Unia Europejska
Unia Europejska | Unia EuropejskaNazwa w innych językach |
---|
Европейски съюз Evropská unie Den Europæiske Union Europese Unie European Union Euroopa Liit Euroopan unioni Union européenne Europäische Union Ευρωπαϊκή Ένωση Európai Unió An tAontas Eorpach Unione Europea Eiropas Savienība Europos Sąjunga L-Unjoni Ewropea União Europeia Uniunea Europeană Európska únia Evropska unija Unión Europea Europeiska unionen |
| |
Dewiza
: In varietate concordia (
Jedność w różnorodności
) |
Hymn
:
Oda do radości
(wersja instrumentalna) | | Położenie Unii Europejskiej |
|
Konstytucja
| Traktat o Unii Europejskiej, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Państwa członkowskie
| |
Język urzędowy
| | Centra polityczne |
Bruksela
(egzekutywa i legislatywa)
Strasburg
(legislatywa)
Luksemburg
(trybunał sądowy, izba kontroli)
Frankfurt
(bank centralny) |
Prezydencja Rady Unii Europejskiej
|
Belgia
| Szef rządu |
Przewodniczący Komisji
José Barroso
|
Przewodniczący Rady Europejskiej
|
Herman Van Rompuy
|
Przewodniczący Parlamentu
|
Jerzy Buzek
|
Powierzchnia
• całkowita • wody śródlądowe | 4 324 782 km² 3,08% |
Liczba ludności
(2009) • całkowita •
gęstość zaludnienia
•
narodowości
| 499,7 mln▲[1] 115 osób/km²
|
PKB
(2007) • całkowite • na osobę | 16,6 bilionów $▲ 26 800 $▲ |
Jednostka monetarna
| | Utworzona: Jako
EWG
• podpisane • powołanaJako UE • podpisany • powołana Jako org. międzynar. • podpisany • powołana
|
traktaty rzymskie
•
25 marca
1957
•
1 stycznia
1958
traktat z Maastricht
•
7 lutego
1992
•
1 listopada
1993
traktat lizboński
•
13 grudnia
2007
•
1 grudnia
2009
|
Religia
dominująca |
chrześcijaństwo
|
Strefa czasowa
|
UTC
−4 do +4 0 do +2 (uwzględniając tylko kontynent europejski) |
Domena internetowa
|
.eu
|
Kod samochodowy
| 27 |
---|
A, B, BG, CY, CZ, D, DK, E, EST, F, FIN, GB, GR, H, I, IRL, L, LT, LV, M, NL, P, PL, RO, S, SK, SLO |
|
Terytoria autonomiczne
| Terytoria specjalne |
---|
Athos
,
Azory
,
Büsingen am Hochrhein
,
Campione d'Italia
,
Ceuta
,
Gibraltar
,
Gujana Francuska
,
Gwadelupa
,
Livigno
,
Helgoland
,
Madera
,
Martynika
,
Melilla
,
Reunion
,
Saint-Barthélemy
,
Saint-Martin
.
Wyspy Alandzkie
,
Wyspy Kanaryjskie
|
| | Mapa Unii Europejskiej |
|
Unia Europejska (oficjalny skrót w Polsce: UE) – powstały
1 listopada
1993
na mocy
Traktatu z Maastricht
gospodarczo-polityczny związek
demokratycznych
państw
europejskich
(
dwudziestu siedmiu
od
1 stycznia
2007
r.), będący efektem wieloletniego procesu integracji politycznej,
gospodarczej
i społecznej zapoczątkowanej po
drugiej wojnie światowej
. Proces ten wykracza jednak poza ściśle określone ramy geograficzne Europy[2]. W określeniu europejskości Unii naczelną rolę odgrywają czynniki historyczne i kulturowe oraz wspólna tożsamość i identyfikacja z wartościami demokratycznymi[3]. Początków Unii Europejskiej należy szukać w
Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali
, jednak najważniejsza dla procesu
integracji europejskiej
była powstała w 1958 r.
Europejska Wspólnota Gospodarcza
i to jej bezpośrednią następczynią jest Unia Europejska. Od czasu wejścia w życie
Traktatu lizbońskiego
, tj.
1 grudnia
2009
, podstawę prawną funkcjonowania stanowią: Traktat o Unii Europejskiej, Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Integralną część Traktatów stanowią protokoły, tabele ekwiwalencyjne, protokoły i wyjaśnienia. Duże znaczenie dla unijnego porządku prawnego ma też
Karta Praw Podstawowych
. Traktat z Lizbony otwiera możliwość przyjęcia przez UE
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
, jednak już teraz
Trybunał Sprawiedliwości
uznał ten dokument (ze względu na jego fundamentalne znaczenie dla prawodawstwa europejskiego,
filozofii prawa
i ponieważ wszystkie kraje członkowskie UE ratyfikowały tę Konwencję) za mający szczególne znaczenie. Samo przystąpienie do Konwencji nie jest równoznaczne z członkostwem Unii w Radzie Europy. Prawem wiążącym są też umowy międzynarodowe z państwami trzecimi (w tym układy stowarzyszeniowe), których stroną były Wspólnota Europejska i Unia Europejska. Dokończeniem acquis Unii są akty prawa wtórnego powstałe w oparciu o Traktaty i umowy międzynarodowe. Charakter organizacjiUnia Europejska stanowi przypadek sui generis ("szczególnego rodzaju") w stosunkach międzynarodowych, jest tworem, który nigdy wcześniej nie istniał w historii powszechnej i był nieznany historii stosunków międzynarodowych. Do grudnia 2009 r. UE była kombinacją struktur
ponadnarodowych
(ponadpaństwowych, uwspólnotowionych) oraz
międzyrządowych
(międzynarodowych). Posiada cechy zarówno
organizacji międzynarodowej
(przy czym Unia Europejska do 2009 r. nie była nawet organizacją międzynarodową w prawnym tego słowa znaczeniu), jak i
konfederacji
czy nawet
państwa federalnego
. Wśród teoretyków
prawa
,
politologii
i
stosunków międzynarodowych
trwa spór za co dokładnie można uznać Unię. Federaliści doszukują się w niej państwa. Zwolennicy koncepcji
Europy ojczyzn
wykazują, że jest to tylko współpraca między państwami, a więc bliższa organizacji międzynarodowej. Ścierają się zarówno odrębne wizje poszczególnych państw członkowskich[4] jak i doktryn politycznych[5]. Proces ten dodatkowo związany jest z powstawaniem inicjatyw, które były realizowane wewnątrz Wspólnot (w ramach zasady wzmocnionej współpracy i elastyczności), bądź obok, a które to stawały się ostatecznie częścią dorobku prawnego Unii Europejskiej i zalążkiem nowych polityk współpracy (np:
Układ z Schengen
,
Unia Gospodarczo-Walutowa
). Najbardziej zawiły był status osobnych organizacji międzynarodowych powołanych przez część lub wszystkich członków UE (
Unia Zachodnioeuropejska
,
Europejska Agencja Kosmiczna
,
Rada Europy
), a które to w swych działaniach uzupełniają i wspomagają polityki prowadzone w ramach Unii Europejskiej, a przez co niesłusznie z nią mylone. Zastanawiano się jak te odrębne organizacje umieścić w skomplikowanej strukturze prawnej zintegrowanego Kontynentu Europejskiego i jak umieścić prawo Unii w prawie międzynarodowym. Ten wyjątkowo trudny do zdefiniowania układ prawny w sferze wewnętrznej jak i zewnętrznej zreformował Traktat Lizboński. Likwidował on podział Unii na filary, nadał jej osobowość prawną i podmiotowość prawnomiędzynarodową, likwidował Wspólnotę Europejską. Wraz z likwidacją Wspólnoty Europejskiej Unia stała się jej następcą prawnym oraz otrzymała status organizacji międzynarodowej[6]. Unia Europejska jest unikatową formą tego typu na arenie międzynarodowej mającą ok. 30% udział w światowym
PKB
. Rola Unii jako
światowego mocarstwa
w
polityce zagranicznej
wzrasta, tworzone są
unijne placówki dyplomatyczne
, a sama UE jest członkiem m.in.:
Światowej Organizacji Handlu
,
G8
i
G20
. Ciągle jednak głównymi
aktorami i reżyserami
polityki zagranicznej UE
są państwa członkowskie, a nie ośrodki ponadnarodowe. Od lat. 90 XX wieku wzrasta też
wojskowy aspekt Unii Europejskiej
, oparty początkowo na powstałej w latach 40. XX wieku Unii Zachodnioeuropejskiej, a którego obecnie główny trzon stanowi
wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony
. Najnowszą polityką UE jest
polityka kosmiczna
. Realizowana jest ona w oparciu o współpracę z
Europejską Agencją Kosmiczną
, jednak nie wszyscy członkowie UE są członkami EAK. Cechy UE świadczące o jej charakterze[7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][11][17][18][19][20][21][22][23][24]:
Organizacja międzynarodowa
| |
Konfederacja
| |
Federacja
| -
Rada Europejska
-
Przewodniczący UE
-
Prezydencja
i
Troika
(powoływanie, rotacyjny charakter)
-
wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa
– liczne rozbieżności w stanowiskach poszczególnych państw (np.:
Irak
,
Kosowo
), domniemana kompetencja państw, opt-out Danii
-
wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony
– konstytucyjna i traktatowa neutralność Austrii, deklaratywna
polityka neutralności
Szwecji, Finlandii i Irlandii, opt-out Danii
- klauzula obronna nawiązująca do
KNZ
– brak zgody na ściślejszy, wspólny sojusz z
casus foederis
nawiązujący do
UZE
, postrzeganie
NATO
i
USA
jako głównego gwaranta pokoju i stabilności w Europie
- konieczność akceptacji przez państwa członkowskie każdej umowy międzynarodowej UE-państwa trzecie
- klauzule opt-out,
zasada elastyczności
- zasada ograniczonej kompetencji
- zasada poszanowania tożsamości narodowej państw członkowskich
- brak ogólnounijnej opinii publicznej kontrolującej
Komisję Europejską
- brak paneuropejskich partii politycznych w wyborach do Parlamentu, wybory odzwierciedlają krajową scenę polityczną
- brak paneuropejskich mediów, silny narodowy i językowy charakter mediów w UE
- brak powiązania wyboru
Komisji
z
frakcjami w Parlamencie
- kwoty procentowe dla narodowości w urzędach i instytucjach UE
- brak możliwości członkostwa w organizacjach międzynarodowych zarezerwowanych tylko dla państw (np.
ONZ
,
RE
)
- narodowy charakter armii, policji i służb specjalnych, odpowiedzialność państw członkowskich za utrzymanie prawa i porządku
- możliwość wyjścia z Unii
- przystąpienie do Unii na podstawie umowy międzynarodowej
- rewizja Traktatów musi być zgodna z konstytucyjnymi wymogami państw członkowskich
- nie posiadanie suwerennej władzy przez instytucje UE, nie posiadanie własnego terytorium
- brak członkostwa w Unii Europejskiej terytoriów zależnych i specjalnych (np.:
Wysp Owczych
,
Man
,
Wallis i Futuny
itd.)
| -
Rada Unii Europejskiej
(szczególnie
COREPER
)
-
Parlament Europejski
-
Wysoki przedstawiciel ds. zagranicznych i bezpieczeństwa
-
Europejski System Banków Centralnych
- procedura wyboru
Komisji Europejskiej
(de facto przez Radę Europejską)
- podejmowanie większości decyzji drogą
konsensu
- konstrukcja
budżetu
: składki członkowskie, niezależne dochody własne
-
rynek wewnętrzny
i polityki gospodarcze
-
obszar wolności bezpieczeństwa i współpracy
,
Europejski Nakaz Aresztowania
, współpraca sądowa, prokuratur i policyjna (
Eurojust
,
Europol
,
Europejski Oskarżyciel Publiczny
)
- wspólna polityka azylowa, wizowa i imigracyjna
- możliwość zawierania umów międzynawowych, obecność na arenie międzynarodowej łącznie z obecnością państw członkowskich (np.
G8
,
G20
,
Kwartet bliskowschodni
)
-
dyrektywy
- programy i fundusze,
wsparcie regionów
- misje pokojowe, wewnętrzny i zewnętrzny (
ONZ
,
OBWE
) mandat do odbywania takowych misji przez UE
- koordynacja podatków, podatek VAT
-
obywatelstwo Unii
– uzupełniające względem obywatelstwa krajowego
-
zasada subsydiarności
- zasada solidarności państw członkowskich
-
zasada proporcjonalności
-
Komitet Regionów
– reprezentacja innego szczebla niż narodowy w procesie legislacji
- zawarcie na podstawie umowy międzynarodowej, korzenie w
prawie międzynarodowym
- wspólna aksjologia, odwoływanie się do wspólnego dziedzictwa kulturowego i historycznego, podobne postrzeganie prawa i demokracji, próby tworzenia wspólnej tożsamości
| -
Komisja Europejska
- trzyizbowy
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
-
Europejska Służba Działań Zewnętrznych
– zalążek własnej, ponadnarodowej administracji zewnętrznej
-
Europejski Bank Centralny
-
agencje specjalistyczne
-
procedura wyboru Parlamentu
-
głosowanie kwalifikowaną większością
w Radzie Unii Europejskiej, głosy dzielone wg potencjału ludnościowego
- wspólna waluta
euro
-
pierwszeństwo prawa unijnego
nad porządkami prawnymi państw członkowskich, nawet nad ich konstytucjami
-
bezpośrednia skuteczność
,
bezpośrednie obowiązywanie
,
bezpośrednia stosowanie
prawa unijnego
- zasada przymusowej egzekucji aktów indywidualnych prawa unijnego w państwach członkowskich, zasada odpowiedzialności odszkodowawczej państw członkowskich wobec jednostek za naruszenie prawa unijnego,
zasada wykładni prawa krajowego zgodnie z prawem unijnym
- własny budżet przez co zapewniona jest autonomia finansowa
-
unia celna
(
kodeks celny
),
jednolity rynek
(
swoboda przepływu osób
,
kapitału
,
usług
,
towarów
, przedsiębiorczości,
paneuropejskie formy przedsiębiorstw
)
-
wspólna polityka handlowa
oraz inne polityki, w których wyłączną kompetencję ma UE
-
rozporządzenia
- podmiotowość prawnomiędzynarodowa, możliwość członkostwa w niektórych organizacjach międzynarodowych (np.
WTO
)
-
symbole
:
hymn
,
flaga
-
Układ z Schengen
,
brak kontroli granicznych
,
wspólna ochrona granic zewnętrznych
- autonomia prawa – odrębność prawa unijnego od prawa międzynarodowego i prawa krajowego (wewnętrznego), nie możność powołania się na prawnomiędzynarodowe zasady przy nie wypełnianiu prawa UE przez państwa członkowskie
- zasada niedyskryminacji (szczególnie w kontekście narodowości i pochodzenia etnicznego)
- bierne i czynne prawo wyborcze w wyborach lokalnych i regionalnych dla każdego obywatela UE w dowolnym państwie zamieszkania bez konieczności posiadania obywatelstwa kraju zamieszkania
|
Cele UniiW TUE w artykule 2 wśród celów Unii wymienione są m.in.: - promowanie ekonomicznego i społecznego postępu poprzez zacieśnianie współpracy gospodarczej i likwidowanie barier w obrocie handlowym między państwami członkowskimi,
- wzmacnianie obrazu Unii jako jednego ciała politycznego mówiącego jednym głosem na arenie międzynarodowej poprzez prowadzenie wspólnej polityki zagranicznej,
- dążenie do stworzenia obywatelstwa europejskiego i poczucia przynależności do jednej wspólnoty u zwykłych obywateli poprzez zapewnienie jednakowych norm prawnych i pełnej swobody przepływu ludzi w obrębie Unii,
- rozwijanie
obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwego
traktowania, którym ma być UE poprzez wprowadzanie wspólnych norm prawnych, socjalnych i stałą poprawę poziomu życia państw uboższych,
- ujednolicenie struktury gospodarczej krajów członkowskich, wyrównanie rozwoju gospodarczego regionów,
- powiększenie standardów życia.
Kompetencje, polityka i główne obszary działańArt. 2 TFUE określa i rozdziela kompetencje Unii Europejskiej, jednocześnie dzieląc je pomiędzy instytucje ponadnarodowe i państwa członkowskie. Kompetencje wyłączne to kompetencje, w których pierwszeństwo posiada Unia i jej instytucja. Państwa mogą podjąć działania za uprzednią zgodą UE. Są to
funkcjonowanie rynku wewnętrznego
,
unia celna
,
polityka monetarna
krajów, które przyjęły walutę
euro
, zasoby morskie i polityka rybołówstwa,
wspólna polityka handlowa
. Kompetencje dzielone to kompetencje, w których Unia i państwa członkowskie wspólnie stanowią prawo, lecz tylko tam, gdzie Unia nie wykonała swoich kompetencji lub zaprzestała wykonywać swoją kompetencję. Są to:
wspólny rynek
,
polityka społeczna
(w zakresie spraw wymienionych w Traktacie), spójność ekonomiczna, społeczna i terytorialna, rolnictwo i połów ryb (wyłączając morskie zasoby), ochrona środowiska, ochrona konsumencka, transport, sieci, drogi i połączenia transeuropejskie, energia, przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości,ochrona zdrowia i bezpieczeństwo publiczne (w zakresie spraw wymienionych w Traktacie). Kompetencje wspomagające mają charakter koordynujący, wspierający i uzupełniający jednak bez harmonizacji prawa w tych obszarach. Są to: ochrona i polepszanie ludzkiego zdrowia, przemysł,
kultura
, turystyka,
edukacja
, młodzież, sport i doradztwo zawodowe, ochrona obywatelska, współpraca administracyjna. Art. 2 TFUE w dalszej części wspomina ogólne kompetencje Unii ws. gospodarczych i zatrudnienia. Szczególnymi kompetencjami posługuje się się
wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa
. Nie wymieniona z nazwy w określonych kompetencjach jest polityka w zakresie badań, rozwoju technologicznego oraz
przestrzeni kosmicznej
. Suwerenność państw członkowskichPaństwa nie zrzekają się swojej
suwerenności
, a jedynie przekazują kompetencję wykonywania suwerenności organom ponadnarodowym. Uprawnienia Wspólnot Europejskich względem ich państw członkowskich nie powodują utraty suwerenności przez te państwa. Dawna Wspólnota Europejska, względnie trzy Wspólnoty, a obecnie Unia Europejska służy do realizacji wzmacniania suwerenności państw członkowskich i realizowaniu ich polityk poprzez możliwość udziału w procesie decyzyjnym i możliwość forsowania "swoich" celów i interesów na forum całej Unii- także przez małe państwa, przez co wzrasta rola, pozycja i prestiż każdego państwa członkowskiego na arenie międzynarodowej. Stanowisko sceptyków: Unia odchodzi od jednomyślności a nawet od consensusu. Pewne uzgodnienia (w sprawach objętych głosowaniem kwalifikowaną większością) mogą zapaść mimo jednoznacznego sprzeciwu państwa członkowskiego. Organy Unii nie pokazują pełnej reprezentacji obywateli i narodów UE (z jednej strony małe kraje są nadreprezentowane w Parlamencie i Radzie UE, z drugiej strony od niektóre małe kraje mogę stracić reprezentację w instytucjach i agencjach). Instytucje, organy, agencje Unii
Unia Europejska wykształciła specyficzny dla siebie system rządzenia. Opiera się na wykształceniu odrębnej od władz krajowych administracji wykonawczej szczebla unijnego na czele z
Komisją Europejską
. Funkcje prawodawcze skupia
Rada Unii Europejskiej
, czyli ministrowie poszczególnych sektorów. Ten szczebel zapewnić ma ochronę narodowych interesów państw członkowskich. W procesie legislacji bierze także udział wybierany w wyborach powszechnych
Parlament Europejski
. trójpodział władzy dopełnia
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
, będący swoistym Trybunałem Konstytucyjnym i Sądem Najwyższym. Bada on zgodność przepisów unijnych z Traktatami oraz poprawne wykonywanie prawa UE w państwach członkowskich. Charakterystycznym dla organizacji międzynarodowej są spotkania szefów rządów i głów państw – tutaj w formie zinstytucjonalizowanej
Rady Europejskiej
. W systemie prawnym nie spełnia żadnych funkcji poza "wyznaczaniem celów i kierunków działań", de facto jest najważniejszą z instytucji. Lista najważniejszych osób w systemie instytucjonalnym Unii na podstawie:
oficjalnej strony internetowej Komisji
| | Wiceprzewodnicząca Komisji, komisarz ds. sprawiedliwości, praw podstawowych i obywatelstwa
Viviane Reding
| | Wiceprzewodniczący Komisji, komisarz ds. transportu
Siim Kallas
| Wiceprzewodnicząca Komisji, komisarz ds. agendy cyfrowej
Neelie Kroes
| Wiceprzewodniczący Komisji, komisarz ds. przemysłu i przedsiębiorczości
Antonio Tajani
| Wiceprzewodniczący Komisji, komisarz ds. stosunków międzyinstytucjonalnych i administracji
Maroš Šefčovič
| | Komisarz do spraw gospodarczych i walutowych
Olli Rehn
| | | | Komisarz ds. podatków i unii celnej, audytu i zwalczania nadużyć finansowych
Algirdas Šemeta
| | Komisarz ds. zdrowia i polityki konsumenckiej
John Dalli
| | | | Komisarz ds. współpracy międzynarodowej, pomocy humanitarnej i reagowania kryzysowego
Kristalina Georgieva
| | | | Komisarz ds. rozszerzenia i polityki sąsiedztwa
Štefan Füle
| Komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych i włączenia społecznego
László Andor
| | Komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich
Dacian Cioloş
| | | | | | | Przewodniczący
Sądu
Marc Jaeger | | | |
PrawoPremier
Tusk
i prezydent
Kaczyński
podczas podpisania Traktatu lizbońskiego – właśnie dzięki niemu przestał obowiązywać podział na prawo wspólnotowe i prawo unijne. Podpisy pod Traktatem z Lizbony – polską stronę reprezentowali premier
Tusk
i minister
Sikorski
. Jest to pierwszy traktat, na którego kształt miała wpływ delegacja polska.
14 listopada
1991
r. Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską Gospodarczą należy pojmować jako konstytucyjną kartę ustanawiającą podstawowe zasady prawa wspólnotowego[25]. Obecnie za takową konstytucję Unii należy uznać Traktat o Unii Europejskiej oraz wspomniany w orzeczeniu Traktat EWG, funkcjonujący dziś jako Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Prawo unijne ma pierwszeństwo przed aktami prawa wewnętrznego (regułami normatywnymi) państw członkowskich. Związane jest to z zasadą, iż kraj członkowski nie może powoływać się na przepisy wewnętrzne w celu nierealizowania prawa wspólnotowego, czyli
zasadą supremacji prawa Unii
. Dyskusyjne jest, czy zasada ta obejmuje także pierwszeństwo przed
konstytucjami
państw członkowskich. W praktyce, przy pojawieniu się różnic i rozbieżności, konstytucja państwa członkowskiego była zmieniana. Nad realizacją i przestrzeganiem prawa wspólnotowego czuwa system sądownictwa i administracja państw członkowskich. Stąd jednym z wymogów członkostwa jest posiadanie odpowiedniego aparatu funkcjonowania państwa. Mimo że prawo wspólnotowe stworzyły państwa członkowskie, podpisując i ratyfikując traktaty założycielskie, jak orzekł Trybunał Sprawiedliwości, jego podmiotami stały się również jednostki. Nie wszystkie normy prawa wspólnotowego mają bezpośredni skutek wobec jednostek, a i sama pozycja jednostek w prawie wspólnotowym nie jest jeszcze tak silna, jak w prawie wewnętrznym państw członkowskich. Prawo stanowione w ramach Unii Europejskiej można podzielić na prawo pierwotne, a więc traktaty założycielskie, traktaty modyfikujące, traktaty akcesyjne i prawo wtórne, na które składają się rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, opinie, zalecenia; pomiędzy pierwotnym a wtórnym należy umieścić
umowy międzynarodowe
zawierane przez Unię Europejską, bądź wcześniej przez Wspólnotę Europejską, której to Unia jest następcą prawnym. Szczególną rolę w tym systemie posiadają umowy stowarzyszeniowe oraz umowy zawierane z państwami
EFTY
. Osobny charakter mają akty prawne podejmowane w ramach
wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa
oraz
wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony
. Obie te polityki zachowały specyficzny status, nawiązujący w pewnym stopniu do
filarowości
znanej z
Maastricht
,
Amsterdamu
i
Nicei
. Akty te, przez swój ściśle międzyrządowy charakter, obowiązkową jednomyślność, brak możliwości narzucenia i egzekucji przez organy ponadnarodowe, śladowe kompetencje Trybunału Sprawiedliwości, zaliczane mogą być do
prawa międzynarodowego publicznego
. Wraz z rozwojem wspólnego dorobku w tych politykach, następuje proces ich ściślejszego powiązania prawem Unii. Terytorialny zasięg prawa unijnego pokrywa się z terytorium
państw członkowskich Unii Europejskiej
. Terytoria zależenie nie są częścią Unii, a więc prawo Unii nie jest tam stosowane lub jego stosowanie jest minimalne. Zmiana statusu na integralną część państwa członkowskiego wiąże się także z przynależnością do Unii, udziałem w jej politykach jak i koniecznością akceptacji prawa Unii (taka sytuacja będzie miała miejsce w 2011, gdy
Majotta
zmieni status ze zbiorowości zamorskiej na departament zamorski). Rozszerzeniem stosowania prawa unijnego są umowy stowarzyszeniowe zawierane z państwami europejskimi, w których to państwa te godzą się dostosować swoje prawo do wymogów UE. Osobnym przykładem jest
Europejski Obszar Gospodarczy
.
Norwegia
,
Islandia
i
Liechtenstein
zobowiązały się, w zamian za uczestnictwo we niektórych wspólnych politykach, do akceptacji prawa stanowionego w ich ramach. W rzeczywistości państwa EOG aplikują ok. 70% prawa Unii do swego porządku krajowego. W użyciu spotykany jest także termin prawo wspólnotowe. Do roku 2009 r. terminem tym określano wszystkie akty prawne powstałe w ramach pierwszego filara. Dla odróżnienia termin prawo unijne kojarzony był, bądź z prawem drugiego i trzeciego filara, bądź z wszystkimi łącznie aktami prawa powstałymi w ramach UE bez względu na filar. Wraz z wejściem w życie
Lizbony
przestała obowiązywać struktura filarowa i przestała istnieć Wspólnota Europejska. Zatem od 1 grudnia 2009 r. termin prawo wspólnotowe jako określenie aktów prawa powstałych w ramach Unii Europejskiej jest nadużyciem, gdyż w ramach Unii nie ma już żadnej z dawnych trzech Wspólnot. Termin prawo wspólnotowe może być za to użyty do wciąż istniejącego i wyłączonego z Unii Europejskiej Euratomu. Europejska Wspólnota Energii Atomowej jest osobną organizacją międzynarodową i prawo stanowione w jej ramach może być określane mianem wspólnotowe. Traktat LizbońskiOstatni etap ratyfikacji Traktatu w Polsce – podpis prezydenta
Kaczyńskiego
. Jest to pierwszy akt prawa pierwotnego UE zaakceptowany przez Polskę.
Zwany początkowo Traktatem Reformującym. Zawiera zmiany w Traktacie o Unii Europejskiej i Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską. Nazwa drugiego z wymienionych Traktatów zostaje zmieniona na Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Wszedł w życie
1 grudnia
2009
r., pierwotnie miał wejść w życie
1 stycznia
2009
roku, ale nie został ratyfikowany przez wszystkie strony w wymaganym czasie. Traktat lizboński jest efektem prac wynikających z fiaska
Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy
. Najważniejszymi założeniami Lizbony są zniesienie podziału na
Wspólnotę Europejską
i Unię Europejską, nadanie Unii Europejskiej
osobowości prawnej
, przekształcenie Unii w organizację międzynarodową, zniesienie podziału filarowego, dodanie nowych polityk, uszczegółowienie zasad rządzących Unią, podział kompetencji pomiędzy Unię a państwa członkowskie, sprecyzowanie katalogu źródeł prawa Unii, sprecyzowanie procedur stanowienia i rewizji prawa pierwotnego Unii, określenie nowego miejsca Unii na arenie międzynarodowej i w systemie światowego bezpieczeństwa, powołanie nowych instytucji, wzmocnienie roli Parlamentu Europejskiego, umocnienie roli parlamentów narodowych, prawne usankcjonowanie
Eurogrupy
, umocnienie zasady elastyczności, reforma systemu głosowania w Radzie Unii Europejskiej, usprawnienie działań Unii grupującej 27 państw członkowskich. Karta Praw Podstawowych
Pragnąc zagwarantować poszanowanie praw człowieka w Unii Europejskiej w 2000 r. przedstawiciele Komisji Europejskiej, Rady Europejskiej i Parlamentu Europejskiego przyjęli w formie deklaracji dokument nazwany Kartą Praw Podstawowych. Przy tworzeniu Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy postanowiono włączyć jej przepisy do prawa pierwotnego poprzez uczynienie przepisów Karty jednym z rozdziałów Konstytucji. Wraz z odrzuceniem TuKdE przez społeczeństwa Francji i Niderlandów przystąpiono do negocjacji nad nowym Traktatem. Zdecydowano, że KPP nie będzie literalnie zapisana w przeredagowanych Traktatach: o Unii Europejskiej i ustanawiający Wspólnotę Europejską (obecny o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej). Karta dołączona została do Traktatów w formie deklaracji. Nadrzędną ideą włączenia przepisów Karty do acquis Unii jest chęć podkreślenia tych praw na poziomie ponadnarodowym, który to ma moc nadrzędną wobec porządków prawnych państw członkowskich. Wszystkie przepisy Karty są prawami wynikającymi z konstytucji i aktów prawa wtórnego państw członkowskich, wiążących i deklaratywnych przepisów prawa międzynarodowego. Uczynienie tych praw prawem pierwotnym Unii Europejskiej ma za zadanie: – umocnienie ich w hierarchii źródeł praw, – podkreślenie ich nadrzędności w jakimkolwiek systemie prawnym, – podniesienie prestiżu prawa Unii utożsamianego zazwyczaj z prawem stricte gospodarczym, – zabezpieczenie praw obywateli przed potencjalnym łamaniem praw człowieka w Unii Europejskiej przez instytucje Unii. Stosowanie Karty w PolsceWbrew publicystycznym komentarzom, jak i wypowiedziom niektórych polityków, przepisy Karty Praw Podstawowych obowiązują w Polsce. Według protokołu 7 załączonego do TUE, TFUE, TEWEA w sprawie stosowania Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej do Polski i Zjednoczonego Królestwa wyłączeniu stosowania w systemie sądownictwa ma jedynie Tytuł IV KPP. Natomiast artykuł 2 chroni obecne ustawodawstwo krajowe przed uznaniem go za niezgodne z postanowieniami Karty. Praktyka taka została zastosowana w celu ochrony polskiego prawa przed roszczeniową interpretacją Karty Praw Podstawowych[26]. Oddziaływanie Unii na państwa trzecieMisje dyplomatyczne Unii Europejskiej w państwach trzecich
Europejski Obszar Gospodarczy
Kraje Unii mają zintegrowane rynki z
Islandią
,
Liechtensteinem
i
Norwegią
w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W teorii integracji ekonomicznej zaznacza się, że kraje te osiągnęły pierwszy (strefa wolnego handlu) i trzeci stopień integracji (jednolity rynek), z pominięciem stopnia drugiego (unia celna). Szereg umów liberalizacyjnych zawarto także ze
Szwajcarią
w 1999 i 2004 r. Państwa te mimo, iż formalnie nie są członkami Unii Europejskiej uczestniczą w wybranych politykach i porozumieniach (m.in.:
Układ z Schengen
,
Dublin II
), zobowiązują się do aplikacji niezbędnych unijnych przepisów prawnych do swoich porządków krajowych, co stanowi przykład rozszerzenia zakresu terytorialnego stosowania prawa unijnego. Europejska Polityka Sąsiedztwa
Innymi formami rozwoju stosunków gospodarczych, kulturalnych, społecznych i humanitarnych z najbliższymi sąsiadami są projekty realizowane w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa: Unia dla Śródziemnomorza i Partnerstwo Wschodnie, Wymiar Północny Unii Europejskiej. Najbardziej konkretne zadania ma Unia dla Śródziemnomorza, która za cel stawia sobie stworzenie strefy wolnego handlu basenu Morza Śródziemnego. Państwa kandydujące
Unia – zgodnie ze swoimi deklaracjami z
Kopenhagi
i
Madrytu
– otwarta jest na każde demokratyczne państwo europejskie o rozwiniętej gospodarce rynkowej. Obecnie status kandydata posiadają:
Turcja
,
Chorwacja
,
Macedonia
i
Islandia
. Negocjacje ws. członkostwa rozpoczęły się z pierwszymi dwoma państwami. Unia wymaga pełne poszanowanie stopniowe dostosowanie prawa krajowego do acquis Unii, pełne poszanowanie
praw człowieka
, liberalizację gospodarki i stopniowe otwarcie na wspólny rynek. Najdłużej na akcesję czeka Turcja, która stowarzyszona jest z ówczesnymi Wspólnotami Europejskimi od 1963 r., a aplikacja do EWG czeka od 1987 r. Obecną formą powiązania Turcji z UE jest
unia celna
. Europa (z mitologii greckiej). Wielokrotnie podkreśla się wspólną tożsamość, historię, tradycję prawną i dziedzictwo kulturowe. UE pretenduje do stworzenia silniejszej współpracy niż tylko współpraca gospodarcza. Historia integracji europejskiej
Historyczne idee zjednoczenia EuropyU podstaw europejskich tendencji zjednoczeniowych leży wspólna w znacznej części historia i kultura narodów zamieszkujących ten kontynent. Od
I wieku p.n.e.
do
V wieku
n.e. większość
zachodniej Europy
i część
wschodniej
znajdowała się w
Imperium Rzymskim
. Wyparcie Rzymu z południowych wybrzeży
Morza Śródziemnego
przez
islam
i ekspansja cywilizacji rzymsko i grecko-chrześcijańskiej na północ połączona z upadkiem Zachodniego Cesarstwa doprowadziły do wytworzenia się kulturowej i gospodarczej wspólnoty europejskiej, która zastąpiła
śródziemnomorską
. Z tradycji Imperium Romanum w znacznej mierze czerpał natchnienie średniowieczny uniwersalizm europejski, który wyrażał się w ideach zwierzchnictwa cesarskiego (
Karolingowie
,
Ottonowie
) lub papieskiego nad światem chrześcijańskim. Wraz z ekspansją zamorską poszczególnych państw, zniknięciem zagrożenia ze strony cywilizacji pozaeuropejskich i rozbiciem kulturowym Europy Zachodniej (
reformacja
i
kontrreformacja
) tendencje zjednoczeniowe w okresie nowożytnym osłabły. W wieku
XVIII
i
XIX
porządek europejski opierał się na systemie sojuszy monarchii (polityka równowagi sił), w którym pierwsze skrzypce odgrywały, w znacznej mierze samowystarczalne mocarstwa kolonialne (
Wielka Brytania
,
Francja
,
Rosja
, później
Niemcy
). Odstępstwem od tego stanu rzeczy był okres dominacji napoleońskiej na kontynencie na pocz.
XIX wieku
(charakteryzujący się centralizmem władzy, która roztaczała się od
Kanału La Manche
po wschodnie granice Polski właściwej). Wspólnoty EuropejskiePo
drugiej wojnie światowej
rozpoczęła się historia Unii Europejskiej,
Europa
dostrzegła konieczność pokojowej współpracy między państwami europejskimi. 25 marca 1957 r. w
Rzymie
sześć krajów dało podwaliny nowej organizacji –
Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali
. Członkami założycielami były:
Belgia
,
Francja
,
Holandia
,
Luksemburg
,
Niemcy
i
Włochy
[27]. Unia Europejska wyrosła z Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, powołanej na podstawie
traktatu paryskiego
, podpisanego w 1951 r. Celem
Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali
było utworzenie wspólnej puli produkcji węgla i stali, aby zapobiec
wojnie gospodarczej
. Było to urzeczywistnienie planu opracowanego przez
Jeana Monneta
, a upowszechnionego przez francuskiego ministra spraw zagranicznych
Roberta Schumana
. 9 maja 1950 historia Unii Europejskiej zaczyna się właściwie, Schuman przedstawił propozycję utworzenia zorganizowanej
Europy
twierdząc, że jest to niezbędne do utrzymania pokojowych stosunków. Propozycja ta, znana jako
Deklaracja Schumana
, jest uważana za początek dzisiejszej Unii Europejskiej, która potem wybrała dzień 9 maja za
Dzień Europy
.
Brytyjczycy
zostali zaproszeni do uczestnictwa, ale odmówili, aby nie rezygnować z narodowej suwerenności. | 30% |
EWWiS zaspokajała potrzeby gospodarcze rządów europejskich w ograniczonym tylko zakresie. Dodatkowo, nie udało się pomimo czynionych prób, doprowadzić do integracji politycznej oraz militarnej. Wobec tego postanowiono zacieśnić współpracę gospodarczą i objąć nią dodatkowo: - energetykę (zwłaszcza atomową),
- surowce,
- transport,
- rolnictwo.
Koncepcja ta stworzyła tzw. Plan Beyena, holenderskiego ministra spraw zagranicznych. Plan zakładał integrację horyzontalną, obejmującą całą gospodarkę, nie zaś tylko poszczególne jej gałęzie. W efekcie, w roku 1955, na konferencji w Messynie zebrali się ministrowie spraw zagranicznych państw "szóstki" tworzącej EWWiS i przyjęli tzw. rezolucję z Messyny. Zakładała ona: - merytoryczną rozbudowę wspólnych instytucji europejskich,
- stopniową fuzję gospodarki narodowej,
- stworzenie wspólnego rynku,
- harmonizację polityki socjalnej.
Od powyższych pomysłów odcięła się Francja. Po konferencji messyńskiej powstała specjalna komisja do opracowania koncepcji wspólnoty gospodarczej i współpracy w dziedzinie energii atomowej. W wyniku jej prac, w roku
1956
powstał tzw.
Raport Spaaka
, pod którego przewodnictwem komisja pracowała. On to właśnie stanowił podstawę trwających bez mała rok rokowań, które doprowadziły do przyjęcia dwóch
traktatów rzymskich
podpisanych
25 marca
1957
r. W Rzymie. Pierwszy ustanawiał
Europejską Wspólnotę Gospodarczą
(EWG), a drugi
Europejską Wspólnotę Energii Atomowej
(EURATOM). Traktaty weszły w życie
1 stycznia
1958
r. Trzy
Wspólnoty Europejskie
już od
1958
r. miały wspólne niektóre organy (Zgromadzenie Parlamentarne i Trybunał Sprawiedliwości). Pełne połączenie instytucjonalne nastąpiło w
1967
roku, gdy wszedł w życie
traktat fuzyjny
. Liczba członków Wspólnot zwiększyła się w
1973
roku, gdy przyłączyły się do nich
Wielka Brytania
,
Dania
i
Irlandia
, co zostało nazwane pierwszą falą przyjęć. Kandydująca wówczas
Norwegia
nie przyłączyła się z powodu sprzeciwu swoich obywateli. Granica polsko-czeska w Cieszynie. Dzięki Układowi z Schengen zniesiono kontrole graniczne między państwami sygnatariuszami. Komisja Europejska – na zasadzie dwustronnych porozumień – dopuściła do przystąpienia do Układu państwa spoza UE, a więc Norwegię, Islandię i Szwajcarię, co stanowi przykład rozszerzania prawa UE na państwa trzecie. Druga fala nastąpiła w latach 80. kiedy to do EWG przystąpiła
Grecja
(w
1981
r.),
Hiszpania
i
Portugalia
(w
1986
r.). W
1985
r. miał miejsce jedyny przypadek opuszczenia Wspólnot: wystąpiła z nich autonomiczna część Danii –
Grenlandia
.
NRD
stała się częścią Unii w momencie przywrócenia jedności z
RFN
w
1990
roku. Trzecia fala przyjęć (już do Unii Europejskiej) nastąpiła w
1995
roku, kiedy to przyjęto
Austrię
,
Szwecję
i
Finlandię
, zaś Norwegia ponownie odmówiła wstąpienia. W
1985
roku uzgodniono w
układzie z Schengen
utworzenie systemu wspólnej kontroli granic i zniesienie wizowych granic wewnętrznych w obrębie Hiszpanii, Francji, Włoch, krajów Beneluksu, Portugalii i Niemiec, a rok później ustalono utworzenie korpusu wspólnych sił wojskowych krajów Wspólnot. W ramach Wspólnot stopniowo doszło do utworzenia
Wspólnego Jednolitego Rynku
poprzez
likwidację barier celnych
, wprowadzanie wspólnych norm prawnych i technicznych oraz prowadzenie
wspólnej polityki rolnej
. Równolegle dochodziło też do zacieśniania więzi politycznych między krajami Wspólnot. W
1986
r. podpisano
jednolity akt europejski
, zwiększający kompetencje EWG. Podpisanie przez prezydenta
Kwaśniewskiego
Traktatu o przystąpieniu Rzeczpospolitej Polski do Unii Europejskiej Unia
7 lutego
1992
r. został podpisany
traktat z Maastricht
, na mocy którego
1 listopada
1993
r. powstała Unia Europejska. Traktat nie likwidował Wspólnot Europejskich, zmienił jedynie nazwę EWG na Wspólnota Europejska. W
Maastricht
znacznie rozszerzono zakres wspólnej polityki gospodarczej i opracowano harmonogram wprowadzenia
Unii Gospodarczo-Walutowej
(jej efektem było wprowadzanie wspólnej waluty
euro
od
1999
roku). Do procesu integracji formalnie wzmocniono politykę zagraniczną, dodano politykę bezpieczeństwa (militarnego) oraz współpracę w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i współpracy administracyjnej państw członkowskich. Kolejnym ważnym traktatem był też
traktat amsterdamski
z
1997
roku, który częściowo zmienił i jednocześnie rozszerzył wcześniejsze ustalenia z Maastricht. Pod koniec
2000
r. parafowano
traktat nicejski
reformujący instytucje unijne w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania po kolejnym rozszerzeniu UE. Na szczycie w Nicei proklamowano również
Kartę Praw Podstawowych
, mającą gwarantować prawa człowieka i swobody obywatelskie.
16 kwietnia
2003
roku przedstawiciele rządów 15 państw członkowskich i 10 kandydujących podpisali w
Atenach
traktat akcesyjny
rozszerzający Unię[28].
1 maja
2004
roku nastąpiła czwarta fala, największe w historii rozszerzenie UE, wstąpiło do wspólnoty 10 krajów, czyli
Estonia
,
Łotwa
,
Litwa
,
Polska
,
Czechy
,
Słowacja
,
Węgry
,
Słowenia
,
Malta
oraz
Cypr
.
25 kwietnia
2005
roku
Bułgaria
i
Rumunia
podpisały traktat akcesyjny w
Luksemburgu
otwierający tym krajom drogę do wejścia do Unii Europejskiej
1 stycznia
2007
roku. Obecnie zakończyła się ratyfikacja
traktatu lizbońskiego
, który wszedł w życie 1 grudnia 2009 r. Państwami oficjalnie kandydującymi są
Chorwacja
,
Islandia
,
Turcja
oraz
Macedonia
, a wniosek akcesyjny złożyła
Czarnogóra
,
Albania
, i
Serbia
. Potencjalnym kandydatem jest
Bośnia i Hercegowina
. Niezwykle trudne do określenia są relacje z nieuznawanym przez 5 członków Unii –
Kosowem
. W dającym się przewidzieć czasie jego członkostwo w Unii Europejskiej jest niemożliwe. Euratom
Między rokiem 1993 a 2009 (czyli od wejścia w życie Traktatu z Maastricht do czasu wejścia w życie Traktatu z Lizbony) Euratom był częścią Unii Europejskiej (w ramach tzw. pierwszego filara). Obecnie został osobną organizacją międzynarodową
Euratom
, której podstawą funkcjonowania jest Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. Wyrazem powiązania Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej jest jedność instytucji i organów, jak i niemożność członkostwa tylko w jednej z tych dwóch organizacji[29]. Krytyka Unii Europejskiej
Unia Europejska jest przez swoich przeciwników krytykowana m.in. za przerost biurokracji oraz, według nich, nieprzemyślane decyzje. Niektóre stronnictwa uważają, że Unia Europejska dąży do stworzenia państwa (np. federalnego), a to z kolei doprowadzi do utraty suwerenności obecnych państw członkowskich. Przeciwnikami Unii Europejskiej są także
komuniści
i przedstawiciele środowisk
radykalnie lewicowych
argumentujący, iż ta organizacja próbuje budować zachodnioeuropejski imperializm i nierówno traktuje wszystkie państwa członkowskie, a także kraje tzw. Starej Unii chcą podporządkować sobie nowe kraje członkowskie. Eurosceptykami są również niektórzy
antyglobaliści
, gdyż uważają, iż stworzenie Unii Europejskiej jest pierwszym krokiem ku utworzeniu
Rządu światowego
. Najczęstsze błędyNajczęstsze błędy popełniane w polskiej publicystyce dotyczące instytucji UE i systemu podejmowania decyzji: - Mylenie
Rady Europejskiej
z
Radą Europy
[30][31][32] – w rzeczywistości to dwie odrębne organizacje międzynarodowe
- Mylenie
Rady Europejskiej
z
Radą Unii Europejskiej
[33] – to dwie odrębne instytucje z innym składem i różnymi kompetencjami.
- Mylenie
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
z
Europejskim Trybunałem Praw Człowieka
.
- Pogląd, że UE ma tylko dwa sądy (
Trybunał Sprawiedliwości
i
Sąd Pierwszej Instancji
) zapominając o
Sądzie do spraw Służby Publicznej
- Pogląd, że
Trybunał Obrachunkowy
jest sądem Unii – jest to instytucja kontrolna, odpowiednik polskiej
Najwyższej Izby Kontroli
- Uznawanie
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
za instytucję unijną. To organ Rady Europy.
- Utożsamianie
Prezydencji
z
Radą Europejską
, podczas gdy traktatowo Prezydencja ściśle przypisana jest do
Rady Unii Europejskiej
. Historycznie pierwsza była Rada Ministrów Wspólnot Europejskich (obecna Rada Unii Europejskiej), a
Rada Europejska
powstała dopiero w latach 70.
- Uznanie, że polskim reprezentantem w
Radzie Unii Europejskiej
(o ile nie myli się jej z Radą Europejską) jest tylko minister spraw zagranicznych, podczas gdy jest on reprezentantem Polski w Radzie ds. Ogólnych i Radzie do Spraw Zagranicznych, a np. w Radzie ds. Gospodarczych i Finansowych minister gospodarki
- Pogląd, że cała władza legislacyjna skupiona jest w
Parlamencie Europejskim
, podczas gdy faktycznie
Rada Unii Europejskiej
posiada kompetencje legislacyjne w szerszym zakresie
- Pogląd, że
Komisja Europejska
(często określana mianem eurokracja) uchwala dyrektywy, podczas gdy ona tylko i wyłącznie proponuje i przedkłada projekty ministrom państw członkowskich zebranym w
Radzie Unii Europejskiej
z ewentualnym udziałem
Parlamentu
(Komisja co najwyżej uchwala rozporządzenia, ale są one tylko i wyłącznie wykonawcze do wcześniej uchwalonych dyrektyw i rozporządzeń – podobnie jak w polskim systemie prawnym, minister może wydać rozporządzenie wykonawcze do ustawy uchwalonej przez Sejm i Senat)
- Mylenie Unii Europejskiej ze
Wspólnotą Europejską
- Mylenie
Wspólnoty Europejskiej
ze
Wspólnotami Europejskimi
- Utożsamianie
prawa europejskiego
z prawem Unii Europejskiej. Prawo europejskie, jeżeli przyjmie się, że takowe istnieje, powinno być utożsamiane z prawem obowiązującym na całym kontynencie europejskim. Zaliczać się do niego powinno więc akty OBWE i Rady Europy, gdyż tylko te dwie organizacje skupiają w sobie wszystkie państwa Europy. Indyferencja i niezrozumienie tematu prowadzi do zamiennego używania pojęć europejski, unijny, wspólnotowy, podczas, gdy w rzeczywistości pojęcia te obejmować powinny zupełnie inne katalogi aktów prawnych.
Zobacz teżProcesy zachodzące wokół integracji europejskiej: -
Europeizacja
– silny wpływ kultury europejskiej na sąsiednie regiony
- Unionizacja – silny wpływ Unii Europejskiej na proces demokratyzacji i stabilizacji (politycznej i gospodarczej) w sąsiednich regionach (Bałkany, Basen Morza Śródziemnego, kraje byłego ZSRR)
- Eurosfera – teoria stosunków międzynarodowych, nazywana też Imperium Europejskie, stworzona przez m.in.: Marka Leonarda, Jana Zielonkę, Roberta Coopera, José Barroso; obszary zainteresowań państw europejskich, a przez to UE (państwa
AKP
,
Polityka Sąsiedztwa
,
Unia Śródziemnomorska
,
Wschodnie Partnerstwo
, Bliski Wschód, obecne kolonie państw członkowskich) staną się obszarem, na który Unia Europejska wywrze największy wpływ; porównywalne z unionizacją; porównaj z
Unia Europejska jako potencjalne supermocarstwo XXI wieku
- Wiek Europy – w teoriach stosunków międzynarodowych wiek XXI wiekiem dominacji Unii Europejskiej i stworzenia nowej jakości światowych stosunków międzypaństwowych
-
Pax Europea
– długi okres pokoju, stabilizacji, dobrobytu i rozwoju jaki istnieje miedzy państwami zachodniej i północnej Europy (włączając Grecję i Turcję) dzięki zastąpieniu rywalizacji- współpracą w ramach UE; najdłuższy okres bez wojen w Europie od czasów
Pax Romana
Inne ugrupowania integracyjne: Wszystkie podane organizacje są przykładem współpracy międzyrządowej. Ewenement Unii polega na włączeniu współpracy ponadnarodowej: Przypisy- ↑ Dane na dzień 1 stycznia 2009 roku, na podstawie szacunków
Europejskiego Urzędu Statystycznego
:
Eurostat, the Statistical Office of the European Communities
. [dostęp 1 stycznia 2009].
- ↑ np.: Cypr, kwestie przystąpienia Turcji i państw zakaukaskich, terytoria specjalne, będące integralną częścią Unii: Gujana w Ameryce Południowej, Reunion w Afryce itd.
- ↑
Michał Wallner: Polityczne i cywilizacyjne granice Europy – miedzy otwartością a tożsamością
- ↑ jądro francusko-niemieckie, wizja brytyjska
- ↑ często nawet wykluczających się nawzajem jak np. socjalizm i społeczna nauka Kościoła Rzymskiego Katolickiego, a nawet anarchizm, czy myśl ekologiczna itd.
- ↑ Wcześniej bowiem UE sama w sobie skupiała trzy organizacje międzynarodowe, a od wygaśnięcia Traktatu EWWiS, dwie organizacje międzynarodowe.
- ↑
http://www.debatawdinp.webpark.pl/organizacja.pdf
- ↑ Ewelina Cała Wacinkiewicz, "Charakter prawny Unii Europejskiej w świetle prawa międzynarodowego", Rozdział III. Złożony charakter Unii Europejskiej jako organizacji międzynarodowej, Warszawa 2007
- ↑
psz.pl – Michał Wallner: Współczesny konfederalizm europejski
- ↑
psz.pl – Piotr Chmielewski: Unia Europejska jako federacja
- ↑ 11,0 11,1
psz.pl – Michał Wallner: Dynamika integracji europejskiej w świetle teorii federalizmu
- ↑
http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/3-1999_Zielinska-Glebocka.pdf
- ↑ Marta Witkowska, "Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej", Warszawa 2009
- ↑ Paweł Janusz Borkowski, "Federalizm a budowanie jedności Europy", „Studia Europejskie” 2006, nr 2, s. 90-91
- ↑ Jan W. Tkaczyński, "Między unitaryzmem a federalizmem. Unia Europejska w świetle doświadczeń ustrojowych Republiki Federalnej Niemiec", Kraków 1998, s. 178.
- ↑ Stanisław Konopacki, "Dylematy federalizmu europejskiego", „Studia Europejskie” 1998, nr 4, s. 77-78
- ↑
Jerzy Zaleski "Stare i nowe dylematy wspólnoty bezpieczeństwa europejskiego"
- ↑
Tomasz Niedzółka, "Przyszłość Unii Europejskiej po kryzysie gospodarczym"
- ↑
"Wprost", nr 1/2/2010, "Federacja Europejska", autorzy: Andre Glucksmann, Dominique Moïsi, Gesine Schwan, Hans-Dietrich Genscher, Juraj Chmiel, Cornelius Ochmann, Mark Francois, Günter Pleuger, Guy Verhofstadt, Günter Verheugen, Martin Pollack
- ↑
"Polityka", nr 2 (2434) z dnia 2004-01-10; s. 40-42, Marek Ostrowski, "Husarz na koźle"
- ↑
Opoka, Michał Góra, "Czy w Unii utracimy suwerenność?"
- ↑
"Gazeta Wyborcza", Władysław Bartoszewski: "Odwaga europejskiego zjednoczenia"
- ↑
Gazeta Wyborcza, Jacek Pawlicki: "Kozioł ofiarny Europy"
- ↑
Dyskusja o finalité politique Unii Europejskiej. Przegląd stanowisk.
- ↑
Gazeta Sądowa, maj 2001, Dariusz Czajka, Suwerenność państw Unii Europejskiej
- ↑ Artykuł 1
1. Karta nie rozszerza zdolności Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ani żadnego sądu lub trybunału Polski lub Zjednoczonego Królestwa do uznania, że przepisy ustawowe, wykonawcze lub administracyjne, praktyki lub działania administracyjne Polski lub Zjednoczonego Królestwa są niezgodne z podstawowymi prawami, wolnościami i zasadami, które są w niej potwierdzone. 2. W szczególności i w celu uniknięcia wszelkich wątpliwości nic, co zawarte jest w tytule IV Karty nie tworzy praw, które mogą być dochodzone na drodze sądowej, mających zastosowanie do Polski lub Zjednoczonego Królestwa, z wyjątkiem przypadków gdy Polska lub Zjednoczone Królestwo przewidziały takie prawa w swoim prawie krajowym. Artykuł 2 Jeżeli dane postanowienie Karty odnosi się do ustawodawstw i praktyk krajowych, ma ono zastosowanie do Polski lub Zjednoczonego Królestwa wyłącznie w zakresie, w jakim prawa i zasady zawarte w tym postanowieniu są uznane przez ustawodawstwo lub praktyki Polski lub Zjednoczonego Królestwa. - ↑
Historia Unii Europejskiej :. Unia Europejska – serwis informacyjny
- ↑
Historia Unii Europejskiej – etapy rozszerzenia :. Unia Europejska – serwis informacyjny
- ↑ Jednak Niemcy, Austria i Irlandia wskazują potrzebę zwołania – po ratyfikacji Traktatu Lizbońskiego – kolejnej konferencji międzyrządowej weryfikującej Traktaty, szczególnie Traktat ustanawiający EWEA w celu przejrzystości i uporządkowania współpracy
- ↑
(..)Od szczytu Rady Europy w Kolonii w 1999 roku Unia Europejska zajęła bardziej otwarte stanowisko(...)
- ↑
- ↑
Rada Unii Europejskiej, Rada Europejska, Rada Europy. Różnice
- ↑
Różnice między Radą Europy, Radą Europejską a Radą Unii Europejskiej
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Unia Europejska":
Nadciśnienie tętnicze
...
Adwentyzm
...
1499
...
Szkoci
...
Nowa Anglia
...
1986
...
Romeo i Julia (film 1996)
...
Zygmunt III Waza
...
1878
...
Bocian czarny
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Unia Europejska":
226 Procesy integracyjne w Europie Zachodniej (plansza 13)
...
226 Procesy integracyjne w Europie Zachodniej (plansza 7)
...
226 Procesy integracyjne w Europie Zachodniej (plansza 8)
...
|