Materializm dialektyczny, diamat – kierunek
filozoficzny
zapoczątkowany w II poł.
XIX wieku
przez
Karola Marksa
i
Fryderyka Engelsa
, a następnie rozwinięty przez
W. I. Lenina
,
Lwa Trockiego
i
Różę Luksemburg
. W XX wieku stał się podstawą filozoficzną
stalinizmu
i
maoizmu
. Kierunek ten jest połączeniem i syntezą wcześniejszych nurtów
materializmu
, pewnych elementów
darwinizmu
,
pozytywizmu
,
naturalizmu
i
heglizmu
. Istotną cechą odróżniającą marksizm od innych rodzajów materializmu jest przyjęcie, że jedną z niezbywalnych cech materii jest jej charakter
ewolucyjny
i
dialektyczny
. Forma "diamat" to skrótowiec pochodzenia rosyjskiego (
rusycyzm
), używany w latach 50. XX wieku.
Jako podstawa filozoficzna
marksizmu
odegrał i nadal odgrywa znaczącą rolę w historii, stanowiąc fragment oficjalnej ideologii państwowej
Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich
,
Chin
,
Kuby
,
Korei Północnej
,
Wietnamu
i ogólnie całego ruchu
komunistycznego
i części bardziej umiarkowanych nurtów lewicowych na świecie.
Historia materializmu dialektycznego
Kierunek ten, będący podstawą filozoficzną
marksizmu
, stał się bardzo popularny pod koniec XIX i na początku
XX wieku
wśród radykalnych, rewolucyjnie nastawionych
socjalistycznych
działaczy robotniczych, zwłaszcza w
Niemczech
,
Francji
i
Rosji
, dla których stał się podstawową
ideologią
.
Po upadku
Drugiej Międzynarodówki
marksizm podzielił się na dwa główne nurty:
socjaldemokrację
, zakładającą pokojowe przejście do socjalizmu drogą ewolucji – wśród tej grupy najważniejsza była niemiecka socjaldemokracja skupiona wokół
Karla Kautskiego
i grupy nastawione rewolucyjnie, z których największą rolę odgrywali zwolennicy
Róży Luksemburg
i
Karla Liebknechta
oraz część socjaldemokratycznej partii Rosji, zwana
bolszewikami
. Wśród marksistów rosyjskich powstał nowy nurt marksizmu wprowadzający teorię
permanentnej rewolucji
, która zakładała upadek systemu kapitalistycznego w najsłabszych jego ogniwach i dalsze rozprzestrzenianie się rewolucji na kraje wysoko rozwinięte. Odłam ten nazwany został marksizmem-leninizmem.
Po przejęciu władzy przez
komunistów
w Rosji, na skutek wydarzeń nazywanych
rewolucją październikową
, marksizm-leninizm stał się doktryną państwową. Po śmierci
Lenina
zaczęła powstawać nowa ideologia oparta o marksizm, zakładająca możliwość istnienia socjalizmu w jednym kraju, zwana
stalinizmem
.
Po
II wojnie światowej
wraz z ekspansją
ZSRR
stalinizm (oficjalnie nazywany "marksizmem-leninizmem") stał się obowiązującą ideologią w wielu krajach świata, od
Kuby
po
Koreę
. Po dowolnym interpretowaniu go w każdym kraju powstało wiele jego odmian, znacznie odbiegających od poglądów Marksa, np.
maoizm
zakładający, że w krajach
nieuprzemysłowionych
chłopstwo jest klasą rewolucyjną, całkowicie pomijając poglądy Marksa na rolę kapitalizmu w procesie dziejowym.
Marksizm był i wciąż często jest natchnieniem rozmaitych ruchów rewolucyjnych i partyzanckich działających w wielu krajach tzw.
trzeciego świata
(krajach rozwijających się).
Od lat
30.
do
lat 80. XX wieku
marksizm był bardzo popularny w lewicujących środowiskach uniwersyteckich oraz wśród działaczy robotniczo-związkowych w
Europie Zachodniej
i w mniejszym stopniu w
USA
.
Po upadku
ZSRR
nastąpił na całym świecie spadek popularności marksizmu. Jako ideologia państwowa utrzymuje się on w
Chinach
,
Wietnamie
oraz na
Kubie
. W Chinach i Wietnamie stanowi on jednak obecnie tylko rodzaj "oficjalnej maski", potrzebnej do sprawowania władzy, zaś faktyczne działania władz państwowych właściwie zupełnie odbiegają od teoretycznych założeń marksizmu.
Korea Północna
odbiegła zaś od doktryny marksistowskiej na rzecz opartej na
stalinizmie
tzw. idei
dżucze
.
Marksizm jest też nadal popularny w niektórych kręgach uniwersyteckich w Europie Zachodniej oraz wciąż stanowi oficjalną ideologię kilkunastu partyzantek na świecie.
Idea
Materia i jej niezbywalne cechy
Podstawą materializmu dialektycznego jest przyjęcie, że cała realna
rzeczywistość
jest materialna i nie ma żadnego
obiektywnie
istniejącego
bytu
, którego nie dałoby się sprowadzić do jego materialnej podstawy.
Materia
w tym systemie nie jest jednak rozumiana tak jak w
fizyce
czy w materializmie mechanistycznym. Nie jest to tylko zbiór wszystkich realnie istniejących obiektów, które można poznawać
zmysłami
, ale po prostu cała zawartość
Wszechświata
, razem ze wszystkimi
relacjami
i
oddziaływaniami
, jakie występują między jego obiektami.
Ponadto, materia wg tego systemu posiada kilka niezbywalnych cech:
- jest
niezniszczalna
– tj. wszelkie przemiany zachodzące we Wszechświecie polegają na przemianach jednych form materii w drugie, jednak na skutek tych przemian sama materia nie ulega ani powstawaniu, ani znikaniu,
- jest wieczna – tj. istniała zawsze i zawsze będzie istnieć. Wszechświat nie może więc mieć swojego czasowego
początku
ani końca,
- istnieje w czasie i przestrzeni – tj.
czas
i
przestrzeń
są nierozerwalnie z nią związanymi cechami, bez których o materii niepodobna jest myśleć,
- jest
racjonalna
– tj. jej przemiany podlegają
prawom
, które można poznawać
rozumem
. Prawa te są niezbywalną cechą materii a nie koncepcjami, które sobie próbujemy o niej tworzyć.
Marks stwierdził, że doszedł do nich starając się stworzyć spójny
system filozoficzny
, który nie byłby sprzeczny z ludzką
intuicją
i codziennym
doświadczeniem
. Stwierdzał, że jakkolwiek nie można podać konkretnego dowodu tych założeń, są one jedynymi możliwymi do pomyślenia założeniami, które jego zdaniem
nie prowadzą do sprzeczności
w rozumowaniu o
wszechświecie
.
Dialektyka materialistyczna
Istotną cechą odróżniającą marksizm od innych rodzajów materializmu, jest przyjęcie, że jedną z niezbywalnych cech materii jest jej charakter
dialektyczny
. Oznacza to, że oprócz podlegania prawom
fizyki
i innych
nauk przyrodniczych
, są jej na stałe przypisane ogólne prawa przemian, pierwotniejsze od praw fizyki, do których można dojść jedynie na drodze filozoficznych analiz.
Pomysł takich ogólnych praw dialektyki rządzących wszystkimi przemianami pochodził oryginalnie od
Hegla
. Dialektyka Hegla była jednak dialektyką idei, a nie materii. Marks zaadaptował ten sposób myślenia do materializmu.
W ujęciu Marksa dwoma najbardziej podstawowymi prawami rządzącymi materią są:
- prawo przemiany
ilości
w
jakość
– polegające na tym, że poszczególne drobne przemiany materii sumują się, aby w pewnym momencie osiągnąć
punkt krytyczny
, na którego skutek powstaje zupełnie nowa jakość,
- prawo stałego ścierania się przeciwieństw – polegające na tym, że różne jakości materialne są ze sobą w stanie ciągłego
antagonizmu
. Ścierają się one nieprzerwanie, generując ciąg drobnych przemian, które w końcu prowadzą do nowej jakości, zgodnie z pierwszym prawem.
Te dwa prawa powodują, że materia jest w ciągłym
ruchu
. Według Marksa, wszystkie przemiany fizyczne,
biologiczne
,
psychologiczne
, a w końcu
społeczne
i
ekonomiczne
, dają się sprowadzić do tych dwóch elementarnych praw dialektyki. Ruch ten jednak nie jest przypadkowy, lecz jego racjonalna struktura wynika właśnie z tych praw. Prawa te powodują ciągłe powstawanie nowych, wyższych form istnienia materii (nowych jakości) i zanikanie starych form, dzięki czemu materia uzyskuje coraz doskonalsze i bardziej złożone formy rozwoju.
Zadaniem nauki powinno być więc szukanie, w poszczególnych przypadkach, ogólnego kierunku przemian dialektycznych. Wykrycie w danym zjawisku przejawów działania praw dialektyki, gwarantuje faktyczne zrozumienie danego zjawiska.
Teoria historii, ekonomii i polityki
Stosując swoje podejście do
historii
, ekonomii i
polityki
, Marks twierdził, że odkrył ogólne prawo dialektyczne wszelkich przemian społecznych. Prawo to znane jest jako prawo
walki klas
.
Według Marksa i jego następców, źródłem wszelkich przemian społecznych są zmiany w zakresie organizacji
produkcji
. Produkty to
dobra
, które są wytworem
ludzkiej pracy
. Oprócz pracy, potrzebne do ich wytwarzania są także środki takie jak:
surowce
,
urządzenia i pomieszczenia
.
Środki produkcji
, czyli baza, generują nadbudowę, czyli,
filozofię
,
naukę
i
sztukę
danego okresu. Według Marksa, cała "gra" tworząca politykę, historię i ekonomię toczy się wokół własności
środków produkcji
. Właściciel środków produkcji decyduje bowiem o organizacji pracy oraz o dystrybucji produktów. Powoduje to, że ludzie dzielą się na
właścicieli
środków produkcji i ludzi, którzy dostają część wytworzonych przez siebie produktów w zamian za dostęp do środków. Te dwie grupy tworzą stale antagonistyczne
klasy społeczne
– klasę posiadaczy i klasę pracującą, które bezustannie toczą między sobą "cichą wojnę".
Te dwie podstawowe klasy społeczne są dwiema antagonistycznymi jakościami w życiu społecznym, które podlegają ogólnym prawom dialektyki materialistycznej – ciągle się ze sobą ścierają, a zmiany społeczne generowane przez to ścieranie przechodzą z ilości w jakość, generując kolejne, coraz wyższe formy organizacji pracy i społeczeństwa, tworząc przy okazji to, co nazywamy historią.
Ze względu na to, że prawa dialektyki są tak samo, a nawet bardziej niewzruszalne od praw fizyki, o kierunku tych przemian nie decydują poszczególni ludzie, lecz właśnie te prawa, którym na dłuższą metę nikt nie jest w stanie się przeciwstawić.
Według tego modelu historii, wszelkie instytucje i zjawiska społeczne, od kultury, poprzez politykę do
wojny
, wynikają z walki klas i ich znaczenie jest wtórne do organizacji produkcji dóbr materialnych (stąd marksistowska historiografia i socjologia była określana jako materializm historyczny).
Marks podzielił historię na okresy, w których dominowała określona forma własności środków produkcji. Były to kolejno
wspólnota pierwotna
, okres
niewolnictwa
,
feudalizm
i
kapitalizm
. Sam Marks żył w okresie rozkwitu kapitalizmu. Teoria walki klas posłużyła Marksowi do próby przewidzenia dalszego kierunku przemian społecznych.
Według Marksa i jego następców, w kapitalizmie występują dwie klasy społeczne: kapitalistów – czyli posiadaczy środków przemysłowej produkcji oraz
robotników
najemnych. Kapitaliści starają się uzyskiwać maksymalne dochody ze swoich środków produkcji. Mogą tego dokonywać na dwa sposoby:
- poprzez
koncentrację
i unowocześnianie produkcji, powodując ogólny wzrost produktywności,
- poprzez ciągłe zmniejszanie zarobków robotników, powodując, że coraz większa część wytworów ich pracy zostaje w rękach kapitalistów, czyli innymi słowy, na stałym wzroście wyzysku robotników.
Zdaniem Marksa, pierwszy sposób ma swoje ograniczenia, w rezultacie czego kapitaliści będą musieli zacząć koncentrować się głównie na drugim sposobie wzrostu swoich dochodów. Będzie to oczywiście powodowało narastanie protestu robotników, który w końcu (zgodnie z prawem przechodzenia ilości w jakość) spowoduje wybuch rewolucji, znosząc klasę kapitalistów poprzez odebranie jej środków produkcji i oddanie ich pod ogólny nadzór wszystkich robotników.
Rewolucja ta, zdaniem Marksa, miała w końcu doprowadzić do powstania społeczeństwa bezklasowego, w którym środki produkcji byłyby ogólną własnością całego społeczeństwa, a zatem całe społeczeństwo stałoby się jednocześnie pracownikami i właścicielami wszystkich dóbr. Ustrój taki Marks nazwał
komunizmem
i twierdził, że będzie to ostateczna, doskonała forma istnienia ludzkiego społeczeństwa.
Krytyka
Krytyce podlegał zarówno materializm doktryny Marksa, jak i prawa dialektyki jako narzędzie analizy świata.
Twierdzenie Marksa, że przyjęcie jego definicji materii wraz z jej niezbywalnymi atrybutami może być dokonane na podstawie swoistego "dowodu nie-wprost", jest trudne do utrzymania i uderzają weń wszystkie stare argumenty krytykujące taki sposób rozumowania, wypracowane przez
Kartezjusza
,
Hume'a
,
Kanta
i
pozytywistów logicznych
.
Prawa dialektyki były krytykowane jako bądź oczywiste, bądź wątpliwe uogólnienia różnorodnych zjawisk, niepozwalające przewidywać oraz wyjaśniać zjawisk, a zatem jako uogólnienia bezwartościowe dla nauki.
Z drugiej strony, zasady demarkacji wiedzy naukowej od nie-naukowej, wypracowane przez pozytywistów logicznych i
Karla Poppera
, jednoznacznie odrzucają rzekomą prawdziwość istnienia "praw dialektycznych", stojących ponad prawami fizyki**. Prawa dialektyczne są bowiem tak sformułowane, że nie można ich w żaden sposób
sfalsyfikować
, czyli dowieść albo obalić na podstawie empirycznie stwierdzonych faktów. Wszelkie fakty, stojące w jaskrawej sprzeczności z tymi "prawami", marksiści interpretują jako chwilowe fluktuacje od ogólnego trendu wynikającego z tych "praw", nawet jeśli jest to tak "drobny" fakt jak np. upadek ekonomiczny
ZSRR
. Nigdy nie zostało potwierdzone, że własność środków produkcji, pojmowana według marksistów jako element odgrywający ważną rolę w walce klasowej, może stać się tylko i wyłącznie przeszkodą do przeobrażenia świata w spójny ład fizyczno-empiryczny.
Bibliografia
-
Władysław Tatarkiewicz
, Historia Filozofii, PWN 1981, Warszawa t. 3 str. 44-51 i 254-262,
- Richard H. Popkin, Avrum Stroll, Filozofia, Zysk i S-Ka, Poznań, 1993,
-
"What is Marxism", Marxists Internet Archive
(
ang.
)
-
Karl Raimund Popper
, "Nędza historycyzmu", PWN, 1999,
Zobacz też