Adam Stanisław Naruszewicz herbu
Wadwicz
(ur.
20 października
1733
w
Pińsku
[1] – zm.
8 lipca
1796
w
Janowie Podlaskim
) – polski historyk i poeta,
biskup smoleński
w latach
1788
-
1790
,
biskup łucki
w latach
1790
-
1796
, sekretarz
Rady Nieustającej
w latach
1781
-
1786
,
jezuita
, senator. Ojciec polskiego klasycyzmu. Już za życia nazywano go "polskim Horacym" i spadkobiercą
Jana Kochanowskiego
[2].
Ojcem jego był Jerzy Naruszewicz
łowczy
piński
, matką Paulina. Jako kilkunastoletni chłopiec stracił oboje rodziców. W wieku zaledwie 15 lat ukończył szkołę jezuitów w Pińsku i tamże wstąpił do zakonu. W
1748
został wysłany na studia do szkoły jezuickiej w
Lyonie
. Po dziesięcioletnim pobycie za granicą powrócił do kraju i został w latach
1754
–
1755
wykładowcą łaciny (odpowiednik obecnego lektora – wówczas najniższy stopień nauczycielski)[1] w
Akademii Wileńskiej
. Jezuici przedstawili go
Czartoryskiemu
kanclerzowi wielkiemu litewskiemu
, który wziął go pod swoją opiekę i stał się jego mecenasem. Opłacił mu kilkuletnią podróż po Europie (Włochy, Niemcy i Francja), po powrocie z której otrzymał na Akademii Wileńskiej katedrę poetyki, nauki stylu i dziejów literatury. Z woli zakonu został przeniesiony do Warszawy i podjął wykłady w
Collegium Nobilium
. Od
1770
był redaktorem
Zabaw Przyjemnych i Pożytecznych
. Po
kasacie
zakonu i pożarze na
Nowym Mieście
w
1773
znalazł schronienie u
Aleksandra Sapiehy
, wówczas
hetmana polnego litewskiego
i jego żony
Magdaleny
. Bliski współpracownik króla
Stanisława Augusta Poniatowskiego
, zwolennik
Konstytucji 3 maja
. Z woli króla został proboszczem w
Niemenczynie
. Po przystąpieniu króla do
Targowicy
zgłosił także swój akces do niej, jednak z zastrzeżeniem że nie będzie sprawował jakichkolwiek funkcji publicznych. Pobierał, jak większość otoczenia Stanisława Augusta Poniatowskiego stałą pensję z ambasady rosyjskiej (
jurgielt
).
Od
1775
był biskupem
koadiutorem
smoleńskim (ze stolicą tytularną Emaus), a od listopada 1788 formalnym
ordynariuszem
diecezji smoleńskiej. W listopadzie 1790 został przeniesiony na biskupstwo łuckie. W
1791
był jednym z założycieli
Zgromadzenia Przyjaciół Konstytucji Rządowej
. Portret jego pędzla
Marteau
król polecił zawiesić w sali poprzedzającej pokój marmurowy na
zamku
.
W
1781
król mianował Naruszewicza "kościelnym"
pisarzem wielkim litewskim
, funkcję świeckiego pisarza sprawował
Antoni Bazyli Dzieduszycki
. Będąc w latach 1781 – 1786 sekretarzem Rady Nieustającej otrzymał przywilej rozwiązywania zdaniem swoim równości głosów (in resolvento modo paritatis).
Twórczość
Pisał dzieła historyczne i wiersze. W jego twórczości dominuje
klasycyzm
, ale widać ślady
barokowych
skłonności do komplikowania form. W
1772
wydał drukiem w wydawnictwie
Grölla
dwa tomy przekładów dzieł
Tacyta
a w
1773
dwa tomy pieśni
Horacego
. Były to pierwsze wydane drukiem prace Naruszewicza[1]. Trzeci tom dzieł Tacyta wydał w
1776
. W
1774
przetłumaczył z greckiego pieśni
Anakreonta
. Uznanie przyniosło mu napisanie takich dzieł jak Historia narodu polskiego czy Dzieje prehistoryczne. Tomy od 2 do 7 (ostatniego) Historii narodu polskiego wyszły z drukarni Grölla w latach
1781
do
1788
. Ostatni tom kończył się zaślubinami
Jagiełły
z
Jadwigą
. Tom pierwszy, który miał traktować o czasach przedchrześciańskich, dziejach patryalchalnych jeszcze słowiańsko-lechickiej rodziny nie został przez Naruszewicza ukończony[1]. W
1781
wydał dwa tomy Żywotów Chodkiewicza.
Był twórcą wszechstronnym, uprawiającym różne
gatunki literackie
. Wyróżniały się pisane przez niego
ody
podporządkowane celom społecznej
dydaktyki
. Głosił w nich pochwałę rozumu, który swoją twórczą siłą pokona wszelkie bariery natury. Świadectwem jego
racjonalistycznych
i zarazem niezwykle
optymistycznych
przekonań stała się oda Balon, napisana pod wrażeniem pierwszy raz w
Warszawie
oglądanego lotu
balonem
. Dokonał tego w roku
1789
francuski
aeronauta
Jean-Pierre Blanchard
wraz z żoną. To wydarzenie ukazywało, zdaniem poety, nieograniczone możliwości człowieka oświeconego, który realizuje odwieczne marzenie ludzkości, wypowiedziane w micie ikaryjskim. Utwór Naruszewicza pełnił zatem, tak charakterystyczną dla całej epoki, funkcję dydaktyczną. Był zachętą do zdobywania wiedzy, rozwijania umiejętności, pokonywania barier, które wydają się niemożliwe do przełamania. Pierwsze wydanie dwóch tomów jego poezji ukazało się w
1778
.
Wielką sławę przyniosły Adamowi Naruszewiczowi
satyry
. Programowa satyra Naruszewicza nosi tytuł Wiek zepsuty. Poeta, idąc śladem myśli
Jean-Jacques'a Rousseau
, potępia cywilizację, która doprowadza współczesny mu świat do degeneracji i upadku. Potrzebny jest powrót do "złotego wieku" – czasów, kiedy ludzie kierowali się wartościami moralnymi i praktykowali podstawowe
cnoty
. Idea powrotu "do źródeł" (ad fontes) ma charakter
utopijny
. Ta dobra przeszłość nie zostaje czasowo ani geograficznie określona. Ważna okazuje się tylko jedna myśl, że dziś jest złe.
Typowo oświeceniową satyrą jest również utwór Naruszewicza Chudy literat. Atakuje on duchowy i intelektualny prymitywizm
szlachty
, która, dumna ze swojego
sarmackiego
rodowodu, nie zna narodowej kultury i literatury. Za lekturę wystarczają jej
kalendarze
,
recepty na lekarstwa
i
dewocyjne
przepowiednie.
W
1775
został kawalerem
Orderu Świętego Stanisława
[3]. Zmarł w Janowie Podlaskim i został pochowany w "swojej kolegiacie" a na skromnym grobie polecił umieścić napis: Cor meum et caro mea requiescit in spe (Serce moje i ciało moje spoczywa w nadziei).
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 Julian Bartoszewicz: Znakomici mężowie Polscy w XVIII w., t. I. Petersburg: B.M. Wolffa, 1856, ss. 1 – 145.
- ↑ Andrzej Z. Makowiecki, Andrzej Markowski, Włodzimierz Paszyński, Tomasz Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach... Część 1, str. 405, WSiP, Warszawa 2002
- ↑ Zbigniew Dunin-Wilczyński, Order Świętego Stanisława,
Warszawa
2006
, s. 183.
Zobacz też