Erazm z Rotterdamu (
łac.
Desiderius Erasmus Roterodamus, właściwie Gerrit Gerritszoon [Gerhard Gerhardson], urodzony
27
lub
28 października
1467
roku w
Rotterdamie
, zmarł
12 lipca
1536
[1][2][3] w
Bazylei
–
holenderski
filolog
,
filozof
,
pedagog
, jeden z czołowych
humanistów
renesansu
(książę humanistów), propagator kultury antycznej,
pisarz
, myśliciel
chrześcijański
,
katolicki
duchowny
(oskarżony o
herezję
). Głosił, że człowiek z natury jest dobry, zło zaś pochodzi z niewiedzy[4].
Życiorys
Erazm był nieślubnym synem
katolickiego
kapłana
Rogera Gerarda i córki
lekarza
z Zevembergu. Wcześnie osierocony, wstąpił do
klasztoru
augustianów
, gdzie przebywał pięć lat. Następnie za pozwoleniem władz duchownych opuścił
klasztor
i został sekretarzem
biskupa
Henryka von Bergen w
Cambrai
. W
1495
wyjechał do
Paryża
, później do
Anglii
, gdzie zawarł przyjaźń z
Tomaszem Morusem
oraz interpretatorem
Biblii
, Johnem Coletem. W
1506
uzyskał
doktorat
z
teologii
w
Turynie
.
Twórczość
W swoich dziełach krytykował przywary społeczne, takie jak
przekupstwo
,
hipokryzja
, rozwiązłe obyczaje kleru. Najsławniejsza jego rozprawa Pochwała głupoty jest
satyrą
na ówczesne
społeczeństwo
. Był zwolennikiem
irenizmu
. Jako przeciwnik
scholastyki
, krytykował ją za odejście od ewangelicznej prostoty i sprowadzenie orędzia Chrystusa do akademickich dysput. W
1516
opracował pierwsze greckie wydanie
Nowego Testamentu
. Namawiał, aby
Pismo Święte
było czytane przez osoby świeckie w języku narodowym. Opublikował krytyczne wydania dzieł klasyków:
Arystotelesa
,
Cycerona
,
Seneki
, a także
Ojców Kościoła
:
Ambrożego
,
Orygenesa
,
Augustyna
.
Poglądy pedagogiczne Erazma charakteryzują się ciepłem i serdecznością względem dzieci i młodzieży. Sprzeciwiał się on szkole takiej, jaka istniała, zwłaszcza surowemu traktowaniu uczniów przez nauczycieli. Nie podobały mu się również treści i metody nauki szkolnej. Uważał, że nauka w szkole ma być przyjemna dla dziecka, sprawiać radość, pociągać. Przekonywał, że kształcenie powinno opierać się na językach klasycznych –
łacinie
i
grece
, a
historia
,
geografia
,
matematyka
stanowić powinny rolę służebną w stosunku do
literatury
. Jeśli chodzi o metodę nauki, Erazm zalecał m.in. De ratione studii – umieszczanie greckich i łacińskich
sentencji
w widocznych miejscach domu (w tym na ścianach), tak, aby ciągle czytane przez uczącego się, wspomagały naukę.
Działalność reformatorska
Opracowane przez Erazma pierwsze greckie wydanie
Nowego Testamentu
wzbudziło zainteresowanie prawdami wiary pierwotnego Kościoła i przyczyniło się do zakwestionowania wielu
katolickich
doktryn
, przez co wywołało szerokie kontrowersje. Utorowało także drogę do
przekładów
Biblii
na języki narodowe. Jednym z nich był
niemiecki
przekład
Nowego Testamentu
przygotowany przez
Marcina Lutra
. Erazm zachęcał osoby świeckie do czytania
Pisma Świętego
i popierał działalność Reformatora. W liście do elektora saskiego
Fryderyka Mądrego
pisał, że "grzechem" Lutra jest to, że "naruszył
tiarę
papieża
i brzuchy mnichów" a w liście do papieża
Leona X
nazwał go "potężną trąbą ewangelii prawdy". W późniejszym czasie poróżnił się z Lutrem w kwestii wolnej woli człowieka, pozostał jednak zwolennikiem
reform
w Kościele oraz nawoływał do powrotu do nauki
Chrystusa
.
Z powodu swoich poglądów naraził się na ostrą krytykę władz
Kościoła katolickiego
. W wielu miejscach
Europy
zwalczano rozpowszechnianie jego dzieł, palono je na stosie, jego samego zaś oskarżano o herezję (na jego pogrzebie nie zjawił się żaden
katolicki
duchowny).
Papież
Paweł IV
w 1559 zaliczył wszystkie jego dzieła do pierwszej kategorii ksiąg zakazanych. Sankcje te zostały kilka lat później częściowo złagodzone przez
Sobór Trydencki
, nadal jednak większość z tych dzieł podlegała mniej lub bardziej restrykcyjnej cenzurze[1]. Jednak nie wszyscy hierarchowie byli mu nieprzychylni. Do jego przyjaciół zaliczał się m. in. kardynał
Jan Fisher
(przyszły święty).
Papież Paweł III
(1534–1549) w 1535 roku proponował mu nawet kapelusz kardynalski. Erazm odmówił przyjęcia tej nominacji z uwagi na zły stan zdrowia[2][3].
Doktryna polityczna
Republikanizm – krytykował szlachectwo bez
cnoty
,
snobizm
i godności duchowe bez pobożności oraz wiedzy, jak również demoralizację kleru. Krytykował również instytucję
monarchii dziedzicznej
.
Pacyfizm
– uważał, że
wojna
jest sprzeczna z filozofią świata i występuje przeciwko naturze człowieka, który jest stworzony do życia w
pokoju
. Wojna niszczy prawa moralne, zasady religijne i wartości kulturalne. Dzielił wojny na sprawiedliwe – obronne i niesprawiedliwe – łupieżcze. Lud jednak miał prawo do wypowiedzenia posłuszeństwa, ale żeby rozpocząć wojnę, potrzebna była zgoda
parlamentu
i ludu.
Dzieła
Erazm pisał wyłącznie po łacinie, wypracowując w niej własny styl, różny od
włoskiego
cyceronianizmu
, który krytykował jako niewolnicze podążanie za wzorem
mistrza
. W większości jego dzieł można znaleźć wskazówki, czy pouczenia dydaktyczne. Do pedagogicznych prac należy zaliczyć:
- O sposobie studiów –
1512
- Rozmówki dla dzieci –
1518
- O sposobie pisania listów –
1530
- Cyceronianin czyli najlepszy sposób mówienia –
1528
- gdzie wymienia pośród polskich humanistów m.in.
Andrzeja Krzyckiego
[5]
- Mowa o konieczności kształcenia chłopców zaraz od urodzenia w cnocie i naukach –
1529
- O wytworności obyczajów chłopięcych –
1530
Znane dzieła:
- Podręcznik żołnierza Chrystusowego –
1503
- Pochwała głupoty –
1509
- O wolnej woli –
1524
- Księgi które zowią język
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1
Stanford Encyclopedia of Philosophy
- ↑ 2,0 2,1
The Catholic Encyclopedia
- ↑ 3,0 3,1
The Cardinals of the Holy Roman Church
- ↑ Andrzej Z. Makowiecki, Andrzej Markowski, Włodzimierz Paszyński, Tomasz Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach... Część 1, str. 233, WSiP, Warszawa 2002
- ↑
Janusz Pelc
, "Jan Kochanowski "Poeta renesansu" Warszawa 1988
Zobacz też
Linki zewnętrzne