Maria z Nazaretu
Maria z NazaretuMaria z Nazaretu, Miriam, Maryja (
aram.
מרים Marjam;
gr.
Μαριάμ, Μαρία María;
arab.
مریم marjam) (ur. przed
20 p.n.e.
w
Jerozolimie
[1] lub Sefforis[2], zm. po
30 n.e.
wg tradycji w
Efezie
[3]) –
Żydówka
, żona cieśli
Józefa
i matka
Jezusa Chrystusa
, czczona w wielu wyznaniach
chrześcijańskich
i
islamie
. Zgodnie z przekazem
apokryfów
, Maria była córką
Joachima
i
Anny
. Wedle wzmianek w
Ewangeliach
, poczęła i urodziła syna pod wpływem
Ducha Świętego
. Nowonarodzone dziecię otrzymało imię
Jezus
. W późniejszych przekazach biblijnych pojawia się sporadycznie[4]. To właśnie ona odnalazła dwunastoletniego Jezusa w świątyni. Wraz z synem uczestniczyła w weselu w
Kanie Galilejskiej
i była świadkiem pierwszego cudu Chrystusa. Stała również pod krzyżem wraz z
Marią Magdaleną
,
Marią Kleofasową
oraz
Janem
i widziała męczeńską śmierć syna na krzyżu. Zgodnie z tradycją katolicką, po śmierci została wraz z ciałem wzięta do nieba[5]. DzieciństwoInformacje na temat dzieciństwa Marii znane są wyłącznie z przekazów pozabiblijnych, takich jak
Protoewangelia Jakuba
i trzynastowieczna
Złota legenda
[6]. Według tychże źródeł rodzicami Marii byli Joachim i Anna. Małżonkowie długo nie mogli doczekać się potomka. Przysięgli
Panu
, że jeżeli da im dziecko, oddadzą je na służbę Bogu. Pewnego dnia Annie ukazał się
anioł
, który oznajmił, że dziecko które urodzi będzie wielbione przez cały świat. Dziewięć miesięcy później na świat przyszła córka, której zgodnie z wolą anioła nadano imię Maria. W wieku trzech lat została ona oddana przez rodziców na wychowanie kapłanom i niewiastom usługującym w świątyni[7]. Małżeństwo z JózefemBernardino Luini, Zaręczyny Marii i Józefa Protoewangelia Jakuba i Złota legenda opisały również okoliczności zawarcia małżeństwa Marii i Józefa. Gdy Maria miała czternaście lat, zgodnie z rozporządzeniem najwyższego kapłana miała wrócić do swej rodziny, aby wyjść za mąż. Nie zgodziła się jednak na opuszczenie świątyni, ponieważ składała śluby czystości i była przeznaczona do służby Panu. Nie wiedząc co robić, kapłani zwrócili się o pomoc do Boga, który polecił zebrać wszystkich nieżonatych mężczyzn z rodu
Dawida
. Każdy z nich miał złożyć na ołtarzu gałązkę. Na jednej z nich miał spocząć
Duch Święty
w postaci gołębicy i właściciel tej gałązki miał zostać mężem Marii. Wkrótce okazało się, że na żadnej z gałązek nie spoczął Duch Święty. Wtedy okazało się, że jeden z mężczyzn nie złożył gałązki. Tym człowiekiem był Józef z Galilei. Kiedy i on położył gałązkę, przepowiednia się spełniła. Podczas gdy Józef przygotowywał dom do przybycia żony, Maria udała się do
Nazaretu
, gdzie objawił jej się
Archanioł Gabriel
[8]. Maria w BibliiMaria, matka
Jezusa Chrystusa
pochodziła z plemienia
Judy
, była potomkinią
Dawida
. Ojcem Marii był Heli (według innych
św. Joachim
), a matką
św. Anna
.
Ewangelista Łukasz
podaje, że potomkiem Helego był Józef, jednak Cyclopædia M'Clintocka i Stronga, wyd. z 1881 roku, tom III, strona 774 wyjaśnia: | W konstruowaniu ich tabel genealogicznych jest powszechnie wiadome, że Żydzi uznawali wszystkich przez mężczyzn, odrzucając, imię córki i uznając męża córki jako syna, gdy krew dziadka przechodziła do wnuka przez córkę. |
Istnieje jednak pogląd, że oba rodowody odnoszą się bezpośrednio do Józefa a różnice wynikają z prawa
lewiratu
[9]. Jeśli tradycja przekazuje prawdziwe dane to Anna, żona Helego (Joachima), miała być siostrą Elżbiety, matki Jana Chrzciciela, czyli zgodnie z tą tradycją Maria była siostrzenicą Elżbiety. Niektórzy uważają, że siostrą Marii była też
Salome
, żona
Zebedeusza
, której dwaj synowie, Jakub i Jan, byli uczniami Jezusa. Maria w Koranie
Według
Koranu
Maria była dobra, prawa i posłuszna Bogu (
Allahowi
). Podobnie jak Biblia, Koran uznaje, że Maria urodziła Jezusa, będąc dziewicą[]. W
islamie
Maria otaczana jest wielką czcią jako jedna z czterech wzorcowych kobiet. Maria w tradycjiNiektórzy bibliści chrześcijańscy do Maryi odnoszą rodowód Jezusa podawany przez
ewangelistów
i zgodnie z nim uważają, że pochodziła z rodu
dawidowego
. Według
Ewangelii Łukasza
Maryja mieszkała w mieście
galilejskim
Nazaret
razem z poślubionym jej cieślą
Józefem
. Tam nastąpiło
Zwiastowanie
Najświętszej Marii Panny i poczęcie za sprawą
Ducha Świętego
(Łk 1,26-38). Wkrótce potem nawiedziła dom kapłana Zachariasza i jego żony,
Elżbiety
, rodziców
Jana Chrzciciela
. Podczas tych odwiedzin Elżbieta wygłosiła proroctwo o Dziecku Maryi. Maryja miała w jej domu wypowiedzieć/zaśpiewać hymn (
Magnificat
). Zgodnie z
Ewangelią Mateusza
kiedy mąż Maryi uświadomił sobie, że spodziewa się ona dziecka, zamierzał ją oddalić, ale za namową
anioła
nie uczynił tego (Mt 1,19-25).
Narodziny Jezusa
w
Betlejem
Łukasz Ewangelista
tłumaczy brakiem miejsca w Jerozolimie. Tam powiła Jezusa w żłobie, a anioł, okoliczni pasterze i mędrcy ze Wschodu mieli oddać im cześć. Następnie król na rzymskiej prowincji Izrael -
Herod
- dowiedziawszy o się o Narodzinach zapowiedzianego przez Pisma Króla Żydowskiego, wydał dekret o spisie ludności i wymordowaniu nowonarodzonych dzieci. Mord ten nazwano
Rzezią Niewiniątek
. To zmusiło Świętą Rodzinę do podróży do Egiptu. Później, po powrocie do Izraela Maryja, miała towarzyszyć Jezusowi jako dziecku, podczas
ofiarowania w świątyni
, któremu podlegał jako pierworodny syn zgodnie z prawem żydowskim. WniebowzięcieLorenzo Lotto, Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, 1506
Informacje na temat śmierci Marii i jej wniebowzięcia pojawiają się w Złotej legendzie i zostały zaczerpnięte z
apokryficznej
księgi, której autorstwo przypisuje się
Janowi Ewangeliście
[8]. Po
wniebowstąpieniu Jezusa
, Maria zamieszkała w domu w pobliżu góry
Syjon
, gdzie odwiedził ją anioł, trzymający w ręku gałązkę
palmową
. Maria otrzymała od posłańca z niebios wiadomość, że za trzy dni opuści ziemskie ciało. Chciała zostać pochowana przez
apostołów
. Wtedy anioł powiedział, że przybędą do niej w dniu śmierci. Gdy Maria siedziała z aniołem, jej
dusza
opuściła ciało i udała się wprost w ramiona syna. Jezus polecił apostołom pochować ciało matki w
dolinie Jozafata
. Trzy dni później Jezus powrócił na ziemię i zapytał apostołów, jak może uczcić Marię. Wtedy oni polecili Jezusowi, aby zabrał ciało matki do nieba, aby na wieki pozostało po jego prawicy. Wtedy
archanioł Michał
zszedł na ziemię i złączył ciało Marii z jej duszą. Maria wyszła z grobu i natychmiast została wzięta do nieba. Szaty Marii miały zostać w grobie na pociechę wiernym. Suknia Marii stała się w późniejszych czasach relikwią w
katedrze Notre Dame w Chartres
[10]. Dogmat o wniebowzięciu Marii został ogłoszony w 1950 przez
papieża
Piusa XII
[11]. Tytuły
Jednym z najważniejszych tytułów Marii jest Matka Boża znanych również pod nazwami Boża Rodzicielka i Bogurodzica (
gr.
Θεοτόκος, Theotokos). Tytuł ten jest związany z
dogmatem
, ogłoszonym na
soborze efeskim
(
431
), który zakończył spór dotyczący natury
Chrystusa
i w konsekwencji prawa Maryi do nazywania ją Matką Boga (wbrew
nestorianom
, którzy uważali, że przysługuje jej tylko tytuł Matka Chrystusa, jako że Syn Boży był zrodzony przed utworzeniem świata). Drugim oficjalnym tytułem Marii jest Najświętsza Maryja Panna używany przede wszystkim w
Kościele katolickim
, ale również i innych, m.in.
prawosławnym
i
mariawickim
. Wszystkie
imiona
, którymi tytułowana jest Maria z Nazaretu, są obocznymi formami używanego w Polsce imienia
Maria
. Najczęściej używane tytuły Matka Boża, Najświętsza Maryja Panna a także
Madonna
i
Dziewica
, używane są przez wyznawców, głównie w
katolicyzmie
. Dziewictwo Marii Dziewictwo Marii w BibliiJerzy Siemiginowski, Matka Boska z Dzieciątkiem, 1685 Zgodnie z treścią Biblii Maria pozostała
dziewicą
do urodzenia Jezusa.
Ewangelia według Mateusza 1,25
[12] podaje (mówiąc o Józefie): - lecz nie zbliżał się do Niej, aż porodziła Syna, któremu nadał imię Jezus. (
Biblia Tysiąclecia, wydanie IV
)
- Ale nie obcował z nią, dopóki nie powiła syna, i nadał mu imię Jezus. (
Biblia Warszawska
)
- And knew her not till she had brought forth her firstborn Son: and he called His name JESUS (
Biblia Króla Jakuba
)
- nie współżył z nią (
Współczesny Przekład
).
Niektórzy chrześcijanie twierdzą, że dowodzi to, iż po narodzeniu Jezusa nie pozostała ona dziewicą. Biblia (Ew. Mateusza 13, 55 i 56[13] ) wspomina o rodzeństwie Jezusa używając terminów greckich 'adelphai' i 'adelphoi'. W starożytnej grece dalszych krewnych określano słowem 'syngenon', choć opinie na temat znaczenia słów 'adelphai' i 'adelphoi' są podzielone. New Catholic Encyclopedia podaje: | Za czasów ewangelisty oznaczały one w greckojęzycznym świecie rodzonego brata i rodzoną siostrę i tak je rozumiał grecki czytelnik. Na fakt ten zwrócił uwagę pod koniec IV wieku w nieistniejącej już rozprawie Helwidiusz, żeby przez przypisanie Marii innych dzieci oprócz Jezusa uczynić ją wzorem dla matek licznych rodzin. Święty Hieronim kierując się tradycyjną wiarą Kościoła w nieustające dziewictwo Marii, napisał przeciwko Helwidiuszowi traktat zawierający wyjaśnienie, które do tej pory cieszy się popularnością wśród uczonych katolickich [14]. |
Przypisywanie słowu "adelphoi" ("adelphai") jedynie znaczenia najbliższego rodzeństwa nie wydaje się zgodne np. z wersetem 1Kor 9,5 "Czyż nie wolno nam brać z sobą niewiasty-siostry, podobnie jak to czynią pozostali apostołowie oraz bracia Pańscy i Kefas?"[15] , gdzie w określeniu niewykluczającym żony (niewiasty-siostry) występuje słowo "αδελφην". W związku z tym, że, uważaną za najstarszą, Ewangelię Marka datuje się na lata 60.-70., zaś cytowany tu Pierwszy List do Koryntian powstał najprawdopodobniej pomiędzy 56 a 57 rokiem, wydaje się, iż słowo "adelphoi" ("adelphai") nie mogło mieć już wtedy (o ile wcześniej miało) znaczenia określającego jedynie brata rodzonego. W innym przypadku św. Paweł zapewne nie używałby go w tak niejednoznaczny sposób w swoim liście. Oprócz tego greckie przekłady ksiąg Starego Testamentu zawierają liczne inne przykłady użycia słów z tej grupy na określenie krewnych dalszych niż rodzony brat i rodzona siostra. Warto ponadto wskazać werset 26, rozdziału 19 Ewangelii Jana-Maria zostaje oddana pod opiekę nie któremuś z "rodzeństwa" Jezusa, ale jego uczniowi. Dziewictwo Marii w tradycjiWczesna tradycja stanowi o zachowaniu dziewictwa podczas porodu Jezusa, a także później, przez całe życie ziemskie[]. Argumenty św. Tomasza z AkwinuW "Sumie teologicznej"[16]
św. Tomasz z Akwinu
podał argumenty teologiczne przemawiające za dziewictwem Maryi. Nieuznawanie pełnego dziewictwa Maryi pociąga za sobą następujące konsekwencje: - 1. Odbierałoby to Chrystusowi doskonałość: ponieważ był według natury boskiej Jedynym Synem Ojca, jako Syn doskonały na wieki (
Hbr
7,28), przystało też, by był jedynym Synem swej Matki, jako najdoskonalszy jej Owoc[17].
- 2. Błąd ten czyni obrazę Duchowi Świętemu, Jego przybytkiem (sacrarium) bowiem było dziewicze łono, w którym ukształtowało się ciało Chrystusa; nie godziło się, żeby później zostało ono naruszone (violaretur) przez współżycie z mężem[18].
- 3. Poprzez to odbierana jest godność i świętość Matce Bożej, gdyż, gdyby nie zadowoliła się takim Synem i gdyby zdecydowała się utracić przez współżycie małżeńskie to dziewictwo, które zostało w niej /przy Jego zrodzeniu/ cudownie zachowane, okazałaby niewdzięczność w najwyższym stopniu[19].
- 4. Przypisywałoby to także samemu Józefowi wielką zuchwałość, gdyby usiłował naruszyć (polluere) tę, o której wiedział przez objawienie anioła, że poczęła Boga z Ducha Świętego[20].
Inne ujęciaOd początków chrześcijaństwa wiara w dziewicze
poczęcie
Jezusa, jak opisano w ewangeliach święte i nadprzyrodzone, była używana przez krytyków, zarówno motywowanych politycznie jak i religijnie, jako temat dyskusji, debat i przekazów pisemnych, szczególnie wymierzonych w ideę boskości Jezusa i tym samym w chrześcijan i chrześcijaństwo.[] Tego typu polemiki pochodziły zarówno z kręgów kultury żydowskiej jak i hellenistycznej.[] Szczególnie warto zwrócić uwagę na pisma
Kelsosa
z II wieku, który twierdził, że Jezus był synem z nieprawego łoża rzymskiego żołnierza o imieniu
Pantera
[21]. Niektórzy badacze zajmujący się kwestią historycznego Jezusa, uważają opowieść o jego narodzinach jako historię stworzoną w celu porównania Jezusa do
Mojżesza
(
rzeź niewiniątek
) i pokazującą wypełnianie proroctwa (powrót z Egiptu itd.). Inni badacze, jak Bart D. Ehrman, sugerują, że metodami historycznymi nigdy nie można komentować prawdopodobieństwa nadprzyrodzonych wydarzeń[22]. O ile
partenogeneza
(dzieworództwo) jest znana u niektórych zwierząt, to nie pojawia się naturalnie u ludzi ani innych
ssaków
. Niepokalane Poczęcie
Spory teologiczne na temat, czy Maryja była wolna od grzechu pierworodnego toczyły się od
III wieku
;
protestantyzm
i
prawosławie
[23] stanowczo odrzucają niepokalane poczęcie, w
starokatolicyzmie
teza ta uchodzi za opinię teologiczną. W
Kościele katolickim
Niepokalane Poczęcie zostało w
1854
roku potwierdzone orzeczeniem
dogmatycznym
. Kult Maryi
Pobożność katolicka przypisuje Maryi także inne tytuły, jak: Orędowniczka, Współodkupicielka, Królowa niebios. Niektóre z nich wiążą się z udziałem w dziele zbawienia: Matka Pięknej Miłości, Matka Boska Bolesna, Matka Boska Królowa Apostołów, Matka Kościoła. Ponadto wiele tytułów wiąże się z patronatem Maryi nad określonymi dziedzinami (Matka Boska Królowa Polski,
Matka Boska Zielna
, Matka Boska Siewna), z formami kultu (Matka Boska Różańcowa, Matka Boska Szkaplerzna, Matka Boska Gromniczna), z objawieniami i wizerunkami (
Matka Boska Częstochowska
,
Matka Boska Ostrobramska
,
Matka Boska Kalwaryjska
,
Matka Boska Wysocicka
,
Matka Boska Fatimska
,
Matka Boska z Lourdes
). Kult Matki Bożej a kult Bogini MatkiKult ten jest niekiedy krytykowany, głównie w niektórych kręgach fundamentalistów protestanckich, jako dotyczący, według krytykujących, tylko samego kultu matki i jako zbyt mocno spokrewniony z
kultem Bogini Matki z Dzieckiem
, występującym już w starożytnym
Babilonie
(co wg
rastafarian
ma biblijne znaczenie). Kult
Bogini Matki
był w Babilonie przedstawiany poprzez postać dziecka w objęciach matki. Był on też wyznawany w starożytnym
Egipcie
(
Izyda
i
Horus
) i również przedstawiany w ten sposób. Jego średniowieczną genezę i rosnącą popularność na ziemiach
słowiańskich
powszechnie upatruje się natomiast w zastałym na owych terenach, pierwotnym kultem
Mokoszy
. IkonografiaFrancisco Bayeu, Święta Rodzina, 1776 Giovanni A. Boltraffio, Madonna Litta, 1491 Maryja przedstawiana jest na obrazach bądź w rzeźbie jako: -
Święta Rodzina
- Maryja z Dzieciątkiem na ręku, niekiedy obok niej stoi
św. Józef
-
Orantka
– kobieta modląca się z podniesionymi rękami (częsty motyw
ikon
wschodnich);
-
Sacra Conversazione
- Matka Boska tronująca z Dzieciątkiem, otoczona stojącymi postaciami świętych
-
Pietà
– opłakująca Jezusa, trzymając na kolanach jego ciało po śmierci na krzyżu;
-
Hodegetria
- ujęcie popiersiowe Maryi, trzymającej na rękach małego Jezusa, motyw częsty w ikonach
-
Eleusa
- formalnie podobne do przedstawienia Hodegetrii lecz Maryja policzkiem przytula się do policzka Jezusa
-
Immaculata
- Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny. Motyw ikonograficzny utożsamiający postać Marii z Niewiastą z Apokalipsy św. Jana.
- Blacherniotissa - nazwa pochodzi od miejsca, gdzie znaleziono tego typu przedstawienie, ukazuje Matkę Boską z
Emmanuelem
w medalionie, który Maryja ma na piersi, bądź jest przez nią trzymany
- Nikopoia - ukazanie Matki Boskiej zwycięskiej, częsty motyw w ikonach i figurkach drewnianych małego rozmiaru
- Mater Misericordiae - typ ikonograficzny, wykształcony w XIII wieku i propagowany przez zakony
cystersów
i
dominikanów
Maria stojąca z rozwartymi ramionami, odziana w szeroki płaszcz, pod którym chronią się małe ludzkie postaci (zazwyczaj są to fundatorzy dzieła)
- Madonna na półksiężycu - motyw nawiązuje do fragmentu Apokalipsy św. Jana
-
Madonna szafkowa
- spotykana w plastyce późnego średniowiecza
- Madonna na lwach - drobna rzeźba, popularna w XV wieku
- Maria w wieńcu różanym - wizerunek Madonny jest otoczony niewielkimi owalnymi obrazami, przedstawiającymi
pasję
-
Piękna Madonna
- typ rzeźby Madonny popularny w XV wieku
- Matka Boska Bolesna, Mater dolorosa (
łac.
) z siedmioma mieczami (symbolem siedmiu boleści), podtrzymując w ramionach martwego
Jezusa Chrystusa
lub pod
krzyżem
w towarzystwie
św.
Jana
i św.
Magdaleny
[24]
Zobacz teżPrzypisy- ↑ 1,0 1,1 Zgodnie z przekazem
Protoewangelii Jakuba
, Maria przyszła na świat w Jerozolimie w domu swych rodziców, Joachima i Anny, zob. J. R. Porter, Jezus Chrystus, 1999, s. 78–79.
- ↑ 2,0 2,1 O narodzeniu się Marii w Sefforis piszą źródła wczesnochrześcijańskie, zob. J. R. Porter, Jezus Chrystus, 1999, s. 78–79.
- ↑ 3,0 3,1 Petrozolin-Skowrońska B. (red.), Nowa Encylopedia Powszechna PWN, Warszawa 1996, s. 90.
- ↑ J. Baldock, Kobiety w Biblii, Warszawa 2008, s. 213.
- ↑ J. Baldock, Kobiety w Biblii, Warszawa 2008, s. 220.
- ↑ J. Baldock, Kobiety w Biblii, Warszawa 2008, s. 218.
- ↑ J. Baldock, Kobiety w Biblii, Warszawa 2008, s. 218–219.
- ↑ 8,0 8,1 J. Baldock, Kobiety w Biblii, Warszawa 2008, s. 219.
- ↑
Sprzeczności w Biblii: sprzeczności czy niedomówienia?
.
Biblia a nauka
. [dostęp 2009-04-15].
- ↑ Treść legendy o wniebowzięciu na podstawie: J. Baldock, Kobiety w Biblii, Warszawa 2008, s. 219–220.
- ↑ B. Mazur, Poczet świętych i błogosławionych, 2005, s. 10.
- ↑
Mt 1,25
w przekładach Biblii.
- ↑
Mt 13,55-56
w przekładach Biblii.
- ↑ W New Catholic Encyclopedia (1967, t. 9, s. 337)
- ↑
1Co 9,5
w przekładach Biblii.
- ↑ Por.
(48088) IIIª q. 28 a. 3 co
.); przekład polski,
t. 25 Bóg-Człowiek Syn Maryi
- ↑ Ibidem: Derogat Christi perfectioni, qui, sicut secundum divinam naturam unigenitus est patris, tanquam perfectus per omnia filius eius, ita etiam decuit ut esset unigenitus matris, tanquam perfectissimum germen eius
- ↑ Ibidem:Hic error iniuriam facit spiritui sancto, cuius sacrarium fuit uterus virginalis, in quo carnem Christi formavit, unde non decebat ut de cetero violaretur per commixtionem virilem.
- ↑ Iidem: Hoc derogat dignitati et sanctitati matris Dei, quae ingratissima videretur si tanto filio contenta non esset; et si virginitatem, quae in ea miraculose conservata fuerat, sponte perdere vellet per carnis concubitum.
- ↑ Ibidem: Etiam ipsi Ioseph esset ad maximam praesumptionem imputandum, si eam quam, revelante Angelo, de spiritu sancto Deum concepisse cognoverat, polluere attentasset.
- ↑ Zobacz także: Illegitimacy of Jesus: A Feminist Theological Interpretation of the Infancy Narratives (Biblical Seminar Series, No 28), Jane Schaberg, .
- ↑ Bart Ehrman, William Lane Craig:
William Lane Craig and Bart Ehrman "Is There Historical Evidence for the Resurrection of Jesus?"
(
ang.
). W: College of the Holy Cross, Worcester, Massachusetts [on-line]. bringyou.to, 28 marca, 2006. [dostęp 12 sierpnia, 2010]. Cytat: Historycy mogą jedynie ustalać, co się prawdopodobnie wydarzyło w przeszłości, a z definicji cud jest najmniej prawdopodobnym zdarzeniem. A zatem, z powodu samej natury badań historycznych, nie możemy potwierdzać historycznie, że cud prawdopodobnie miał miejsce. Z samej definicji cudu wynika, że nie miał. Historia może jedynie ustalać, co prawdopodobnie się zdarzyło. (w oryginale: Historians can only establish what probably happened in the past, and by definition a miracle is the least probable occurrence. And so, by the very nature of the canons of historical research, we can't claim historically that a miracle probably happened. By definition, it probably didn't. And history can only establish what probably did.)
- ↑
ks. Henryk Paprocki, Dogmat Niepokalanego Poczęcia - prawosławny punkt widzenia
- ↑ Wielka Ilustrowana Encyklopedja Powszechna Wydawnictwa Gutenberga, [T.] X.
Bibliografia- Baldock J., Kobiety w Biblii, Bellona, Warszawa 2008, , s. 213–221.
- Mazur B., Poczet świętych i błogosławionych, Publicat, 2005, , s. 9–10.
- Petrozolin-Skowrońska B. (red.), Nowa Encylopedia Powszechna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, , Warszawa 1996, s. 90–91.
- Porter J. R., Jezus Chrystus, Świat Książki, 1999, , s. 78–79.
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Maria z Nazaretu":
Biskup
...
Brescia
...
I wiek
...
Brno
...
Iwan IV Groźny
...
XVI wiek
...
1972
...
Elegia
...
Parafia mariawicka w Kownie
...
1408
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Maria z Nazaretu":
203 Okres międzywojenny na świecie. Postęp techniczny i kryzys gospodarczy (plansza 3)
...
219 Kultura, nauka i oświata w okresie II wojny światowej (plansza 3)
...
106 Walka o hegemonię w Europie w XVI w. (plansza 17)
...
|