Jan Chryzostom
Jan ChryzostomJan Chryzostom, z
gr.
χρυσόστομος chrysostomos "Złotousty",
scs.
Swiatitiel Ioann Złatoust, archijepiskop Konstantinopolskij (ur. ok.
350
, zm.
14 września
407
) -
biskup
Konstantynopola
,
pisarz
chrześcijański
, uznawany za największego kaznodzieję kościoła Wschodu,
doktor Kościoła
,
święty
Kościoła katolickiego
i
prawosławnego
. Wraz ze świętymi:
Bazylim Wielkim
i
Grzegorzem z Nazjanzu
, jest uznawany za jednego z największych
ojców Kościoła
. Twórca
liturgii
Eucharystii odprawianej w Cerkwi prawosławnej i
Kościołach greckokatolickich
przez prawie cały rok. BiografiaUrodził się około
347
(według źródeł zachodnich – około
349
) w
Antiochii Syryjskiej
, w zamożnej rodzinie – jego ojciec był wysokiej rangi oficerem. Ojciec zmarł wkrótce po narodzinach Jana, który był wychowywany przez matkę Antuzę, pochodzącą z
Grecji
. Był uczniem pogańskiego filozofa Libaniusza i
Ammiana Marcellina
najwybitniejszego historyka późnego antyku. W swoich mowach naśladował styl
Demostenesa
.
Chrzest
przyjął mając 20 lat, po czym został lektorem u boku biskupa Antiochii
Melecjusza
. Prowadził
ascetyczne
życie
. W
371
opuścił Antiochię i udał się na
pustynię
. Po sześciu latach bycia pustelnikiem powrócił i przyjął
święcenia kapłańskie
. Od
381
nauczał w kościołach Antiochii, a dzięki swym zdolnościom krasomówczym zyskał przydomek "Złotousty". Stał się sławnym
kaznodzieją
. W
397
został
patriarchą
Konstantynopola. W stolicy odprawiał nabożeństwa, w których chwalił zasady ubóstwa, wstrzemięźliwości i jałmużny, a jednocześnie piętnował nadużycia na dworze cesarskim. w W
403
r. cesarzowa
Eudoksja
, żona cesarza
Arkadiusza
, wraz z biskupami na synodzie "pod dębem" doprowadziła do pozbawienia Jana urzędu i zesłania na banicję. Początkowo wyroku synodu nie wykonano. Jednak, ponieważ Jan kontynuował wystąpienia przeciwko cesarzowej, ostatecznie wygnano go do
Armenii
. Stamtąd nadal słał krytyczne listy do Konstantynopola, dlatego postanowiono zesłać go na wybrzeże
Morza Czarnego
. Nie dotarł tam jednak, gdyż zmarł w drodze z wycieńczenia. Tuż przed śmiercią rzekł "Chwała Bogu za wszystko". Relikwie św. Jana Chryzostoma zostały później umieszczone w Konstantynopolitańskim kościele
Świętych Apostołów
. Za życia był nieustraszonym obrońcą moralności, piętnującym nadużycia wiernych, nawet
cesarzy
– to właśnie ściągnęło na niego prześladowania. Jan Złotousty uprawiał również
teologię
– zajmował się
chrystologią
, zagadnieniami
grzechu pierworodnego
,
pokuty
i
kapłaństwa
, a przede wszystkim
Eucharystią
("doktor Eucharystii"). DziełaDzieła Jana Chryzostoma (22 tomy) obejmują: - kanon liturgii świętej
Boska Liturgia św. Jana Złotoustego
; Wybór pism. Modlitwy liturgiczne. Pisma o charakterze wychowawczym. Przekł. ks. Henryk Paprocki, ks. Wojciech Kania. Wstęp i opracowanie Henryk Paprocki, Anna Słomczyńska, ATK Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 13, Warszawa 1974, s. 321.
- pisma teologiczne
- Dialog O kapłaństwie, przekł. z grec. Wojciech Kania ; wstęp Henri de Lubac,
Marek Starowieyski
; oprac. M. Starowieyski, wyd. "M" Biblioteka Ojców Kościoła 1, Kraków 1992, s. 151. Tekst grecki: Sources Chrétiennes 272 (oprac. Anne-Marie Malingrey).
- Katechezy chrzcielne, homilie katechetyczne do tych, którzy mają być oświeceni oraz do neofitów. Wojciech Kania (przekład z jęz.
greckiego
),
Marek Starowieyski
(wstęp i oprac.). Lublin: Kerygma, 1993, s. 131, seria: U Źródeł Katechumenatu 1. Tekst grecki:
Sources chrétiennes
50bis, wyd. Antoine Wenger AA.
- O małżeństwie, wychowaniu dzieci i ascezie. Wojciech Kania (przekład), Józef Naumowicz, Jerzy Krykowski (oprac. i wstęp). Kraków: Wydawnictwo "M", 2002, s. 304, seria: Biblioteka Ojców Kościoła 19. .
-
Traktat
"O wychowaniu dzieci", przeł. Wojciech Kania, w: O małżeństwie, wychowaniu dzieci i ascezie, przekł. Wojciech Kania i in.; oprac. i wstęp Józef Naumowicz; Wydaw. "M" Biblioteka Ojców Kościoła 19; Kraków 2002, s. 73-105, .
- Mowy przeciwko judaizantom i Żydom. Przeciwko Żydom i Hellenom. Przekład i opracowanie Jan Iluk, Wydawnictwo WAM Źródła Myśli Teologicznej 41, Kraków 2007, s. 330, .
- 370 - 401 r. - Traktat O dziewictwie;
Sch
125 /1966 r./;
PG
48, 533-596.
-
kazania
, głównie komentarze
Pisma Świętego
(
egzegeza
)
- Homilie na Ewangelię według św. Mateusza. Przeł. Jan Krystyniacki. Rewizja, oprac. i przypisy ks. Arkadiusz Baron, Elwira Buszewicz, wydawnictwo WAM t. 1 (homilie 1-40) Źródła Myśli Teologicznej 18, Kraków 2000, s. 479, , t. 2. (homilie 41-90) Źródła Myśli Teologicznej 23, s. 558, .
- Homilie na Księgę Rodzaju Rodz. 1-3, wprow., przekł. i oprac. Sylwia Kaczmarek, wydawnictwo WAM Źródła Myśli Teologicznej 45, Kraków 2008, s. 126, .
- Komentarz do Listu św. Pawła do Galatów, wprow. Grzegorz Szamocki, przeł. i oprac. Jan Iluk. Wydawnictwo WAM Źródła Myśli Teologicznej 47, Kraków 2008, s. 150.
- 21 homilii o posągach do ludu
Antiochii
(Homiliae XXI de Statuis ad populum Antiochiae),
PG
49, 15-222.
- Homilie na List św. Pawła do Rzymian, PG 60, 477; tłumaczenie polskie: T. Sinko, Kraków 1995 PAT, t. I/1, s. 237.
- listy
Kult- Relikwie
27 stycznia
438
r.
relikwie
świętego trafiły do Konstantynopola. Ciało złożono w kościele Dwunastu Apostołów. W roku
1489
,
sułtan turecki Bajazyd II
, podarował je królowi francuskiemu
Karolowi VIII
. Od
1627
relikwie znajdują się w Rzymie, w
bazylice św. Piotra
, w kaplicy Najświętszego Sakramentu. Jego relikwie znajdują się dzisiaj także na Górze Athos, w Brugii, Clairvaux, Dubrowniku, Kijowie, Maintz, Messynie, Moskwie, Paryżu i Wenecji. - Doktor Kościoła
W
1568
papież Pius V
ogłosił go doktorem Kościoła. - Patronat
Święty Jan Złotousty jest
patronem
kaznodziejów
i Konstantynopola. - Dzień obchodów
Obowiązkowe wspomnienie liturgiczne
w Kościele katolickim obchodzone jest
13 września
, natomiast Cerkiew prawosławna wspomina świętego kilkakrotnie z uwagi na kult, jakim darzy świętego: 27 stycznia/9 lutego[1], tj.
25 lutego
(w rocznicę przeniesienia relikwii), 14/27 września, tj.
27 września
(w rocznicę śmierci), 13/26 listopada, tj.
26 listopada
i razem ze świętymi - Bazylim Wielkim oraz Grzegorzem z Nazjanzu 30 stycznia/12 lutego, tj.
12 lutego
wg
kalendarza gregoriańskiego
. - Ikonografia
W
ikonografii
święty przedstawiany jest jako starszy mężczyzna z krótką, niekiedy spiczastą bródką i łysiną czołową, odziany w biskupie szaty typu bizantyjskiego. - Atrybuty
Prawą rękę ma uniesioną w błogosławieństwie, w lewej trzyma
ewangelię
, niekiedy krzyż. Często spotykany jest na
ikonach
"Trzech Wielkich Hierarchów" razem ze św. Bazylim Wielkim i św. Grzegorzem Teologiem, spośród których wyróżnia się przede wszystkim najkrótszą brodą. W sztuce zachodniej jego
atrybutem
jest również
osioł
i pisarskie pióro. Zobacz teżPrzypisy Bibliografia Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Jan Chryzostom":
Podróżnik
...
II wiek
...
Oddychanie komórkowe
...
Odense
...
Sztuka
...
Brno
...
1484
...
Huldrych Zwingli
...
Ratusz w Kownie
...
Romas Kalanta
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Jan Chryzostom":
Rozwinięcia dziesiętne (plansza 1)
...
219 Kultura, nauka i oświata w okresie II wojny światowej (plansza 3)
...
233 Życie religijne w XX wieku (plansza 11)
...
|