Honda
HondaHonda Motor Co. (
jap.
本田技研工業株式会社 – Honda Giken Kōgyō Kabushiki Kaisha) – japońska, międzynarodowa
korporacja
produkująca
samochody
,
motocykle
,
skutery
,
samoloty
,
silniki
oraz różnego rodzaju maszyny do celów budowlanych, rolniczych i innych. Obecnie jest największym
producentem
silników
na świecie. Produkuje ich ponad 25 milionów rocznie. Zakłady produkcyjne umieszczono w ponad 30 różnych krajach. Główna siedziba znajduje się w
Tokio
. Natomiast siedziba Honda Motor Europe Ltd. znajduje się w
Offenbach am Main
. Historia
Koncern
Honda założył
Sōichirō Honda
, który bardzo interesował się samochodami. Jako 15-latek opuścił dom rodzinny i udał się na praktyki w warsztacie samochodowym pracując m.in. przy budowie sportowego auta Art Daimler. W
1927
roku założył własną filię warsztatu samochodowego Art Shokai, a w
1929
roku opatentował metalowe
szprychy
. W
1930
założył fabrykę produkującą pierścienie tłokowe, którą sprzedał
Toyocie
w
1945
roku[1]. W
1936
powrócił do konstruowania aut sportowych. W
1947
roku Soichiro rozpoczął produkcję pierwszego roweru napędzanego silnikiem o pojemności 50 cm³, który stał się pierwszym produktem marki Honda[2]. W
1948
otworzył korporację Honda Motor Co Ltd. i rozpoczął seryjną produkcję
mopedów
, które eksportował m.in. na
Tajwan
. Pierwszy
motocykl
wprowadził w
1949
roku o nazwie Dream D i pojemności silnika 98 cm³[3]. W
1952
otwarł dwie następne fabryki Hondy. Pierwszy samochód marki Honda W
1953
Honda wprowadził pierwszy samochód – lekkiego dostawczaka –
Hondę T360
oraz seryjnie produkowany dwusuwowy, jednocylindrowy silnik typu H o mocy 1KM. Rok później powstał czterosuwowy silnik typu T o pojemności 130 cm³ i mocy 2,5 KM. Skonstruowano go tak, aby znalazł zastosowanie w małych ciągnikach czy pompach wodnych. W
1959
otwarto pierwszą w
USA
filię koncernu w
Los Angeles
pod nazwą American Honda. Soichiro Honda mający wielką pasję do aut sportowych postanowił wyprodukować pierwsze seryjnie produkowane auto sportowe –
Honda S500
[4]. W
1965
w
Meksyku
, kierowca
Richie Ginther
zapewnił Hondzie najwyższe miejsce na podium Formuły 1. Sukcesy te powtarzano w latach 80., z zespołami
Williamsa
i
McLarena
. Na początku
1964
koncern postanowił rozpocząć produkcję przenośnych
generatorów
prądu
w oparciu o technologię małych silników. W
1967
otwarto czwartą fabrykę Hondy. W
1971
wprowadzono do produkcji
Hondę Gold Wing
– pierwszy motocykl z biegiem wstecznym oraz silnikiem na ładunek uwarstwiony CVCC. Dzięki temu silnikowi spaliny nie są katalicznie oczyszczane, ale od razu produkowane są czystsze. Przeznaczony on był do spalania bardziej ubogich mieszanek. Napęd ten odniósł sukces i licencję na jego produkty kupił
Ford
,
Toyota
,
Isuzu
,
Chrysler
. W
1972
korporacja postanowiła wprowadzić na rynek, pierwsze seryjnie produkowane kompaktowe auto pod marką Honda. Był to model
Civic
. Spełniał on amerykańskie normy czystości spalin bez użycia dodatkowych
systemów
poprawiających ich
jakość
oraz uzyskał najniższe
spalanie
wśród aut sprzedawanych za
oceanem
. W
1973
syn
Soichiro Hondy założył własne przedsiębiorstwo o nazwie
Mugen Motorsports
zajmujące się
tuningiem
aut i ściśle powiązał z firmą ojca. W
1978
wprowadzono do produkcji pierwszy, typowo sportowy model Hondy –
Hondę Prelude
[5]. W
1981
po raz pierwszy zastosowano oraz wprowadzono do produkcji pokładowy system nawigacji opierający się na danych zapisanych w pamięci układu i sygnałów z
żyroskopu
, a nie jak robione jest to obecnie z sygnałów satelitarnych. Rok później – Honda – jako pierwsza z japońskich producentów postanowiła otworzyć swoją fabrykę w Stanach Zjednoczonych oraz kupić brytyjską markę
Rover
z wyniku której powstało kilka wspólnych aut. W marcu
1986
roku Honda Motor Company postanowiła sprzedawać za Oceanem swoje samochody nie tylko pod marką Honda, ale także pod bardziej luksusową marką
Acura
. W tym samym roku korporacja rozpoczęła budowę inteligentnego
robota
. Jako pierwszy producent na świecie skonstruowała w
1988
roku
silnik
z układem elektronicznie sterowanych faz
rozrządu
i skoków zaworów –
VTEC
. Silnik ten odznacza się doskonałymi osiągami, bardzo niskim zużyciem paliwa i niższą emisją spalin. Zapewnia on maksymalną ochronę nad skokiem i fazą zaworów dolotowych w zależności od warunków jazdy, osiągając bardziej wydajne napełnianie cylindrów i zwiększenie momentu obrotowego przy wszystkich prędkościach obrotowych wału silnika[6]. W roku
1994
Honda rozstała się na rzecz
BMW
z
Roverem
. W
1995
Honda przedstawia pierwszy benzynowy samochód spełniający warunki LEV i wprowadza do seryjnej produkcji silnik spełniający kalifornijską normę czystości spalin Ultra LEV[7]. W
1996
pierwszym samochodem zasilanym całkowicie bateriami metalowo-niklowymi koncern wygrywa zawody pojazdów zasilanych bateriami słonecznymi. W
1997
z fabryk w
USA
wyjeżdżają pierwsze
Hondy EV Plus
– czteroosobowe auta elektryczne. W
1998
Honda wprowadza swoje pierwsze auto zasilane sprężonym gazem ziemnym (
CNG
). W
2000
roku wydano pierwszego robota konstruowanego od 12 lat –
ASIMO
. W
2003
Honda zrobiła rewolucję w silnikach diesla konstruując dynamiczny i niezwykle trwały silnik i-CTDi[8]. W połowie
2008
roku postanowiono wycofać koncern z wyścigów Formuły 1 ze względu na
kryzys
w motoryzacji oraz wprowadzono auto napędzane silnikiem wodorowo-elektrycznym –
Hondę FCX Clarity
. Zaprezentowano i rozpoczęto produkcję następcy rewolucyjnego silnika diesla i-DTEC z piezoelektrycznym, wielostopniowym wtryskiem paliwa oraz bardziej wydajnym systemem recyrkulacji
gazów
wydechowy
i
filtr
cząsteczek stałych[9]. W
2009
wybudowano nową fabrykę w Japonii produkującą
bloki
cylindrów do silnika Diesla[10], a we Wrześniu
2009
rozpoczęto w
Polsce
, w okolicy
Pniew
, budowę europejskiego
centrum logistycznego
pod nazwą Honda Logistics Center Central-Europe Sp.z.o.o.. W
2010
koncern rozpoczął produkcję pierwszego sportowego
coupe
napędzanego silnikiem spalinowo-elektrycznym –
Hondę CR-Z
[11]. Kierownictwo MottoMottem Hondy są słowa The Power of Dreams oznaczające potęgę marzeń. Symbolizują one precyzyjne podejście Hondy jako korporacji do swych wyzwań. Modele samochodówHonda Silver Wing GT 400,
skuter
- Honda CB 500
- Honda CB 400N
- Honda CB 450S
-
Honda CB 600F Hornet
- Honda CB 900F Hornet
- Honda CB 750 Seven Fifty
- Honda CB 750 Nighthawk
- Honda CB 1300
- Honda CBF 250
-
Honda CBF 500
- Honda CBF 600
- Honda CBF 1000
- Honda CG 125
- Honda X 11
Turystyczne Off Road (
Cross
)- Honda seria CL: CL 250, CL 350, CL 450,
- Honda seria CR: CR 80, CR 125, CR 250, CR 500,
- Honda seria CRM: CRM 75, CRM 125, CRM 250,
- Honda seria CRF: CRF 150, CRF 250, CRF 450,
- Honda seria
MTX
:
MTX 50
,
MTX 80
,
MTX 125
,
MTX 200
,
- Honda seria XR: XR 125, XR 400, XR 600, XR 650,
-
Honda VT 125
- Honda VT 500
- Honda VT 600
- Honda VT 700
- Honda VT 750
- Honda VT 800
- Honda VT 1100
- Honda VTX 1300
- Honda VTX 1800
- sportowe – wyścigowe (sport)
- Honda TRX 90X, TRX 250X, TRX 400X, TRX 700XX
- terenowe – przeprawowe (utility)
- Honda TRX 90, TRX 250TE, TRX 350FM, TRX 420FA, TRX 500FA, TRX 680FA
- Honda NP S50 Zoomer
- Honda SCV 100 Lead
- Honda SES 125 Dylan
-
Honda SFX
- Honda SH 125i
-
Honda SH 50
- Honda FJS 600 ABS Silverwing
- Honda Vision
- Honda Forza 250
-
Honda X8R 50
- Honda Bali
- Honda Gyro
- Honda Helix CN 250
- Honda FES 125
Traktory Samoloty Silniki B-SeriesSilniki serii B Hondy produkowane od
1988
oraz we współczesnych modelach koncernu o mocy od ok. 150 do 200 KM. Występuje w wersji z lub bez zmiennych faz rozrządu. - Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
C-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Pierwszy silnik V6 Hondy. Produkowany od
1984
do
2005
w przedziale silników od 2.0 do 3.5 litrowych. D-Series
Silnik
wprowadzony w
1984
i produkowany do
2005
o pojemności od 1.2 do 1.7 l dostępny w wersjach
SOHC
,
DOHC
oraz
SOHC
VTEC
. Zakres mocy pomiędzy 62KM, a 130KM. Montowany głownie w modelu Civic. - Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
E-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
F-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
G-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
H-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
J-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Druga rodzina silnika V6 wprowadzona w
1996
roku. Zaprojektowany do poprzecznego montażu. Posiada krótszy rozstaw otworu, krótsze korobowody i specjalny wał korbowy. Zaprojektowany przez amerykańskich inżynierów. Produkowany w
Ohio
. Korzysta on z zastosowań silników VTEC. K-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Czterocylindrowy silnik czterosuwowy wyposażony w wałek rozrządu (
DOHC
). L-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
N-SeriesSeria pierwszych wysokoprężnych silników Hondy czterocylindrowych common-rail do średnich modeli. Posiada system Common-rail z bezpośrednim wtryskiem. Najbardziej zauważalną cechą jest blok z
aluminium
. Wyposażony w
układ rozrządu
DOHC
z wałkami rozrządu o napędzie łańcuchowym. - Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
R-Series- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Typ H- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Typ T- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
SOHC VTECSystem elektronicznie sterowanych zmiennych faz i skoków zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) stał się już typowym dla silników Hondy. Produkuje się obecnie 4 wersje tego systemu, różniące się przeznaczeniem bądź istotnymi cechami konstrukcyjnymi. W silniku o pojemności skokowej 1,5 litra stosuje się wersję ekonomiczną systemu, zwaną wcześniej VTEC-E. Szczytowym osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszym silnikiem, który korzystał z tej implementacji był legendarny B16A, 16-zaworowa rzędowa 4 o pojemności 1595cc i mocy 160KM. Po raz pierwszy pojawiła się w 1989 w japońskich wersjach Hondy Integry XSi i RSi, w Europie zastosowano ją w 1991 w Hondzie Civic i-VT, gdzie silnik B16A1 osiągał 150 KM przy 7600 obr/min. Wysokoobrotowy silnik cechował sie niskim zużyciem paliwa oraz pozwalał na osiągniecie 100 km/h w czasie niewiele przekraczającym 7 sekund. Celem stosowania systemu VTEC jest jak najlepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo – powietrzną w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Przy wysokich obrotach silnika, zawory powinny pozostawać otwarte przez dłuższą część obrotu wału korbowego, by dać mieszance, a później spalinom dość czasu na pokonanie sił bezwładności. Fazy rozrządu dostosowane do wysokich obrotów silnika powodują problemy przy niskich i średnich obrotach. Mieszanka paliwowo – powietrzna ma wtedy tendencję do uciekania z cylindra, a już wypchnięte spaliny wpływają z powrotem do komory spalania. Dobrym rozwiązaniem byłyby więc inne fazy otwarcia zaworów przy niższych , inne przy wyższych obrotach silnika – i to zapewnia system DOHC VTEC. W implementacji DOHC VTEC Honda włożyła dodatkową parę krzywka/dźwignia pomiędzy pary dolotowe i wylotowe. Wszystkie trzy pary przylegają do siebie. Przy użyciu VTEC można dowolnie sterować załączaniem się zarówno krzywek "łagodnych" jak i krzywki "sportowej". Implementacja DOHC VTEC osiąga bardzo wysokie moce. Pierwszy wyprodukowany silnik B16A osiągał moc 160KM a teraz osiąga 170KM. W silniku B16B używanym w japońskiej wersji nowej serii EK Civica Type-R osiągnięto 185KM przy tej samej pojemności 1595cc. W najnowszej serii Civica zastosowany nowy silnik K20A o pojemności 2 litrów który osiąga 200 KM, a wersji JDM 225 KM. W 1988 roku Honda jako pierwszy producent samochodów na świecie wprowadziła układ elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic control). Obecnie wszystkie oferowane w Polsce benzynowe jednostki napędowe Honda, posiadają inteligentne układy sterujące pracą rozrządu – i-VTEC, które są rozwinięciem pionierskiego systemu VTEC. Układy te optymalizują pracę zaworów w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. W zależności od rodzaju układu i-VTEC możliwie jest zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika, zredukowanie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji spalin[12]. CVCCCVCC jest to silnik na ładunek uwarstwiony. Dzięki temu silnikowi spaliny nie są katalicznie oczyszczane, ale od razu produkowane są czystsze. Przeznaczony on był do spalania bardziej ubogich mieszanek. Napęd ten odniósł sukces i licencję na jego produkty kupił
Ford
,
Toyota
,
Isuzu
,
Chrysler
. i-CTDi- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Dynamiczny i niezwykle trwały silnik i-CTDi. i-DTECSilnik z piezoelektrycznym, wielostopniowym, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz bardziej wydajnym
systemem recyrkulacji gazów wydechowych
, wyposażony w filtr cząsteczek stałych oraz turbosprężarkę VNT. Zamontowanego go po raz pierwszy w nowej
Hondzie Accord
. W rezultacie, silnik jest znacznie cichszy, zachowuje wyższą kulturę pracy, jest mocniejszy i bardziej oszczędny od klasycznych silników Diesla[12] Silnik zasilany ogniwami paliwowymiW
Hondzie FCX
zastosowano nowoczesne ogniwa niskotemperaturowe typu PEM. Dzięki zastosowaniu związków aromatycznych obniżono zakres temperatury pracy i wynosi ona względem objętości i masy ogniwa paliwowego obecnie od -20 do 95 stopni Celsjusza. Taki zakres temperatur umożliwia stosowanie tego typu ogniw w strefie klimatu umiarkowanego. Dzięki zastosowaniu technologii nakładania cienkich warstw metalu zmniejszyły się grubości elektrod. Dzięki tym rozwiązaniu Honda zwiększyła gęstość mocy ogniwa do poziomy 2 kW/L tj. 1,5 kW/kg. Ogniwo to o mocy 86 kW zajmuje objętość 50 l[13]. W FCX zastosowano silnik indukcyjny o maksymalnej mocy 80 kW, momencie obrotowym 272 Nm, maksymalnej prędkości 150 km/h, zasięgu 430 km, magazynowaniu 3,75 kg wodoru i jego zużyciu 0,83 kg/100 km. GE HF120Mały turbo wentylatorowy silnik lotniczy montowany obecnie w
Hondzie Jet
. Powstał z HF 118. Dane Techniczne: Ogólna Charakterystyka: - Typ: silnik turbo wentylatorowy
- Długość: 1118 mm
- Szerokość: 538 mm
- Masa własna: 180 kg
Wydajność: - Maksymalny nacisk: 2.050 Ib f
- Zużycie paliwa: <0,7
- Stosunek Thrusta: >5,1[14]
Emisja spalinFiltr cząstek stałych DPF instalowany w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi jest częścią układu wydechowego odpowiedzialną za gromadzenie cząstek sadzy obecnych w gazach spalinowych emitowanych do atmosfery. DPF gromadzi cząsteczki sadzy, aż do osiągnięcia określonego ich poziomu. Filtr cząstek stałych oczyszcza się automatycznie w procesie zwanym regeneracją DPF. Proces ten podnosi temperaturę wewnątrz filtra, co powoduje wypalenie cząstek sadzy nagromadzonych w jego wnętrzu. Rezultatem działania układu DPF jest mniejsza ilość zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery[15]. Układy napędowe- Integrated Motor Assisted (IMA) jest hybrydowym układem napędowym, składającym się z głównej jednostki napędowej (silnika benzynowego) oraz jednostki wspomagającej (silnika elektrycznego IMA). Spalinowa jednostka napędowa to rzędowy 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,339 litra. Aby obniżyć zużycie paliwa, silnik spalinowy posiada po dwie świece zapłonowe w każdym cylindrze, a także inteligentny system sterowania pracą rozrządu i-VTEC. Silnik IMA, zamontowany bezpośrednio na wale korbowym silnika, działa jak generator podczas zwalniania, jako rozrusznik oraz silnik wspomagający główną jednostkę napędową. Układ IMA składa się z akumulatora, systemu sterowania oraz związanych z nimi podzespołów. Układ IMA umożliwia ograniczenie zużycia paliwa dzięki odzyskiwaniu i ponownemu wykorzystywaniu energii wytwarzanej podczas hamowania[16].
- Układ Real-time 4WD (DPS) łączy sprzęgło hydrauliczne i mechanizm różnicowy w jeden zespół tylnego mechanizmu różnicowego. W normalnych warunkach, samochód napędzany jest przez koła przednie, jednak układ DPS może błyskawicznie włączyć napęd kół tylnych zgodnie z bieżącymi warunkami drogowymi i siłą napędową kół przednich. Układ ten przenosi odpowiednią siłę napędową na koła tylne i przełącza się z napędu przedniej osi (2WD) na napęd obu osi (4WD) bez udziału kierowcy. Mechanizm przełączający napęd między 2WD i 4WD mieści się w zespole tylnego mechanizmu różnicowego, co jest zwartym i lekkim rozwiązaniem[17].
- SH-AWD Układ napędu 4x4 – System SH-AWD umożliwia bezpieczne i komfortowe prowadzenie pojazdu we wszystkich warunkach jazdy. Na śliskich nawierzchniach system SH-AWD kieruje moc do koła o największej przyczepności. Podczas jazdy na wprost lub pokonywania szerokich łuków system skieruje do 70% momentu napędowego do przednich kół, w celu zoptymalizowania trakcji. Podczas pokonywania ciasnych zakrętów, możliwe jest przekazanie do 100% momentu napędowego dostępnego na tylnej osi do tylnego zewnętrznego koła. Koło to jest automatycznie przyspieszane, aby wytworzyć dodatkowy pęd. Przekłada się to na większą stabilność podczas pokonywania zakrętów, większą precyzję oraz naturalną charakterystykę kierowania.
Systemy bezpieczeństwa stosowane przez Hondę-
ABS
– zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Redukuje ryzyko poślizgu na mokrych, oblodzonych i luźnych nawierzchniach, pozwala utrzymać kontrolę nad pojazdem.
- ACE – struktura ramowa wykorzystywana w konstrukcjach aut Hondy. Zaprojektowana w celu zredukowania intensywnej siły działającej na osoby znajdujące się w samochodzie w trakcie zderzenia czołowego. Struktura typu ACE to nowoczesna konstrukcja, która rozprasza i pochłania energię zderzenia na większej powierzchni, zwiększając bezpieczeństwo osób znajdujących się w samochodzie. Ponadto, konstrukcja typu ACE umożliwia zmniejszenie niewspółosiowego ustawienia się pojazdów o różnej wielkości. ACE ogranicza siły zderzeniowe działające na inne pojazdy uczestniczące w kolizji.
- Advanced Driving Assist System (ADAS) – System wspomagający jazdę. W jego skład wchodzą 3 układy poprawiające
bezpieczeństwo
:
-
Adaptive Cruise Control
(ACC) –
Tempomat
adaptacyjny wykorzystuje
radar
, który pozwala utrzymać stały odstęp czasowy od poprzedzającego Hondę auta, zapewniając kierowcy komfort i bezpieczeństwo. ACC wykorzystuje informacje przesyłane z czujnika radarowego zamontowanego za osłoną chłodnicy, aby określić odległość od poprzedzającego pojazdu. Oprócz utrzymywania stałej, wyznaczonej prędkości jazdy, układ ACC może także automatycznie regulować zarówno prędkość pojazdu, jak i odległość dzielącą go od poprzedzającego samochodu jadącego tym samym pasem ruchu. Dzięki temu ułatwia pokonywanie długich odcinków autostrad (lub innych dróg o ograniczonym występowaniu ruchu poprzecznego), zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróżujących. ACC działa w przedziale prędkości 30 – 180 km/h. W przypadku nagłego hamowania pojazdu jadącego z przodu, układ ACC nie ma możliwości całkowitego zatrzymania samochodu.
- Collision Mitigation Brake System (CMBS) – stale monitoruje dystans pomiędzy Hondą, a autem poprzedzającym, ostrzega kierowcę o prawdopodobnej kolizji i pomaga zredukować siłę uderzenia, kiedy kolizja będzie już nieunikniona. Sercem systemu jest czujnik radarowy zamontowany za kratą wlotu powietrza. Gdy system wykryje na drodze inny pojazd lub przeszkodę, określa odległość oraz prędkość zbliżania. Jeżeli prędkość zbliżania przekracza wartość graniczną, system natychmiast ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeżeli kierowca nie podejmie działań zmierzających do zmniejszenia prędkości, układ rozpocznie wibrowanie pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera przedniego siedzenia oraz uruchamia lekkie hamowanie. W momencie, gdy system stwierdzi, że zderzenie jest nieuniknione, a kierowca nadal nie podejmuje żadnego działania, pasy bezpieczeństwa przy obydwu przednich fotelach zostaną wstępnie napięte i automatycznie rozpoczyna się silne hamowanie. Takie działanie ma spowodować zmniejszenie prędkości zderzenia oraz zmniejszenie uszkodzeń pojazdu i ewentualnych obrażeń u osób nim jadących. Należy pamiętać, że zadaniem systemu nie jest całkowite zatrzymanie pojazdu, a jedynie ograniczenie skutków potencjalnej kolizji. Kierowca posiada oczywiście możliwość wyłączenia systemu.
- Lane Keeping Assist System (LKAS) – dzięki kamerze utrzymuje pozycję samochodu na obranym pasie ruchu, wspomaga w razie konieczności kierowanie i zmniejsza wysiłek kierowcy podczas jazdy autostradą. System utrzymywania na pasie ruchu LKAS identyfikuje linie poziome ograniczające pas ruchu pojazdu, przetwarzając informacje dostarczane przez kamerę zamontowaną za przednią szybą. Następnie system aktywnie wspomaga obrót koła kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie, po którym się porusza. Gdy samochód będzie bliski przekroczenia linii pasa ruchu, zostanie wyemitowany jednostajny sygnał dźwiękowy.
System LKAS działa tylko wtedy, gdy spełnione są następujące warunki: - na drodze znajdują się czytelne linie oddzielające pasy ruchu,
- droga jest autostradą, trasą szybkiego ruchu lub podobną, bez ostrych zakrętów,
- kierowca musi trzymać kierownicę – jeśli system przestanie „ wyczuwać" kierowcę, system sam się wyłączy,
- nie są włączone kierunkowskazy,
- siła i szybkość, z jaką kierowca obraca kierownicą, nie wskazują na próbę zmiany pasa ruchu.
-
Adaptive Front Lighting System
(AFS) – układ aktywnego oświetlania. Reguluję wiązkę światła w kierunku poziomym i pionowym stosownie do sytuacji na drodze, a tym samym aktywnie zwiększa bezpieczeństwo. Pomaga to kierowcy uniknąć niespodziewanych sytuacji, zapewniając wcześniejsze ostrzeżenie przed zbliżającymi się pieszymi lub innymi obiektami.
- Aktywne zagłówki – Przednie fotele mogą być wyposażone w aktywne zagłówki, pozwalające zminimalizować ryzyko odniesienia ciężkich obrażeń kręgosłupa szyjnego przy najechaniu na nasz samochód od tyłu. Przy takim zderzeniu ciało osoby siedzącej w fotelu będzie wciskane w jego oparcie. Nacisk na oparcie zostanie mechanicznie przeniesiony na mechaniczny układ dźwigniowy, wypychający połączony z nim zagłówek do przodu. Zmniejsza to odległość pomiędzy głową a zagłówkiem i łagodzi powstające przy uderzeniu obciążenie szyi i kręgosłupa. Ryzyko urazu zostaje zminimalizowane.
- BA – system wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych. W przypadku awaryjnego hamowania, system wykrywa gwałtowne naciśnięcie pedału hamulca i automatycznie zwiększa siłę hamowania, co skraca dystans potrzebny do zatrzymania.
- DWS – System ostrzegania o niskim ciśnieniu w oponach (DWS), podczas jazdy monitoruje ciśnienie w oponach. System ten nie mierzy ciśnienia bezpośrednio oponie, a jedynie wykrywa zmniejszenie się ciśnienia poprzez analizowanie prędkości obrotowej każdego z kół. Jeżeli zmiana prędkości obrotowej koła spowodowana została zmniejszeniem się ciśnienia w oponie, kierowca zostanie o tym fakcie poinformowany odpowiednim komunikatem.
- EBD – Elektroniczny Układ rozdziału siły hamowania. Układ EBD działa w połączeniu z układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania ABS. Jego zadaniem jest automatyczne regulowanie siły hamowania przednich i tylnych kół, co pozwala na stabilizację kierunku jazdy samochodu podczas hamowania.
- EPS – Samo adaptacyjne, elektryczne wspomaganie kierownicy to połączenie układu VSA w elektrycznym wspomaganiem kierownicy. Wykrywa ono niestabilne zachowanie auta na śliskiej nawierzchni podczas wchodzenie w zakręt oraz hamowania, a następnie automatycznie wysyła sygnały do układu kierowniczego, które pomagają kierowcy wykonać ruch kierownicą we właściwym kierunku.
- HID –
reflektory
ksenonowe
. Reflektory HID zamiast zwykłych żarówek, wyposażone są w żarówki wypełnione gazem ksenonowym. Iskra elektryczna (łuk elektryczny), która przechodzi przez gaz, wytwarza jednostajne, białe światło o wyższej intensywności niż w konwencjonalnych reflektorach halogenowych, co zapewnia dużo lepszą widoczność.
- Intelligent Night Vision System (INVS)
- OPDS – system wykrywania pozycji pasażera apobiega otwarciu bocznej poduszki powietrznej, jeśli w momencie zderzenia pasażer znajdzie się bezpośrednio na drodze rozwijania poduszki powietrznej. Zapobiega to dodatkowym obrażeniom, jakie potencjalnie mógłby odnieść pasażer w wyniku otwarcia bocznej poduszki powietrznej. System dodatkowo informuje kierowcę, że z powodu niewłaściwej pozycji pasażera przedniego fotela, jego boczna poduszka powietrzna pozostaje chwilowo nieaktywna.
- SRS – Uzupełniający system bezpieczeństwa biernego SRS składa się z szeregu elementów – poduszek powietrznych oraz napinaczy pasów bezpieczeństwa.
- TSA – System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA poprzez analizę sygnałów z odpowiednich czujników identyfikuje moment, w którym holowana przyczepa staje się niestabilna. Sterując układem hamulcowym pojazdu oraz mocą silnika, system TSA przywraca kierowcy kontrolę nad samochodem i przyczepą. Układ znacząco podnosi bezpieczeństwo jazdy z przyczepą.
- Unoszona pokrywa silnika – W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych Honda opracowała innowacyjny układ unoszonej pokrywy silnika. W przypadku najechania na pieszego, pokrywa silnika zostaje automatycznie uniesiona na wysokość około 10 cm. Zabezpiecza to pieszego przed obrażeniami ze strony elementów umieszczonych w komorze silnika.
-
Vehicle Stability Assist
(VSA) – system kontroli stabilności jazdy. Zapewnia on kontrolę nad pojazdem podczas wchodzenia w zakręt, przyspieszania lub gwałtownych manewrów, przyhamowując praw bądź lewe koła i odpowiedni dostosowując moment obrotowy. W zależności od warunków układ ten może ograniczyć moc silnika i przyhamować pojedyncze koło w celu przywrócenia zamierzonego toru ruchu. System ten, działając płynnie i w sposób niemalże niezauważalny, znacząco podnosi bezpieczeństwo jazdy[18].
Roboty Honda F1 TEAM
Maszyny OgrodnictwoKosiarki: - Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Ciągniki: Dmuchawy śniegowe: PrzemysłGeneratory prądu: - Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Pompy wodne: - Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
FabrykiPaństwo | Miasto | Otwarta | Zamknięta | Produkty |
---|
Anglia
|
Swindon
| | |
Honda Accord
,
Honda Civic
,
Honda Concerto
,
Honda CR-V
,
Honda Jazz
/Fit |
Argentyna
|
Zárate
| | | |
Belgia
| Ghent | | |
motocykle
|
Brazylia
|
Amazonas
|
1976
| |
Honda Civic
,
Honda City
,
Honda Fit
/Jazz |
Brazylia
|
Manaus
|
1976
| | |
Brazylia
|
São Paulo
|
1997
| |
Honda Civic
,
Honda Fit
/Jazz |
Brazylia
|
Sumaré
| | |
Honda Fit Aria
|
Chiny
|
Guangzhou
|
1998
| |
Honda Accord
,
Honda Civic
,
Honda Fit
/Jazz,
Honda Odyssey
|
Chiny
|
Wuhan
|
2003
| |
Honda Civic
,
Honda CR-V
, Honda Spirior |
Filipiny
|
Batangas
| | | |
Filipiny
|
Bukidnon
| | | |
Filipiny
|
Laguna
| | | |
Indie
| Greater Noida | | |
Honda Accord
,
Honda City
,
Honda Fit Aria
|
Indie
|
Gurgaon
| | | |
Indie
|
Haryana
| | | |
Indie
|
Uttar Pradesh
| | | |
Indonezja
|
Karawang
| | |
Honda Accord
,
Honda Fit
/Jazz |
Japonia
|
Hamamatsu
| | | samochody, motocykle, silniki |
Japonia
| Kikuchi | | | |
Japonia
| Ogawa | | | |
Japonia
|
Utsunomiya
| | | |
Japonia
|
Sayama
| | |
Honda Accord
,
Honda Inspire
,
Honda Odyssey
,
Honda Prelude
|
Japonia
|
Suzuka
| | |
Honda Accord
,
Honda City
,
Honda Civic
,
Honda CR-V
,
Honda CR-Z
,
Honda Fit
,
Honda Insight
,
Honda Odyssey
|
Japonia
| Takanezwa | | |
Honda FCX Clarity
|
Japonia
|
Tokio
| | |
Honda Life Dunk
,
Honda NSX
,
Honda Stream
|
Kanada
| Alliston Ontario |
1986
| |
Acura CSX
, Acura MDX,
Acura ZDX
,
Honda Civic
,
Honda Odyssey
,
Honda Pilot
/MDX/MRV,
Honda Ridgeline
silniki |
Kolumbia
|
Cali
| | | |
Kolumbia
|
Valle del Cauca
| | | |
Malezja
| Alor Gajah | | |
Honda Accord
|
Malezja
|
Malakka
| | |
Honda Accord
,
Honda Civic
|
Meksyk
|
Guadalajara
| | | |
Meksyk
|
Jalisco
| | |
Honda Accord
|
Nowa Zelandia
|
Nelson
|
1965
|
1998
|
Honda Accord
,
Honda City
I,
Honda Civic
|
Pakistan
|
Faisalabad
| | | |
Pakistan
|
Karaczi
| | | |
Pakistan
|
Lahore
|
1992
| |
Honda Accord
,
Honda City
,
Honda Civic
,
Honda CR-V
,
Honda Fit Aria
|
Pakistan
|
Multan
| | | |
Pakistan
|
Pendżab
| | |
Honda Accord
|
Pakistan
| Rahim Yar Khan | | | |
Pakistan
| Sialkot | | | |
Tajlandia
|
Ayutthaya
|
2000
| |
Honda Accord
,
Honda City
,
Honda Fit
/Jazz,
Honda Fit Aria
|
Tajwan
| | | |
Honda Civic
|
Turcja
|
Gebze
|
1992
| |
Honda City
|
USA
|
Anna (Ohio)
| | | |
USA
|
Colton
| | | |
USA
| East Liberty |
1989
| |
Honda Civic
,
Honda CR-V
,
Honda Element
|
USA
|
Greensboro
| | | |
USA
| Grensburg |
2008
| |
Honda Civic
|
USA
|
Indian Lake
|
2008
| |
Honda Civic
|
USA
|
Lafayette
| | |
Honda Passport
|
USA
|
Lincoln
|
16 listopada
2001
| |
Honda Accord
,
Honda Odyssey
,
Honda Pilot
/MDX/MRV,
Honda Ridgeline
, silniki typu J |
USA
| Marysville, Ohio |
1982
| |
Acura TL
, Acura RDX,
Honda Accord
,
Honda Gold Wing
|
USA
|
North Carolina
| | | |
USA
| Raymond | | | |
USA
| Swepsonville | | | |
USA
|
Tallapoosa
| | | |
USA
| Timmonsville | | | |
USA
|
Torrance
| | | |
Wietnam
| | | |
Honda Civic
|
Honda Motor PolandHonda na rynku polskim istnieje od
1993
roku, kiedy to rozpoczęła działalność jako generalny importer samochodów marki Honda. Jeszcze w
1995
roku zespół stanowił tylko kilkanaście osób, który współpracując z siecią 26
dealerów
sprzedawał już ponad 2000 aut rocznie. Obecnie jest to ponad 60-osobowy zespół ludzi. W kwietniu
2010
roku prezes zarządu Honda Poland pan Toshiaki Konaka zakończył swoją kadencję na stanowisku prezesa zarządu na rzecz Honda Motor Europe Ltd. Następcą mianowano pana Katsushi Inoue. Przypisy- ↑
Honda – Historia marki
- ↑
Honda Poland – Strona główna
- ↑
http://www.honda.pl/szczegoly.php?aukcja=&przedm=6225934&grupa_p=44&pwd
[44]=/6225925&strona=1&sortuj=
- ↑
Honda Poland – Strona główna
- ↑
Honda Poland – Strona główna
- ↑
Honda opracowała zaawansowany silnik VTEC – Honda Poland Sp. z.o.o. newsy, informacje prasowe, ciekawostki, teksty, wiadomości, artykuły, nowości, teksty | Centrum Informacji ...
- ↑
Honda Poland – Strona główna
- ↑
Honda Poland – Strona główna
- ↑ Tygodnik Motor, nr 8, 18 lutego 2008
- ↑
HONDA Klub Polska
- ↑
Honda Poland – Aktualności
- ↑ 12,0 12,1
Honda Poland – Technika
- ↑ Praca magisterka Mariusza Dopplera pt. Rozwój i przyszłość napędu hybrydowo-wodorowego dla samochodów
- ↑
Oficjalna strona silnika
- ↑
Honda Poland – Technika
- ↑
Honda Poland – Technika
- ↑
Honda Poland – Technika
- ↑
Honda Poland – Technika
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Honda":
Tytan (pierwiastek)
maszyn i urządzeń (elementy
turbin parowych
),
korbowody
(Ferrari F355/360M/550M, Porsche 911 GT3, Honda NSX),
wały napędowe
samochodów wyścigowych, elementy wagonów kolejowych, cienkościenne naczynia ciśnieniowe ...
1948
...
Motocykl
...
Tulipan
w HolandiiTulipan ogrodowy 'Purple'Tulipan Kaufmanna
Tulipan turkiestański
Tulipan AucheraTulipan GreigaTulipan (Tulipa
L.
1753, Amana Honda) –
rodzaj
roślin cebulowych
należący do rodziny
liliowatych
. Zalicza się do ...
Kyūdō
jest charakterystyczna tylko dla kyūdō. Główne tradycjeChozen-jiHeki Ryu Chikurin-haHeki Ryu Insai-haHeki Ryu Sekka-haHonda RyuOgasawara Ryu Zobacz też
Sport
Budō
Yabusame
Linki zewnętrzne
All Nippon Kyudo Federation
Europejska Federacja Kyudo
Klub ...
Mitochondrium
Deng, Thomas M. Vondriska, David A. Liem, Jeong-In Yang, Paavo Korge, Henry Honda, James N. Weiss, Rolf Apweiler, Peipei Ping.
Systematic characterization of the ...
Element
nierozkładalny
Element nilpotentny
Element objętości
element odstający
element odwracalny
element odwrotny
element oporowy
Element pierwszy
element płynu
Element rozdzielczy
element zerowy
Element znaczony
Basic Element
Honda Element
Element Skateboards
Piąty element
Element Eighty
Element management system
Elementy
Elementy
Euklidesa
Elementy sprężyste
Elementy muzyczne
Elementy orbitalne
Elementy ...
Skuter
...
Przemysł środków transportu
...
Manila
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Honda":
056. Określenie rodzajnika (plansza 14)
der Toyota, der VW ...
Motorradnamen - marki motocykli.
Na przykład:
die BMW, die Honda, die Kawasaki, die Yamaha ...
...
Wybrane gałęzie przemysłu światowego (plansza 9)
Citroen, Peugeot, z ośrodkami w Paryżu i Lionie
Japonia – Nissan, Toyota, Mitsubishi, Honda, Subaru
USA – dominują koncerny General Motors, Ford, a główne ośrodki to ...
|