Koncepcje Millenium w chrześcijaństwie
Millenaryzm lub milenaryzm (
łac.
mille tysiąc), także chiliazm (
gr.
chilioi tysiąc) – pogląd religijny głoszący bliskie nadejście tysiącletniego panowania
Królestwa Bożego
, oparta na
Biblii
wiara w Millenium, czyli Tysiąclecie, które ma być okresem zbawienia i szczęśliwości na Ziemi. Również określenie ruchów religijnych uznających to przekonanie.
W
eschatologii
wyznań
chrześcijańskich
można wyróżnić następujące koncepcje Millenium:
- premillenaryzm -
powrót
Chrystusa
zapoczątkuje Millenium, które zakończy się
Sądem
,
- postmillenaryzm - Tysiąclecie zakończy się powrotem Chrystusa i Sądem Ostatecznym,
- amillenaryzm - Millenium pojmowane symbolicznie,
Istnieją też inne interpretacje.
W judaizmie
U źródeł millenaryzmu leżały
mesjanistyczne
koncepcje
judaizmu
, które opierały się na interpretacji proroczych ksiąg
Starego Testamentu
, szczególnie
Izajasza
i
Daniela
. Izajasz w swojej księdze przedstawia obraz idealnego króla, potomka
Dawida
, którego pokojowe i sprawiedliwe rządy doprowadzą kraj do duchowego odrodzenia, do stanu moralnej i religijnej doskonałości oraz zapewnią poddanym doczesne dobrodziejstwa. Natomiast Księga Daniela przepowiada zagładę ludzkich królestw i zastąpienie ich "królestwem" ustanowionym przez
Boga
. Według 7 rozdziału władzę nad całym światem Bóg miał powierzyć "Synowi człowieczemu", czyli
Mesjaszowi
oraz "ludowi świętych Najwyższego".
Koncepcje mesjańskie wyłuszczone w Starym Testamencie kształtowały się stopniowo. Początkowo chodziło o ziemskie dobrodziejstwa, odrodzenie polityczne i repatriację mieszkańców
Izraela
. Nadzieja ta się rozwijała i z czasem nabrała charakteru uniwersalnego.
The Jewish Encyclopedia podaje: "Prorocy głosili nadzieję idealnej przyszłości mesjańskiej, urzeczywistnionej pod panowaniem syna z domu Dawida – nadzieję złotego wieku rajskiej szczęśliwości (...). Miała się ona zrealizować w formie doskonałego świata pokoju i harmonii wśród wszystkich stworzeń, anielskiego stanu człowieka przed zgrzeszeniem (Iz. XI. 1-10, LXV. 17-25: 'nowe niebiosa i nowa ziemia'). (...) 'Nawrócenie wszystkich stworzeń, by utworzyły jedno społeczeństwo spełniające wolę Bożą' – oto zasadniczy cel mesjańskiej nadziei Izraela; lecz przed ustanowieniem królestwa Bożego musi nastąpić usunięcie 'królestwa przemocy' (...). Persko-babiloński rok świata złożony z dwunastu tysiącleci przekształcił się w eschatologii żydowskiej w tydzień składający się z siedmiu milleniów, odpowiadający tygodniowi stwarzania; słowa wersetu: 'tysiąc lat w oczach twoich jest jak dzień wczorajszy' (Ps. XC. 5), nasuwały myśl, iż obecny świat pełen znoju (olam ha-zeh) ma być zastąpiony przez millenium szabatu, 'świat przyszły' (olam ha-ba)"[1].
Idea podziału historii na siedem tysiącletnich okresów (w tym siódmego, sabatniego 'złotego tysiąclecia') występuje często w żydowskiej literaturze
apokaliptycznej
z okresu
machabejskiego
i
rzymskiego
.
W początkach naszej ery nadzieja Millenium w judaizmie stopniowo ustępowała
platońskiej
koncepcji istnienia
duszy
nieśmiertelnej, która otrzymuje nagrodę i wytchnienie w dziedzinie duchowej.
W Nowym Testamencie
Idea tysiącletniego Królestwa mesjańskiego najszerzej została rozwinięta w
Nowym Testamencie
.
Z licznych wzmianek rozsianych w ewangeliach wynika, że nauka o "królestwie Bożym" (
gr.
basileia ton Theon) była głównym tematem orędzia szerzonego przez
Jezusa Chrystusa
. W czterech ewangeliach wspomniano o nim ponad 100 razy. Jezus mówił o "zbliżaniu się królestwa", nawiązywał do niego w Kazaniu na Górze (Mat. 5 – 7), w swoich przypowieściach, modlitwach i rozmowach z przeciwnikami, na przykład z
Piłatem
i
faryzeuszami
. Sam przedstawiał się jako "Syn Człowieczy" i "Król". Swoim
uczniom
obiecał, że 'przy odtworzeniu będą z nim zasiadać na tronach w tym królestwie' (Mat. 19, 28). Prawdopodobnie nawiązując do żydowskiej koncepcji millenium sabatniego Jezus nazwał się "Panem sabatu" (Mat. 12, 8).
Jezus głosił też swój powrót w chwale, którego z czujnością mieli oczekiwać chrześcijanie po jego wstąpieniu do nieba. Podczas tego powrotu lub przyszłej obecności (tzw.
paruzja
) Jezus jako mesjański król ma osądzić świat, w którym władzę ma Diabeł i zaprowadzić nowy, Boży "wiek".
O powrocie Jezusa i jego przyszłej obecności (paruzji) mówią też pozostałe księgi Nowego Testamentu. Apostoł
Piotr
głosił o "czasach przywrócenia wszystkiego" (
Dzieje
3, 21). O paruzji Chrystusa i jego Królestwie pisze też w swoich listach
Paweł z Tarsu
.
Przede wszystkim jednak millenaryzm opiera się na tekstach
Księgi Apokalipsy
, czyli
Księgi Objawienia
, która jest przypisywana apostołowi
Janowi
. Powstała pod koniec I w. jako spis szesnastu wizji "dnia Pańskiego" udzielonych Janowi na wyspie
Patmos
. Ostatnie z nich dotyczą przyszłego okresu szczęśliwości, czyli Millenium (rozdziały 20 – 22).
Chodzi tu przede wszystkim o fragment z 20 rozdziału, wersety 1-7, w którym wyrażenie "tysiąc lat" (
gr.
chilia ete) występuje sześć razy.
Oto te słowa w przekładzie "Biblii Tysiąclecia":
"1 Potem ujrzałem anioła, zstępującego z nieba, który miał klucz od Czeluści i wielki łańcuch w ręce. 2 I pochwycił Smoka, Węża starodawnego, którym jest diabeł i szatan, i związał go na tysiąc lat. 3 I wtrącił go do Czeluści, i zamknął, i pieczęć nad nim położył, by już nie zwodził narodów, aż tysiąc lat się dopełni. A potem ma być na krótki czas uwolniony. 4 I ujrzałem trony – a na nich zasiedli [sędziowie], i dano im władzę sądzenia – i ujrzałem dusze ściętych dla świadectwa Jezusa i dla Słowa Bożego, i tych, którzy pokłonu nie oddali Bestii ani jej obrazowi i nie wzięli sobie znamienia na czoło ani na rękę. Ożyli oni i tysiąc lat królowali z Chrystusem. 5 A nie ożyli inni ze zmarłych, aż tysiąc lat się skończyło. To jest pierwsze zmartwychwstanie. 6 Błogosławiony i święty, kto ma udział w pierwszym zmartwychwstaniu: nad tymi nie ma władzy śmierć druga, lecz będą kapłanami Boga i Chrystusa i będą z Nim królować tysiąc lat. 7 A gdy się skończy tysiąc lat, z więzienia swego szatan zostanie zwolniony."
Chiliazm swoją koncepcję Tysiącletniego panowania Jezusa Chrystusa nad Ziemią opiera jeszcze na innych fragmentach Księgi Apokalipsy. Na przykład:
(rozdział 5): "9 I taką nową pieśń śpiewają: 'Godzien jesteś wziąć księgę i jej pieczęcie otworzyć, bo zostałeś zabity i nabyłeś Bogu krwią twoją [ludzi] z każdego pokolenia, języka, ludu i narodu, 10 i uczyniłeś ich Bogu naszemu królestwem i kapłanami, a będą królować na ziemi'".
(rozdział 21): "1 I ujrzałem niebo nowe i ziemię nową, bo pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły i morza już nie ma. 2 I Miasto Święte - Jerozalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica zdobna w klejnoty dla swego męża. 3 I usłyszałem donośny głos mówiący od tronu: 'Oto przybytek Boga z ludźmi: i zamieszka wraz z nimi i będą oni Jego ludem, a On będzie 'BOGIEM Z NIMI'. 4 I otrze z ich oczu wszelką łzę, a śmierci już odtąd nie będzie. Ani żałoby, ni krzyku, ni trudu już [odtąd] nie będzie, bo pierwsze rzeczy przeminęły'".
Pierwsi chrześcijanie
Millenaryzm był bardzo rozpowszechniony w początkowym okresie istnienia Kościoła chrześcijańskiego, zwłaszcza w II w. n.e. Według części historyków pierwsi chrześcijanie "w zasadzie wyznawali millenaryzm", uznawano go za "jeden z podstawowych dogmatów chrześcijańskich".
Na podstawie przetrwałych utworów z całą pewnością można powiedzieć, że wiary w Tysiąclecie bronili najważniejsi
pisarze wczesnochrześcijańscy
i Ojcowie Kościoła:
-
Papiasz
z Hierapolis – żyjący w pierwszej połowie II w., bezpośredni uczeń
apostoła Jana
-
Polikarp
– również uczeń Jana, biskup Smyrny
- anonimowy pisarz tzw.
Listu świętego Barnaby
– początek II w.
-
Justyn Męczennik
– z Rzymu, II wiek, broni millenaryzmu jako prawowiernej doktryny (Dialog z Żydem Tryfonem 80,1)
-
Meliton
z Sardes, biskup z II w.
-
Ireneusz z Lyonu
– zmarły w 202, jeden z najwybitniejszych pisarzy chrześcijańskich II w.; powołuje się na 'prezbyterów' (starszych), którzy poglądy millenarystyczne przyjęli od Jana, uważał millenaryzm za tradycyjną naukę chrześcijańską, bez której nie sposób zrozumieć Pisma Świętego (Adversus haereses, V, 31-32)
-
Tertulian
– zmarły w 222 roku, wybitny teolog i pisarz chrześcijański, zwolennik montanizmu
-
Laktancjusz
– pisarz chrześcijański
-
Kommodian
– moralista chrześcijański
-
Wiktoryn
z Pettau
-
Ambrozjaster
z Rzymu, (2. poł. IV w.), prawnik i pisarz chrześcijański
Millenaryzm, który w II i III w. stanowił główny nurt, stopniowo zmniejszał swoje wpływy i około IV i V w. został odrzucony przez Kościół katolicki.
Odrzucenie koncepcji
Pomimo, że w II i III w. poglądy chiliastyczne były w Kościele powszechnie wyznawane i propagowane przez najwybitniejszych pisarzy chrześcijańskich, już wtedy pojawili się przeciwnicy tej nauki. Część z nich zwalczała chrystianizm w ogóle (
gnostycy
, zwolennicy rzymskiej religii tradycyjnej, żydzi). Głównie z nimi polemizowali tacy pisarze, jak Justyn czy Ireneusz.
Z drugiej strony część zwolenników chiliazmu wypaczyło tę naukę, puszczając wodze wyobraźni i utożsamiając ten tysiącletni okres z wszelkimi materialistycznymi i zmysłowymi skrajnościami. Spotkało się to z krytyką niektórych przywódców chrześcijańskich, którzy w rezultacie odrzucili millenaryzm. Zaliczali się do nich Kasjusz, kapłan rzymski (przełom II i III w.) oraz
Dionizy
,
biskup Aleksandrii
i uczeń Orygenesa (z III w.). Szukając argumentów obaj zaprzeczali autentyczności
Apokalipsy Jana
.
Ponieważ jednak wydłużał się czas oczekiwania na powrót Chrystusa i jego Tysiącletnie panowanie nad Ziemią, część chrześcijan rozczarowywała się do nadziei Millenium. W III w. zaczęto tworzyć koncepcje zastępcze.
-
Orygenes
(185-254), najbardziej wpływowy ówczesny teolog, zaczął przedstawiać Królestwo jako wydarzenie, które nastąpi w sercach wiernych a nie w określonym czasie i miejscu.
-
Augustyn z Hippony
(354-430), przedstawił 20 rozdział Apokalipsy jako alegorię a 1000 lat jako symbol życia wiecznego w dziedzinie niebiańskiej.
Poglądy te przyjęto pod silnym wpływem filozofii neoplatońskiej, których szermierzami byli Orygenes i Augustyn. Opierając się na tych koncepcjach około V w. Kościół katolicki oficjalnie odrzucił chiliazm.
Dodatkowo duży wpływ na odrzucenie nadziei na Millenium miało zaangażowanie duchowieństwa w polityczne życie
Rzymu
, gdzie chrześcijaństwo zostało uznane za religię państwową. Po przyjęciu takiego stanowiska trudno było dłużej aktywnie wyczekiwać zmiany rządów z ludzkich na Chrystusowe. Według Augustyna, Królestwo Boże miało swój wyraz w działalności Kościoła katolickiego na Ziemi.
W ciągu wieków
W późniejszym okresie nawiązywały też do tej koncepcji liczne ruchy religijne i społeczne oraz wyznania.
Średniowiecze
Reformacja
Współczesność
Przypisy
- ↑ The Jewish Encyclopedia, Tom 5, strony 200-211
- ↑
Adwentyści Dnia Siódmego
, w odróżnieniu od innych denominacji również adwentystycznych, wierzą w "Millenium", które będzie zachodzić nie na
Ziemi
, lecz w
Niebie
(patrz: J. 14:1-3, 1 Tes. 4:15-17). Ziemia ma w tym czasie być martwą otchłanią z powodu plag ostatecznych (podobną do otchłani przy stworzeniu świata), i zarazem więzieniem dla
szatana
. Przy końcu "Millenium" Nowe Jeruzalem pełne zbawionych ma zstąpić z Nieba na Ziemię, rozpoczynając
Sąd Ostateczny
. Ze względu na tę kwestię Adwentyści Dnia Siódmego nie zawsze są zaliczani do millenarystów.
Linki zewnętrzne
Na górę strony