Herodot z Halikarnasu |
Popiersie Herodota, Palazzo Massimo alle Terme, Rzym |
Urodzony | ok. 484 p.n.e. Halikarnas w Karii |
Zmarł | ok. 426 p.n.e. Thurioj |
|
Teksty na Wikiźródłach
|
|
Herodot z Halikarnasu (Ἡερόδοτος ὁ Ἁλικαρνασσεύς Herodotos ho Halikarnasseus) – historyk
grecki
ur. ok. 484 p.n.e. w
Halikarnasie
(w czasach
rzymskich
Peronium, obecnie
Bodrum
w
Turcji
), zm. ok. 426 p.n.e. prawdopodobnie w
Turioj
lub w
Atenach
, zwany "Ojcem
historii
". Można także nazwać go ojcem geografii. Jedynym zachowanym jego dziełem jest 9-księgowa relacja z
wojen perskich
, opisująca także geografię i historię
Hellady
,
Persji
i
Egiptu
oraz okolicznych krain, zatytułowana
Dzieje
(Ἱστορίαι Historiai,
łac.
Historiae). Jego relacje nie były zawsze dokładne, ale - w odróżnieniu od wielu innych historyków, aż po czasy dzisiejsze - zawsze opatrzone klauzulą "zgodnie z tym, czego się dowiedziałem" (Dzieje, I, 2)[1].
Młodość
Syn Lyksesa i Dryo[2] urodził sie w Halikarnasie, w
Karii
. W czasach wcześniejszych miasto należało do
doryckiej
heksapolis
, w skład której wchodziły także
Lindos
,
Ialissos
,
Kamejros
,
Kos
i
Knidos
. Mimo doryckiego pochodzenia kolonii językiem tych miast był joński, o czym świadczą zachowane inskrypcje[3].
Pochodził ze znakomitego rodu: był bratankiem znanego w tamtych czasach poety Panyassisa, autora epickich poematów o
Heraklesie
i tekstów o zakładaniu miast jońskich. Panyassis był spadkobiercą tradycji
Homera
,
Eumelosa
,
Kallinosa
,
Tyrtajosa
i
Solona
i prawdopodobnie pod wpływem stryja młody Herodot zapoznał się z całą literaturą grecką po
Pindara
i
Ajschylosa
włącznie. Te wczesne studia znalazły swe późniejsze odbicie w jego "Dziejach"[4]. Panyassisowi (który miał przydomek "wróżbita") zawdzięczał też Herodot zainteresowanie dla podziwiania egzotycznej dlań przyrody odwiedzanych krain i
mistycyzmu
.
Emigracja
Miasto rodzinne Herodota stanowiło, za jego życia - wraz z Kos,
Nisyros
i Kalyndają - małe państewko wasalne podległe zwierzchnictwu perskiemu, a podporządkowane bezpośrednio władzy królowej
Artemizji
. Herodot z zachwytem pisał o jej mądrości i przedsiębiorczości (VII, 99, VIII, 68n, 93, 101nn). Jednak za panowania jej następcy -
Lygdamisa
[5] - w mieście wybuchły zamieszki na tle politycznym, podczas których Panyassis zginął, zaś Herodot, po stłumieniu buntu przez tyrana, zmuszony został do ucieczki. Udał się początkowo na wyspę
Samos
, gdzie spędził kilka lat pisząc o jej zabytkach i niedawnej świetności (III, 39nn). Stamtąd też - i zapewne wcześniej, z Halikarnasu - podejmował swe pierwsze wyprawy
azjatyckie
.
Po powrocie do rodzinnego miasta miał uczestniczyć w wygnaniu znienawidzonego Lygdamisa, ale zaraz wrócił na Samos, skąd w roku
445 p.n.e.
przybył do
Aten
, gdzie czytał publicznie fragmenty swych prac[6], co wynagrodzono mu sumą 10 talentów. Wątpić należy, czy miał podobne odczyty w
Olimpii
, jak twierdził
Lukian
[7], jak i w wielki wpływ, jaki miały one wywrzeć na młodego jeszcze
Tukidydesa
[8]. W stolicy
Attyki
bliskie kontakty nawiązał z
Peryklesem
. Wynika to z wypowiedzi Herodota o znaczeniu świata helleńskiego, o konstytucji ateńskiej, jak również z tego, że przy każdej sposobności z uznaniem wyrażał się o
Alkmeonidach
, przodkach Peryklesa ze strony matki (III, 39nn; V,62; VI,126nn) oraz ze wzmianek na temat urodzin samego Peryklesa (VI, 31). Zetknął się także z
Sofoklesem
[9], który napisał na jego cześć zachowaną częściowo elegię (II, 35), prawdopodobnie z roku 440 p.n.e. Z utworu tego zachował się tylko początkowy fragment, ale o znajomości prac Herodota świadczyć mogą niektóre fragmenty tragedii Sofoklesa:
- "...więc się wspierają na Egipcjan wzorze,
- Tamtym podobni myślą, życiem całym,
- Bo tam mężczyźni czas trawią w komorze
- I siedzą przędąc, a kobiet udziałem
- Około życia się krzątać zapasów..."
- (Edyp w Kolonie,337nn, tłum. P. Gruszka)
Ten sam fragment u Herodota brzmi zupełnie podobnie: "Egipcjanie we wszystkim, w obyczajach i prawach, różnią się od innych ludzi. U nich kobiety robią na rynku zakupy, handlują, zaś mężczyźni krzątają się wokół spraw domowych, przędą na krosnach..." (II, 35). Podobnych zbieżności można znaleźć w tragediach Sofoklesa więcej.
W Atenach nie zagrzał długo miejsca i już w roku
443 p.n.e.
zamieszkał w nowej kolonii ateńskiej
Turioj
w południowej
Italii
założonej w miejsce zniszczonego
Sybaris
. Założenie Turioj było dla Aten sprawą prestiżową[10]. Chodziło o wykazanie, że Ateny są zdolne przewodzić Hellenom w każdym wspólnym przedsięwzięciu, szczególnie wtedy, gdy poparcia odmawia
Sparta
[11]. Przywódcy pionierów byli Ateńczykami, pierwszy rząd - demokratyczny, boską opiekunką miasta -
Atena
. Ta wzorowa fundacja zaplanowana i przeprowadzona została przez najwybitniejszych przedstawicieli Attyki - Lampona (interpretator praw sakralnych),
Hippodamosa z Miletu
(budowniczy),
Protagorasa z Abdery
(sofista, twórca teorii poznania) oraz samego Herodota.
W Turioj Herodot znalazł swą drugą ojczyznę - w literaturze okresu nazywano go nawet Turiojczykiem[12] - nie wiemy jednak jak długo tam przebywał, ani czy wrócił do Aten[13]. Dożył, co wiemy na pewno, początków
wojny peloponeskiej
, gdyż w swym dziele nawiązuje do niektórych wydarzeń lat 30. V wieku, jak na przykład do napaści
Tebańczyków
na
Plateje
(VII, 233), stracenia posłów peloponeskich w Atenach w roku
430 p.n.e.
(VII, 137), splądrowania Attyki przez Spartan (IX, 73). Nie dożył natomiast wstąpienia na tron
perski
Dariusza II
, o czym świadczy wymienianie jedynie pierwszego króla tego imienia (522-485 p.n.e.), syna
Hystaspesa
(I, 130).
Prawdopodobnie właśnie z Turioj podjął szereg kolejnych podróży, które dały mu zaszczytne miano "ojca historii".
Podróże
Oikumene
- zamieszkały świat w czasach Herodota
W V wieku p.n.e. w literaturze, obok poezji, znalazła swe miejsce proza, dając wyraz realizmowi jej twórców. Ich umysły zwracały sie w stronę badań przyrodniczych, geograficznych i historycznych. Dzieje minione zaczęli więc spisywać
Kadmos z Miletu
, Ferekydes z Leros, Akusilaos z Argos,
Hekatajos z Miletu
i wielu innych, których imiona i dzieła zaginęły jeszcze w starożytności. I o ile historyk dzisiejszy może korzystać z prac licznych poprzedników, pierwsi badacze dziejów musieli opierać się niemal wyłącznie na własnych spostrzeżeniach i ustnych relacjach mieszkańców odwiedzanych krain. Logografowie, z prac których korzystał Herodot, nie byli jednak historykami. W swych pracach nawiązywali najczęściej do
eposu
(jak np. historycznego eposu Chojrilosa o wojnach perskich - Perseis[14]). Opowiadali głównie o zakładaniu miast, podawali genealogie panujących rodów arystokratycznych, opisywali obyczaje poszczególnych ludów i niezwykłe zjawiska przyrodnicze. Herodot znał dzieła najwybitniejszych logografów, a z prac Hekatajosa niewątpliwie korzystał (II, 143; VI 137).
Herodot wiele podróżował po świecie starożytnym. Był między innymi w opanowanych przez Persów
Egipcie
i
Babilonii
, w
Grecji
,
Italii
,
Macedonii
, a także w stepach nad
Morzem Czarnym
. Uznał bowiem, że w pierwszej mierze polegać musi na własnych badaniach. Interesowało go wszystko, ale główna myśl jego dzieła - zmagania Wschodu z Zachodem - została zachowana. Różnica pomiędzy nim a poprzednikami polegała na jego dociekliwości, na ponawianych co krok pytaniach. Nie ograniczał się bowiem do notowania przekazu. Zawsze chciał wiedzieć: dlaczego?, kto?, jak?
Greckie słowa ἱστορία (historia), pierwotnie znaczyło "badanie, dochodzenie do wiedzy" oraz "wiedza zdobyta poprzez badanie". Herodot użył tego słowa dla określenia charakteru swojej pracy: "Oto przedstawienie badań (gr. ἱστορίης ἀπόδεξις histories apodexis) Herodota z Halikarnasu "; skąd pochodzi tradycyjny tytuł jego dzieła: Ἱστορίαι (Historiai, tłumaczony zwykle jako Dzieje)[15].
W "Dziejach" przedstawił z dużą dokładnością współczesny mu świat grecki i perski, a jego opisy krainy nad Nilem stały się podstawą współczesnej
egiptologii
. W przeszłości niektórzy krytycy zarzucali Herodotowi przeinaczanie i fabrykowanie danych. Przez wiele stuleci oskarżano go o zapełnienie swego dzieła wymysłami, ale odkrycia archeologiczne dokonane w
XIX
i
XX wieku
potwierdziły rzetelność jego informacji zdobywanych niejako
reporterskim
sposobem, poprzez przeprowadzanie wywiadów z ludźmi (często wpływowymi) zamieszkałymi na odwiedzanych terytoriach, szczególnie w
Azji Mniejszej
i w Egipcie.
Szczegółowa chronologia przedsięwziętych przez Herodota podróży da się ustalić tylko w przybliżeniu. Z pewnością wyspy
Morza Egejskiego
i wybrzeża zachodniej
Anatolii
poznał jeszcze w młodości, kiedy mieszkał w rodzinnym Halikarnasie i później, na Samos. W Grecji właściwej dobrze znał Attykę, zwiedził także sławniejsze pola bitewne -
Termopile
(VII, 198nn) czy Plateje (IX, 25, 49) oraz główne miasta.
Rozmawiał z kapłanami w
Dodonie
(II, 52), w
Delfach
dowiedział się o sztucznie zapewne spowodowanej lawinie skalnej[16], która poczyniła znaczne straty w wojsku perskim (VIII, 39); tam również obejrzał bezcenne wota (I, 20, 51nn; VIII, 94; IX, 57), a od kapłanów dowiedział się o historii
Lydii
. W Sparcie zebrał informacje dotyczące dziejów
Lacedemonu
, zaś w relacji z wyprawy
Dorów
przeciwko
Samos
powołuje sie na wnuka jednego z jej uczestników (III, 55). Odwiedził
Tegeę
(I, 66) oraz
Teby
(I, 52, V, 59), a jako naoczny świadek donosił o istnieniu na
Zakintos
źródła płynnej smoły (IV, 195)[17].
Inne podróże zaprowadziły go na północny skraj Morza Egejskiego, do Macedonii, a później również na
Morze Czarne
, aż do
Bosforu Kimmeryjskiego
[10]. Na wyspie
Samotraka
wtajemniczony został w misteria
Kabirów
(II, 51), na
Tazos
zwiedził kopalnie złota (VI, 47); widział wzniesiony przez
Dariusza
nad rzeką Tearos pomnik (IV, 91). Odwiedził
Apolonię
,
Mesembrię
(VI, 33), gdzie zdobył wiadomości o plemionach
trackich
.
W swych podróżach dotarł również do
Istrii
(II, 33); wysłuchał tam opowieści o
Dunaju
, co było dlań ważne dla określenia położenia źródeł tej rzeki. Należy sądzić, że dotarł do jej brzegów (prawdopodobnie w okolicach delty) w czasie swojej podróży
scytyjskiej
, pisze bowiem, że jest to największa rzeka jaką widział[18].
Zebrawszy wiadomości o
Getach
popłynął wzdłuż wybrzeży Morza Czarnego aż do
Olbii
, skąd odbył wyprawę w głąb
stepów
(IV, 52, 81). W czasie drogi do Bosforu Kimmeryjskiego zbierał wiadomości o Scytach. Znane mu było
Morze Azowskie
i
Krym
(IV, 86,99). Był w
Kolchidzie
(II, 104) i zwiedził południowe wybrzeże Morza Czarnego, w każdym razie Temiskyrę (IV, 86).
Podróż do
Sardes
rozpoczął w Efezie, który znał dobrze jeszcze z młodości (I, 148). W Sardes zapoznał się z historią i obyczajami Lydyjczyków, opisał też dokładnie grobowiec króla Alyattesa (I, 93). Od Kelajnai w
Frygii
podróżował na wschód drogą wojenną
Kserksesa
(VII, 27,30nn). Do
Suzy
i
Babilonu
wyprawiał się prawdopodobnie z
Syrii
. Wiele potrafił opowiedzieć o położeniu, budowlach i dziejach Babilonu, o zwyczajach i codziennych zajęciach mieszkańców (I, 178nn). O pobycie w Suzie świadczy opowieść o Arderikce (VI, 119); o pobycie w stolicy
Medii
opis pałacu królewskiego w
Ekbatanie
(I,98).
Podróż do Egiptu odbył później niż wyprawy azjatyckie[19]. Stało się to możliwe dopiero po roku
449 p.n.e.
, tzn. po podpisaniu traktatu pokojowego (tzw.
pokój Kalliasa
), który kładł kres
wojnom perskim
, potwierdzał panowanie Aten na morzu od Faselis w
Pamfylii
po Kyannejskie Skały przy ujściu
Bosforu Trackiego
do
Pontos Euksejnos
, otwierał morza dla żeglugi handlowej obu krajów, potwierdzał prawa Persów do
Cypru
i Egiptu, zabezpieczając te prowincje przed zakusami Aten. Wcześniejsze przybycie nad Nil wiązałoby się z dużym ryzykiem. Tym samym twierdzenia niektórych badaczy, datujących podróż egipską Herodota na rok
450 p.n.e.
, należy uznać za bezpodstawne[20].
Italię
i
Sycylię
mógł poznać podczas swego zamieszkiwania w Turioj, a więc najprawdopodobniej pod koniec życia. W
Krotonie
opowiedziano mu historyjkę o lekarzu Demokedesie (III, 129nn), chyba, że poznał ją i zapisał na podstawie wcześniejszego opracowania. Znał kraj Japygów-Messapiów (IV, 99) w
Kalabrii
, jak również
Etrusków
i
Umbryjczyków
(I, 94). Opowiadał o
Liguryjczykach
i
Wenetach
, ale
Rzymu
ani
Latynów
nigdy nie wymienił.
Dzieło
Herodot i Tukidydes, podwójna
herma
ze zbiorów Museo Nazionale w
Neapolu
Wyniki swych badań przedstawił Herodot w dziewięciu oddzielnie napisanych (zatytułowanych imionami muz) i prawdopodobnie oddzielnie opublikowanych[21] księgach. Stąd też rzucająca się w oczy charakterystyczna niezależność, odrębność poszczególnych części dzieła, jak np. Księga II traktująca prawie wyłącznie o Egipcie. Dzieje
Libii
znajdują się w skomasowanym ujęciu w Księdze IV, nie zamieścił natomiast w "Dziejach" historii
asyryjskiej
, chociaż odsyłał do niej czytelnika dwukrotnie (I, 106,184). Być może część ta zaginęła jeszcze w starożytności, choć możliwe, że nie zdążył jej już Herodot napisać[22]
Impulsem do napisania dzieła były zmagania wojenne Greków z Persami. Herodotowi wojny te jawiły się nie tylko jako wojna Aten z Persją, ale jako starcie Hellady z całym
barbarzyńskim
Wschodem. Obok przedstawienia faktów chciał przybliżyć czytelnikowi tło konfliktu (I, 1nn). Znalazł w ten sposób dla swego dzieła takie ramy, w których mógł zamknąć wszystkie swoje spostrzeżenia i notacje. Taką formułę, która pozwalałaby na łączenie zapisu faktograficznego z domniemaniami, geografii poznawanych ziem z baśnią. W efekcie powstało dzieło, które przedstawiając w poszczególnych księgach kraje i ludy, ich zwyczaje i historię, wybitne osobistości i ich doznania, miało wykazać różnicę pomiędzy poznanym światem Hellenów a tajemniczymi barbarzyńcami. Dzięki takiej konstrukcji "Dzieje", pełne epizodów niekiedy tylko luźno ze sobą powiązanych, stanowią planowo założoną całość.
Charakterystyczną cechą pracy jest zastosowanie przez autora kryteriów oceny zdarzeń, czyli zmysłu krytycznego. Herodot zwykle sam czynił obserwacje, ale gdy musiał polegać na zdaniu innych, przytaczał rozbieżne opinie opatrując je własnym komentarzem. Zdarzało się, że bywał zbyt łatwowierny, że dawał się ponieść fantazji, ale nigdy nie popełnił błędu uznania bardziej prawdopodobnego za koniecznie prawdziwe. Wszędzie tam, gdzie dotarł w czasie swych licznych podróży, starał się informacje dotyczące danego kraju uzyskać od ludzi kompetentnych. Za najbardziej wiarygodne uznał wiadomości przekazane mu przez uczonych w Persji i kapłanów w Egipcie. Uważał za swój obowiązek przekazywać wszystko, o czym się dowiedział, choć zastrzegał, że nie we wszystko wierzy (V, 152).
Ostatecznego kształtu dzieło nabrało zapewne w ostatnich latach życia twórcy, niemniej nie zostało do końca dopracowane, co widać w kilku fragmentach tekstu: obiecuje np. Herodot przedstawić w innym miejscu ukaranie zdrajcy
Efialtesa
(VII, 213), lecz nie czyni tego, kończąc pracę opisem zdobycia
Sestos
wiosną roku
478 p.n.e.
; marginalnie traktuje sprawę przejęcia dowództwa na morzu z rąk Spartan przez Ateńczyków zimą
477 p.n.e.
, choć z punktu widzenia piewcy chwały Aten epizod ten miał niebagatelne znaczenie (VIII, 3).
A oto układ dzieła:
Księga I rozpoczyna się opisem walk pomiędzy Europą a Azją w czasach mitycznych. Następnie omawia autor panowanie króla Lydii,
Krezusa
, który pierwszy zaatakował Greków w Azji Mniejszej. Państwo perskie i jego podboje stanowią ośrodek narracji, wokół którego skupione są wszystkie inne wątki. Mówi więc Herodot najpierw o podboju Azji Mniejszej, Babilonu, następnie o wyprawie
Cyrusa
przeciw Messagetom, w końcu o jego śmierci[23].
Kolejny wielki władca perski
Kambyzes
i jego wyprawa na Egipt dała Herodotowi możność opisu tego kraju, jego religii, historii i obyczajów mieszkańców. Egiptowi poświęcił więc całą Księgę II.
Treść Księgi III wypełniają opisy podbitego Egiptu, dzieje
Polikratesa z Samos
, opis rządów Magów oraz początków panowania
Dariusza
i dokonanych przezeń reform.
W Księdze IV przedstawia wyprawę Dariusza przeciwko Scytom i ich dzieje; następujący dalej opis wyprawy Persów na Libię prowadzi go do
Kyreny
i ludów z północy Afryki.
Księga V zawiera opowieść o podboju Tracji oraz dzieje
powstania jońskiego
.
W Księdze VI znajduje się opis ujarzmienia Jonów oraz relacje z pierwszej wyprawy wojennej
Mardoniosa
i akcji
Datisa
/
Artafernesa
przeciw Atenom, zakończonej
bitwą pod Maratonem
.
Trzy ostatnie opowiadają o wyprawie Kserksesa. I tak Księga VII zawiera wydarzenia do śmierci
Leonidasa
pod Termopilami; Księga VIII mówi o walkach u przylądka
Artemizjon
i o
bitwie pod Salaminą
; wreszcie ostatnia, IX księga przynosi relacje z bitew pod Platejami, u przylądka Mykale i o oblężeniu Sestos.
Gdy Herodot umierał powstawać zaczęła historia Tukidydesa[24]. Dzieło w porównaniu z "Dziejami" Herodota dojrzałe, oparte na innych poglądach i innych metodach badawczych[25]. W stosunku do swego poprzednika uczynił Tukidydes krok milowy, podobny temu, jaki uczynił Herodot względem logografów. Owe milowe kroki były jednak możliwe wyłącznie dzięki pracy poprzedników i choć pierwsza
pragmatyczna
historia współczesna wyszła spod pióra Tukidydesa, to przecież i on, w historycznym uzasadnieniu wojny peloponeskiej, nawiązał do dzieła swego wielkiego poprzednika[13].
"Dzieje" Herodota były, mimo wszystkich swych braków, pierwszą próba ujęcia w całość historii Grecji i otaczającego ją świata w sposób jaki znali i rozumieli Hellenowie. Były, na koniec, pierwszym zapisem historycznym znanym powszechnie zarówno współczesnym, jak i potomnym, aż po czasy nowożytne.
Miejsce spoczynku
Obecnie trudno ustalić miejsce zgonu i pochówku Herodota. Na rynku w Turioj pokazywano w starożytności[12] grobowiec z umieszczonym na nim napisem, pochodzącym zresztą z czasów późniejszych:
- "Herodota Milezyjczyka grób kryje ten prochy,
- dawniejszej Jonii pierwszego dziejopisa,
- z miasta choć Dorów on rodem, lecz zawiści
- by uniknąć wrogiej, w Turioj znalazł ojczyznę drugą."
- (tłum. P. Gruszka)
W
Pelli
macedoński
dom królewski wzniósł mu pomnik, ale był to jedynie tumulus honorarius -
kenotaf
[26]. Również w Atenach pokazywano jego grobowiec usytuowany obok grobu Tukidydesa, w grupie grobów
kimońskich
(
Marc.
vitae Thuc., 17).
Zobacz też
Przypisy
- ↑ W dalszym ciągu artykułu podawane są w nawiasach wyłącznie numery ksiąg i rozdziałów Dziejów
- ↑ A. Wiedemann, s.8; inne źródła podają imiona rodziców: ojciec Oxylos lub Xylos, matka Rhojo, brat Medoros
- ↑ NGL Hammond, s.167
- ↑ A. Wiedemann, s.9
- ↑ Syn lub wnuk tyrana
Naksos
tegoż imienia
- ↑ Potwierdza to, że część podróży miał już za sobą
- ↑ K. von Fritz, s.42
- ↑ K. von Fritz, s.43
- ↑ Powell, s.99
- ↑ 10,0 10,1 A. Wiedemann, s.24
- ↑ J. Powell, s.106
- ↑ 12,0 12,1 A. Wiedemann, s.14
- ↑ 13,0 13,1 A. Wiedemann, s.16
- ↑ S. Łoś, s.32
- ↑ A. Wiedemann, s.11
- ↑ J. Powell, s.26
- ↑ Być może była to
ropa naftowa
lub naturalny
asfalt
- ↑ Dunaj w okolicach delty, zwłaszcza w miesiącach wiosennych, rozlewa się na dziesiątki kilometrów, stąd przypuszczalnie pogląd Herodota
- ↑ A. Wiedemann, s.28
- ↑ W.G. Boruchowicz, s.195
- ↑ A. Wiedemann, s.32
- ↑ A. Wiedemann, s.57
- ↑ W roku
529 p.n.e.
, zapewne na polu bitwy
- ↑ Aulus Gellius w pracy "Noctes Atticae" przyjmuje, że na początku wojny peloponeskiej Herodot miał 53 lata, a Tukidydes 40
- ↑ A. Wiedemann, s.58
- ↑ A. Wiedemann, s.15
Bibliografia
- W.G. Boruchowicz: Istoriczeskaja konciepcja egiptskogo łogosa Gierodota, "Anticznyj Mir i Archieołogia", Saratow 1972.
- Karl von Fritz: Die Griechische Geschichtsschreibung, B. I, Berlin 1967.
- Krzysztof Głombiowski: Świat Herodota, "Meander" XXXII 1977.
- Michael Grant: Readings in the Classical Historians, New York 1992, .
- Herodot: Dzieje (przekład
S. Hammer
), Warszawa 1954.
- NGL Hammond: Dzieje Grecji, Warszawa 1973.
- Stanisław Łoś: Świat historyków starożytnych, Kraków 1968.
- J. Powell: History of Herodotus, Cambridge 1939.
- Alfred Wiedemann: Herodotos zweites Buch mit sachsischen Erlaeuterungen herausgegeben von, Leipzig 1890.
Linki zewnętrzne