Wnętrze Kościoła mariawickiego w Paryżu Mariawityzm -
grupa wyznań
chrześcijańskich
powstała w
Polsce
na przełomie
XIX
i
XX
wieku, oparta o objawienie
Miłosierdzia Bożego
, którego miała dostąpić polska zakonnica
Feliksa Kozłowska
, która po objawieniach w
1893
roku podjęła misję uzdrowienia polskiego duchowieństwa. Wspólnota mariawicka działała początkowo w ramach
Kościoła rzymskokatolickiego
zachowując jego zwyczaje i praktyki pobożnościowe, jednak w 1906 została z niego
wyłączona
[1].
Mariawityzm jest wyznaniem oryginalnie
polskim
, wywodzącym się organizacyjnie z
ruchu honorackiego
. Współcześnie około 30 tysięcy
chrześcijan
w Polsce przyznaje się do wyznania mariawickiego.
Nazwa
Nazwa Mariawityzm pochodzi od
łacińskich
słów Mariae vitam (imitantes) co w
języku polskim
oznacza Maryi życie (naśladujący). Nazwa ta wyraża naśladowanie życia
Matki Bożej
, jej
pokory
,
miłości
,
czystości
i
modlitwy
oraz szerzenie
kultu maryjnego
.
Pochodzenie nazwy jest według Marii Franciszki, nadprzyrodzone. Pochodzi ona z pierwszego objawienia w
Dziele Wielkiego Miłosierdzia
: Chcę, aby powstała Wspólnota Kapłanów o nazwie Mariawitów[2].
W początkach
XX wieku
przeciwnicy mariawityzmu nazywali go obraźliwie sektą pseudokatolicką, mankietnictwem bądź kozłowityzmem.
Podział
Mariawityzm wyznawany jest głównie w Polsce i
Francji
, a także w licznej diasporze w
Stanach Zjednoczonych
,
Kanadzie
,
Niemczech
,
Argentynie
,
Kamerunie
,
Gabonie
,
Włoszech
,
Szwecji
,
Paragwaju
.
Mariawityzm w
1935
roku przeszedł przez swój pierwszy wielki rozłam, w miarę upływu lat poszczególne wspólnoty na świecie zaczęły się usamodzielniać co doprowadziło do powstania kilku niezależnych
Kościołów
mariawickich:
Nauka
Mariawityzm opiera się na starodawnych
katolickich
zasadach
wiary
i
moralności
. Zasady te zawarte są w księgach kanonicznych
Pisma Świętego
Starego
i
Nowego Testamentu
oraz
dogmatach
i tradycji niepodzielonego Kościoła określone na pierwszych siedmiu
soborach powszechnych
. Opiera się również na Objawieniu o Bożym Miłosierdziu, otrzymanym przez Założycielkę mariawityzmu świętą Marię Franciszkę Kozłowską, wskazującym, że ratunek dla pogrążonego w grzechach świata jest w Chrystusie obecnym w
Przenajświętszym Sakramencie
oraz we wzywaniu
nieustającej pomocy Matki Boskiej
.
Niepokalane Poczęcie
i
Wniebowzięcie
Najświętszej Maryi Panny
mimo szczególnego szacunku, jakim się je otacza, traktowane są jako prawda wiary, a nie jako
dogmat
, co znaczy, że wiara w nie nie jest uważana za konieczną do zbawienia.
Mariawici nie ustanawiają dogmatów i nie uznają tych dogmatów, które zostały ogłoszone po rozdziale
Kościoła powszechnego
w
1054
roku. Uważają bowiem, że tylko sobór ekumeniczny jako reprezentujący całe chrześcijaństwo, może ustanawiać dogmaty obowiązujące wszystkich chrześcijan. Nie uznaje też prymatu żadnego biskupa oraz nieomylności człowieka w sprawach wiary i moralności. Wszystkie posługi w Kościele mariawickim są bezpłatne, zgodnie z zaleceniem Chrystusa: Darmoście wzięli, darmo dawajcie (Mt 10,8). Duchowieństwu wolno jest przyjmować dobrowolne ofiary za posługi religijne, ale nie może ich żądać. Wszystkich obowiązuje zachowanie ducha
franciszkańskiego
. Kapłanom w ich pracy ma przyświecać hasło: Wszystko na większą chwałę Bożą i cześć Najświętszej Maryi Panny.
Wyznawcy mariawityzmu uznają siedem katolickich
Sakramentów Świętych
, przy czym poszczególne wspólnoty, mają różne poglądy na temat form sakramentów. Komunia Święta udzielana jest wiernym pod postaciami chleba i wina. Mariawici uważają dogmaty jako drogowskazy, przez co nie uznają
ekskomunik
, a więc nie wykluczają ze swego grona myślących inaczej.
Najwyższą cześć mariawici oddają
Bogu
w
Trójcy Przenajświętszej
jedynemu,
Ojcu
,
Synowi
i
Duchowi Świętemu
. Centralnym elementem kultu oddawanego Bogu jest Msza Święta, która jest uobecnieniem zbawczej
Ofiary Chrystusa
. Głównym zadaniem mariawitów jest szerzenie czci dla Przenajświętszego Sakramentu, która w życiu wiernych ma się wyrażać w częstym i
godnym
przyjmowaniu Komunii Świętej oraz odprawianiu
adoracji ubłagania
. Każdy z wyznawców powinien odprawiać godzinną adorację Przenajświętszego Sakramentu przynajmniej raz w miesiącu a także uczestniczyć w niedziele i święta we Mszy Świętej. Duchowieństwo i osoby zakonne mają obowiązek odprawiać adorację codziennie.
Szczególną czcią darzona jest Matka Boska Nieustającej Pomocy, jej obrazy znajdują się w każdej świątyni mariawickiej. Mariawici oddaja także cześć
świętym
,
aniołom
i
męczennikom
. Szczególnym szacunkiem darzeni są: św. Maria Franciszka Kozłowska,
św. Franciszek z Asyżu
,
św. Klara
,
św. Józef
,
św. Anna
,
św. Alfons
,
św. Ludwik
,
św. Michał Archanioł
a także
apostołowie
i
ewangeliści
. W kulcie świętych jednak zachowuje się właściwy umiar i powagę, przytacza ich jako wzory do naśladowania, a opierając się na wierze w
świętych obcowanie
, Kościół uznaje ich za specjalnych pośredników między ludem a Chrystusem. Kościół wierzy, że Bóg sprawuje cuda w duszy człowieka, ale nie uznaje cudownych
relikwii
,
kultu obrazów i figur
. Nie odrzuca jednak wielkiego poszanowania, jakim powinno się otaczać obrazy treści religijnej oraz relikwie i pamiątki po świętych.
W Kościele mariawitów wszystkie czynności liturgiczne oraz Msze Święte są odprawiane są w języku narodowym od
1907
. Większości nabożeństw towarzyszy wystawienie Przenajświętszego Sakramentu. W Polsce Msza Święta sprawowana jest przodem do
tabernakulum
, w zmodyfikowanym
rycie trydenckim
.
Historia
Geneza mariawityzmu
Powstanie ruchu mariawickiego przypada na koniec
XIX
wieku na ziemiach polskich pod
zaborem rosyjskim
. Zgromadzenie powstało na skutek objawienia Bożego Miłosierdzia, które otrzymała dnia
2 sierpnia
1893
roku w
Płocku
, założycielka i Matka przełożona ukrytego zakonnego Zgromadzenia Sióstr Ubogich Świętej Klary -
Feliksa
, im. zakonne -
Maria Franciszka, Kozłowska
. Sama opisała to wydarzenie tymi słowami:
W roku '93 dnia 2 sierpnia, po wysłuchaniu Mszy Świętej i przyjęciu Komunii Świętej, nagle zostałam oderwana od zmysłów i stawiona przed Majestatem Bożym. Niepojęta światłość ogarnęła moją duszę i miałam wtedy ukazane: ogólne zepsucie świata i ostateczne czasy; potem rozwolnienie obyczajów w duchowieństwie i grzechy jakich się dopuszczają kapłani. Widziałam Sprawiedliwość Boską wymierzoną na ukaranie świata i Miłosierdzie dające ginącemu światu, jako ostatni ratunek Cześć Przenajświętszego Sakramentu i Pomoc Maryi. Po chwili milczenia przemówił Pan: "Środkiem szerzenia tej Czci, chcę, aby powstało Zgromadzenie Kapłanów pod nazwą Maryawitów".
Wedle Boskiego nakazu Kozłowska rozpoczęła tworzenie
Zgromadzenia Kapłanów Mariawitów
, które miało być początkiem odnowy moralnej
kapłaństwa
. W ciągu kilku lat zgromadziła wokół siebie kilkunastu księży i doprowadziła do ukonstytuowania się najpierw wewnątrzkościelnego ruchu mariawickiego, a później niezależnego Kościoła mariawitów. W
1903
roku Feliksa Kozłowska, która przyjęła imiona zakonne
Maria
Franciszka
, zeznała pod przysięgą przed
biskupem płockim
o swoich objawieniach i historii ruchu mariawickiego. Pojechała też do
Watykanu
, by tam zabiegać o legalizację zgromadzenia. Wówczas to Ministrem Generalnym Zgromadzenia został wybrany
Jan Maria Michał Kowalski
. Odtąd to on (jednak we współpracy z Marią Franciszką) kierował całym ruchem. Konflikt mariawitów z hierarchią kościelną doprowadził w
1906
roku do oderwania się ruchu od
Kościoła rzymskokatolickiego
. Przy mariawityzmie pozostało około 60 tys. wiernych (choć niektóre źródła mówią o 160 tys.). Sama Kozłowska
5 grudnia
1906
została jako pierwsza kobieta w historii chrześcijaństwa imiennie
ekskomunikowana
.
Niezależny Kościół Mariawitów
Po roku
1906
rozpoczęto budowę
kościołów
,
kaplic
i innych obiektów potrzebnych do realizacji
kultu
i
działalności charytatywnej
. Kościół mariawitów nawiązał kontakty z
Kościołem Starokatolickim w Holandii
, był gościem Kongresu Starokatolickiego w
Wiedniu
7 września
1909
, uczestnicy Kongresu po zapoznaniu się z zasadami ruchu mariawickiego przyjęli Kościół Mariawitów do
Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich
i postanowili udzielić święceń biskupich ks.
Janowi Marii Michałowi Kowalskiemu
. Konsekracja odbyła się
5 października
1909
w
katedrze św. Gertrudy
w
Utrechcie
.
W początkach
1911
Feliksa Kozłowska
zapowiedziała zbliżającą się karę Bożą i wezwała wszystkich mariawitów do
pokuty
. Rekolekcje i orędzie pokutne głosili w ciągu 4 lat wyłącznie biskupi:
Jan Maria Michał Kowalski
i
Jakub Próchniewski
. W latach
1917
-
1918
wezwanie to na polecenie Mateczki zostało ponowione w postaci rekolekcji pokutnych i zapisu do Adoracji Ubłagania wraz z ostrzeżeniem, "że to nie koniec kary Bożej, ale jej początek, jeśli ludzie nie nawrócą się szczerze do Boga i nie przybłagają Go dla dostąpienia Miłosierdzia" (Dz. M. s.254). Do Adoracji Ubłagania zapisało się 44 tysiące mariawitów i ok. 3 tysiące niemariawitów.
W początkach
1920
Feliksa Kozłowska wyniszczona postami, odprawiająca od wybuchu wojny światowej coroczne, ścisłe, 40-dniowe rekolekcje, zachorowała na
wodną puchlinę
. Stan zdrowia zaczął się gwałtownie pogarszać powodując coraz dotkliwsze cierpienia,
19 sierpnia
1920
, w czasie działań wojennych na terenie Polski i w
Płocku
, złożywszy ślub miłości Bogu i bliźniego ofiarowała życie swoje "za pokój sióstr, klasztoru, miasta i kraju", zmarła dnia
23 sierpnia
1921
roku.
Po śmierci
Marii Franciszki
cała władza zwierzchnia przeszła w ręce arcybiskupa Jana Marii Michała Kowalskiego, który postanowił zradykalizować tendencje różniące mariawitów od
rzymskokatolików
wprowadzając szereg reform, które wywołały kontrowersje w samym ruchu, m.in. przez:
Wszystkie owe reformy spowodowały kontrowersje w łonie samego mariawityzmu, jak i w stosunkach zewnętrznych Kościoła. Kilku kapłanów wystąpiło z Kościoła, a wśród zdecydowanej większości duchowieństwa i sióstr zakonnych rodził się sprzeciw przeciwko zbyt daleko posuniętym zapędom reformatorskim abpa Kowalskiego. W
1924
roku Unia Utrechcka zawiesiła członkostwo Kościoła Mariawitów w Unii.
W ciągu całego omawianego okresu trwały prześladowania, które kierowane były tak przeciwko całemu Kościołowi Mariawickiemu, jak i pojedynczym członkom. Samemu arcybiskupowi
Michałowi
wytyczono ponad 20 procesów karnych. W
1926
oskarżono go o bluźnierstwa i skazano na rok twierdzy, a w
1929
za wydanie
Starego Testamentu
opatrzonego komentarzami - na rok więzienia. Mimo tych trudności, mariawici kontynuowali działalność, rozwijali ośrodki i opierali się na zasadach ubóstwa. Rozrastało się też w tym czasie centrum w
Płocku
. Podobne tendencje widziano w
Felicjanowie
,
Cegłowie
,
Wiśniewie
. W
Płocku
w latach
1923
-
1926
w warunkach utrzymującej się depresji gospodarczej wyrósł okazały gmach, w którym zlokalizowano: siedmioklasową szkołę, internat, zakład dla starców, internat dla dzieci kapłańskich, przedszkole, salkę teatralną oraz piekarnię. Cały ośrodek w
Płocku
liczył w latach
1931
-
1935
ok. 500 osób, w tym sióstr zakonnych około 220,
biskupów
i
kapłanów
5,
diakonów
i braci 80, a pozostałych osób prawie 200. Ilość wiernych utrzymywała się na poziomie ok. 45,5 tys. Istniało 67 parafii, 30 filii, 70 kościołów i 60 kaplic. Mariawici posiadali 25 szkół powszechnych, 45 przedszkoli, 14 czytelni, organizowali też kursy dla
analfabetów
.
Podstawowym źródłem wiary mariawickiej, obok
Biblii
, są objawienia spisane przez Mateczkę Kozłowską i zebrane w jedną całość jako
Dzieło Wielkiego Miłosierdzia
. Głównym ich ośrodkiem jest Płock, a tam najważniejszym miejscem dla mariawitów jest ich płocka katedra, nazywana
Świątynią Miłosierdzia i Miłości
.
Rozłam w Kościele Mariawickim
Po śmierci św. Marii Franciszki Kozłowskiej, jednoosobowe, niczym nie ograniczone rządy w Kościele przejął abp. Jan Maria Michał Kowalski, co doprowadziło w
1935
roku do rozłamu w mariawityzmie. Rozłam przygotowywany na późniejszy termin rozpoczął się przypadkowo
20 stycznia
1935
r. w
Łodzi
. Bp Jakub Próchniewski na zgromadzeniu parafialnym, w wyniku nieopanowania wypowiedział się za usunięciem arcybiskupa Michała z jego stanowiska. Biskupi
Jakub Próchniewski
i
Filip Feldman
, postanowili zorganizować szeroko zakrojoną akcje przeciwko abp Kowalskiemu.
24 stycznia
1935
roku spotkali się ze swoim przełożonym, już jako przywódcy secesji (pociągnęła ona za sobą również wielu proboszczów mariawickich parafii).
Biskupi
oświadczyli, że nie mają wątpliwości co do dobrej woli arcybiskupa Michała w działaniu, ale nie mogą żyć dłużej w prześladowaniu, że krępuje ich kierunek mariawityzmu oparty na objawieniach i natchnieniach i dlatego proszą o usunięcie się arcybiskupa z zajmowanego stanowiska. Arcybiskup odmówił, motywując swą decyzję faktem pochodzenia jego władzy od
Boga
, co wyklucza możliwość zrzeczenia się jej. W tym też dniu doszło do rozłamu pomiędzy siostrami
klasztoru
płockiego. We właściwym klasztorze i Świątyni pozostał arcybiskup
Michał
z siostrami i braćmi wiernymi mu, sąsiednie zaś budynki zajęli zwolennicy biskupa Filipa.
29 stycznia
1935
roku przygotowano
Kapitułę Generalną
Zgromadzenia Kapłanów Mariawitów
. Na
kapitułę
zaproszeni zostali zwolennicy rozłamowców. Na nowego przełożonego wybrano biskupa Filipa Feldmana. Po zrzeczeniu się świątyni i urzędów przełożeńskich, co w istocie - jak pisze arcybiskup
Michał
- oznaczało zrzeczenie się ich w stosunku do grupy bp Filipa Feldmana, przewieziono zwolenników abp Michała w nocy pod eskortą do
Felicjanowa
, dokąd następnego dnia przetransportowano pozostałych braci i siostry w ogólnej liczbie 112 osób. Mariawityzm rozpadł się na dwie
denominacje
. Początkowo obydwie strony walczyły o zatrzymanie ówczesnej nazwy kościoła:
Starokatolicki Kościół Mariawitów
, po czym strona felicjanowska (zwolennicy abp Kowalskiego) powróciła do pierwotnej nazwy z czasów "Mateczki", która brzmiała:
Kościół Katolicki Mariawitów
. Podział majątku kościoła był korzystny dla
Płocka
w stosunku 4:1, natomiast 30% wyznawców odeszło zupełnie od mariawityzmu.
Mariawityzm po rozłamie
Po rozłamie
Kościół Starokatolicki Mariawitów
stopniowo odchodził od reform abp Kowalskiego.
2 maja
1935
uznano "kapłaństwo sióstr zakonnych za instytucję prywatną" - zabroniono kapłankom i
biskupkom
sprawować obowiązki duszpasterskie, a
6 marca
1938
skasowano kapłaństwo kobiet całkowicie. Przywrócono
ceremonie
nabożeństw
wielkotygodniowych
, święcenie wody, oleju i inne
sakramentalia
. Część reform, które "mariawici płoccy" uznali za dobre - pozostawiono, resztę odrzucono bądź nie praktykowano.
9 lipca
1936
abp Michał został osadzony w więzieniu na zasadzie nie wykonywanego wyroku z
22 października
1931
, a następnie na żądanie biskupa Filipa Feldmana Urząd Wojewódzki w
Warszawie
zabezpieczył majątek Felicjanowski przed, jak mówi pismo: "rozgrabieniem go przez pozostałe siostry mariawitki". W więzieniu abp Kowalski doznał - jak twierdził - nowych objawień, na których podstawie ogłosił swojemu odłamowi w
1938
nową naukę o
Trójcy Świętej
. Koncepcja ta zakłada, że tak jak
Druga Osoba Trójcy
wcieliła się w
Jezusa Chrystusa
, tak
Bóg Ojciec
wcielił się w
Maryję
, a
Duch Święty
w "Mateczkę" Kozłowską. W późniejszym czasie powstaje niezależna wspólnota mariawitów w
Niemczech
, pod nazwą
Kościół Katolicki Zakonu Mariawitów w Niemczech
(obecnie Kościół Zakonu Mariawitów w Niemczech) oraz kilka w
Afryce
i
Ameryce Południowej
, wśród nich znajduje się
Kościół Katolicki Mariawitów w Kamerunie
.
Idea mariawityzmu za sprawą polskich
emigrantów
przeszczepiona została za ocean, gdzie w
1930
powstał
Kościół Starokatolicki Mariawitów w Ameryce Północnej
. Wspólnota ta sprzeciwiała się reformom arcybiskupa Kowalskiego i powróciła do dawnych praktyk mariawickich z czasów życia Mateczki.
Znani mariawici
Zobacz też
Przypisy
- ↑
Mariawityzm
(
pol.
). [dostęp 15 marca 2010].
- ↑ ks. Wojciech Różyk, "Objawienia" Marii Franciszki Kozłowskiej, Świdnica 2006, str. 151
Bibliografia
- Mazur Krzysztof, Mariawityzm w Polsce, Kraków 1991
- Rybak Stanisław, Mariawityzm. Studium historyczne, Warszawa 1992
Linki zewnętrzne